Amerigo, afgekeurd door te hoog CO gehalte op LPG ! Nu eerste "lange"rit....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 21:08 #1089029 door V700 register

Vandaag Amerigo naar de keuring gebracht,  afkeur op enkele kleine puntjes en 1 groot punt: het CO gehalte op LPG is extreem hoog ook na goed warmgedraaid te zijn. Volgens de monteur waarschijnlijk een verdroogd membraam. (de lpg installatie OMVL milennium is 4 jaar oud waarvan die 2 jaar niet of slechts heel even aan het werk gezet is) Verder werkt op de schakelaar het lpg/benzine lampje niet en dat is blijkbaar ook afkeur.
Iemand een idee wat te doen? Verdamper er uit schroeven en wegbrengen om te reviseren of gewoon vervangen?
Verder was de keurmeester  zeer te spreken over de staat van Amerigo! Altijd leuk om te horen...

gRoet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 21:26 #1330346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet wat te doen
Ik weet niet wat te doen Rudiger, maar er zijn vast mensen hier die het wel weten. Ik vind het ontzettend jammer dat je nu tegen een nieuw probleem aanloopt. Had je zo gegund dat je weer lekker met Amerigo op pad had gekund!

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 21:47 #1330351 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Klein euvel
Hey Rudiger,
gefeliciteerd! Als dat alles is, nou, dan heb je het goed voor elkaar. Te hoog CO is een klein euvel, eitje om op te lossen. Het enige wat je even moet doen is bij een garage met een CO tester de verdamper bijstellen. Is niet moeilijk, elk LPG bedrijf kan dat. Kijk anders even op de site bij vogels autogas, daar staat ook wel een handleiding.
Als je toch een nieuwe verdamper nodig hebt, dat is ook geen ramp. Kost je max €70,- nieuw ex inbouw  en inbouw is ongeveer halfuurtje werk. (Naar wat ik gezien heb, heb jij een OMVL R90E verdamper)
succes!
Gr. Chris

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 23:08 #1330369 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zelfregelend
Rudiger heeft een LPG G3 systeem maar met een G2 certicificaat.
Het systeem is ZelfRegelend. en valt niet af te stellen.
Hij heeft een electrische  door de LPG ECU  gestuurde klep in de gasslang.
Zit de lambda sonde wel goed aangesloten op het systeem?
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:48 #1330414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G2-G3

@ Gerben E.e.a.valt natuurlijk middels een  computer wel af te stellen en uit te lezen. en G2 of G3? er zit toch nog een stelschroef  op de verdamper dacht ik . Humm de lambda? Geen idee of die goed aangesloten is op het systeem, op benzine loopt ie redlijk goed, kan beter maar er zit ook nog oude benzine in. De CO waarde op benzine was in ieder geval wel goed.
@ Chris, ja o.a. de remmen deden het zeker goed!
@ Endless Quest, tja, de keuring viel tegen en ook weer mee. Neemt niet weg dat ik  wel graag met Amerigo naar huis was gereden ipv hem weer in de stalling te zetten...
Wel mijn streefdatum is, 4 december, ik ga maar een LPG man in de buurt van Warmenhuizen zoeken...

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:55 #1330419 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic LPG kastje
Was idd vergeten dat je een OMVL millenium kastje hebt. Niet elke gasboer kan dit instellen. Doordat het systeem er lange tijd uit is geweest is het dikke kans dat het niet de verdamper is maar de instellingen in het regelkastje of dat door stilstand het stappenmotortje overleden is.
Het kabeltje en de software is los te bestellen.
Grtz Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2011 14:53 #1330566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic co gehalte
hallo hier marcel rij sinds 1999 in mijn 740 gl uit '90.Al vaak werd mijn auto afgekeurd op een te hoog co gehalte op gas.ik heb een uittreksel uit het voertuigregelement tijdens de keuring altijd bij me,hierin staan de emissie eisen.men maakt vaak de fout de auto als lamda geregeld te beschouwen maar op gas is de motor niet lamda geregeld!!voor 1-1-86 mag het co 4,5% na 86 3,5 !!en afkeur wegens kapot lampje gas/benzine is onzin!9 van de 10 schakelaars zit helemaal geen lampje in.ik hoop dat ikje vandienst hebkunnen zijn gr marcel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2011 19:47 #1330592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic had ik ook en ik vrees weer.......
Vorig jaar had ik bij de APK ook een afkeur op CO met LPG, was 6%. Ik zou zeggen who cares, maar de keurmeester doet dat dus.
Ik heb een AMS G2 installatie van Vialle met 2 afstelschroeven op de verdamper. Op internet bij Groot Autogas was de afstelling procedure te vinden. Het werkte niet echt, of ik snapte het niet, maar bij indraaien van beide schroeven ging het CO onder de 0.5% en werd de auto geod gekeurd. Eenmaal buiten weer snel alles "goed" gezet, want een auto moet ook lekker rijden.
16 Oktober moet ik weer........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 19:48 #1330589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel

Hallo Marcel,
Mijn 740  uit 1988 model 1989 met predikaat U9 is op lpg wél lambdageregeld. Vandaar dat het eigenlijk G3 zou kunnen zijn maar een 740 kan deze goedkeuring nooit krijgen tenzij op unieke basis na TNO keuring oid.. En dat kost nogal wat!
Het co gehalte was trouwens ruim boven de 8! :-(
Dat lampje, dat ga ik eens uitzoeken.Is er een keuringsmeester in de zaal ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2011 09:33 #1330883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CO, who cares?
Ik.  nl.wikipedia.org/wiki/Koolmonoxide
Het zal weliswaar in kleine concentraties voorkomen maar echt lekker spul is het niet. Vandaar ook die APK afkeur...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC