help in sicilie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2011 11:46 #1088949
door V700 register
Hallo allemaal,
Wij zijn op vakantie in sicilie... met onze 940 estate, zitten nu in een internetpoint om wat info op te doen.... Foto\s volgen nog... wat een heerlijke auto om mee op reis te gaan, veel ruimte, goed vermogen en lekker comfortabel....
op zich niets aan de hand auto rijd prima, maar toch 2 kleine puntjes:
als we de heuvel oprijden dan gaat de lpg installatie pruttelen, lijkt net of deze lucht aanzuigt waardoor we geen voldoende vermogen hebben. Iemand zo even tips...? het betreft een vaille G3 installatie op een 2.3 lpi motor.
Daarnaast is door weet ik veel de snelheids meter uitgevallen. Aangezien we een achterwiel aandijving hebben vermoed ik dat ik daar moet zoeken, maar wie kan mij aan wat details helpen? Waar moet ik zoeken..
Alle info is welkom... alvast mijn dank.....
Groeten uit een zonnig sicilie... ruim 30 graden....
Jasper...
help in sicilie is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Wij zijn op vakantie in sicilie... met onze 940 estate, zitten nu in een internetpoint om wat info op te doen.... Foto\s volgen nog... wat een heerlijke auto om mee op reis te gaan, veel ruimte, goed vermogen en lekker comfortabel....
op zich niets aan de hand auto rijd prima, maar toch 2 kleine puntjes:
als we de heuvel oprijden dan gaat de lpg installatie pruttelen, lijkt net of deze lucht aanzuigt waardoor we geen voldoende vermogen hebben. Iemand zo even tips...? het betreft een vaille G3 installatie op een 2.3 lpi motor.
Daarnaast is door weet ik veel de snelheids meter uitgevallen. Aangezien we een achterwiel aandijving hebben vermoed ik dat ik daar moet zoeken, maar wie kan mij aan wat details helpen? Waar moet ik zoeken..
Alle info is welkom... alvast mijn dank.....
Groeten uit een zonnig sicilie... ruim 30 graden....
Jasper...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2011 11:53 #1329817
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Motor pruttellen?
Gaat de motor prutellen met LPG bergop? of valt de LPG installatie uit?
In het erge geval loopt ie te pingelen, wat erg schadelijk is voor de motor.Hij kan ook Te weinig LPG krijgen, wat ook schadelijk is voor de motor (erg arm) en ook schadelijk is voor de katalysator.
Het kan zijn dat de intank-LPG-pomp (Vialle LPI G3) op zijn laatste benen loopt en niet voldoende LPG naar de motor kan toe-pompen.
Mogelijk dat het meevalt..maar..Ik zou niet met "pruttellende" motor bergop gaan, dat lijkt me niet gezond.
Voor de teller:
Staat de km-teller zelf ook stil? dus niet alleen de snelheidsmeter die niks aangeeft, maar dat ook de dagteller en de km-totaalteller niet meer bijtellen?
Mocht ie nog wel KM-s teller, dan is de sensor op je achteras goed, maar is je snelheidsmeter kapot (wat wel is vaker voorkomt).
Staan ze allebei stil, dan kan het zijn dat de sensor kapot is of de stekker of een kabeltje van de sensor in je achteras los is gegaan.
De sensor zit bovenop je differentieel, bij je achteras. 2 kabeltjes gaan erheen.
Groeten,Gerben
In het erge geval loopt ie te pingelen, wat erg schadelijk is voor de motor.Hij kan ook Te weinig LPG krijgen, wat ook schadelijk is voor de motor (erg arm) en ook schadelijk is voor de katalysator.
Het kan zijn dat de intank-LPG-pomp (Vialle LPI G3) op zijn laatste benen loopt en niet voldoende LPG naar de motor kan toe-pompen.
Mogelijk dat het meevalt..maar..Ik zou niet met "pruttellende" motor bergop gaan, dat lijkt me niet gezond.
Voor de teller:
Staat de km-teller zelf ook stil? dus niet alleen de snelheidsmeter die niks aangeeft, maar dat ook de dagteller en de km-totaalteller niet meer bijtellen?
Mocht ie nog wel KM-s teller, dan is de sensor op je achteras goed, maar is je snelheidsmeter kapot (wat wel is vaker voorkomt).
Staan ze allebei stil, dan kan het zijn dat de sensor kapot is of de stekker of een kabeltje van de sensor in je achteras los is gegaan.
De sensor zit bovenop je differentieel, bij je achteras. 2 kabeltjes gaan erheen.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2011 13:42 #1329831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schadelijk?
Is dat nou echt schadelijk, een te arm LPG mengsel? Voor zover ik weet is de verbrandingstemperatuur dan ook lager, terwijl dat op benzine juist omgekeerd is.
Met die vraag ben jij niet geholpen in Sicilie. Je zou kunnen checken of alle luchtslangen goed vastzitten. Ook kun je proberen zekering 1 er eens een uurtje of wat uit te nemen en zo de computer te resetten. Als het pas op Sicilie begonnen is, zou je misschien zelfs de LPG kunnen verdenken die je hebt getankt. Hoe is de staat van die vier zwevende zekeringen van de LPG installatie (in de buurt van de accu). Als die behoorlijk vervuild zijn, kan de spanningsval er voor zorgen dat de LPG pomp in de tank niet meer op maximum toerental kan draaien (bij een hogere motorbelasting gaat de pomp sneller draaien en trekt daardoor meer stroom). Bij mij zorgde vervuilde contacten er voor dat de pomp boven 4000 tpm niet voldoende druk meer kon opbouwen en hield de motor sterk in.
Rob
Met die vraag ben jij niet geholpen in Sicilie. Je zou kunnen checken of alle luchtslangen goed vastzitten. Ook kun je proberen zekering 1 er eens een uurtje of wat uit te nemen en zo de computer te resetten. Als het pas op Sicilie begonnen is, zou je misschien zelfs de LPG kunnen verdenken die je hebt getankt. Hoe is de staat van die vier zwevende zekeringen van de LPG installatie (in de buurt van de accu). Als die behoorlijk vervuild zijn, kan de spanningsval er voor zorgen dat de LPG pomp in de tank niet meer op maximum toerental kan draaien (bij een hogere motorbelasting gaat de pomp sneller draaien en trekt daardoor meer stroom). Bij mij zorgde vervuilde contacten er voor dat de pomp boven 4000 tpm niet voldoende druk meer kon opbouwen en hield de motor sterk in.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 17:03 #1330017
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank voor de hulp voor zover...
Ok, ik heb nu iets meer tijd. Zit op de camping en kan makkelijker internetten....
Wat is er aan de hand:.. We starten op benzine, dan als ie warm is gaat ie over op gas. Dan gaat het een tijdje goed, en gaan we een bergtop op en valt het vermogen terug. Tussen de 2000 en 3000 rpm is het het ergst. Als ik dan wil inhalen druk ik even gas uit, loopt ie op benzine, heb ik meer vermogen, gaat de kickdown ook reageren. Als hij op gas loopt heb ik dan de hele tijd geen vermogen meer todat deze weer op benzine loopt en dan weer naar gas schakel...
rarara....
Als ik op gas wil inhalen reageert de kickdown ook niet.
Ik heb even zitten kijken maar alle leidingen enzo zitten goed aangesloten. Het is eigenlijk pas begonnen in duitsland, toen we bijna de grens over zijn gegaan naar zwitserland. Hebben we een uur of 3 in de file gestaan. Het was ruim 40 graden dus ik denk dat er iets met een leidingkje is, valse lucht ofzo...
Ik had al gebeld naar een gas inbouwer in nederland maar die zei dat het geen kwaad kon, maar ik ben er niet gerust op. Blijf nog 2,5 week weg en wil nog veel zien.... Als het niet anders kan ga ik over op benzine maar die is hier duurder als in Holland.
Maar goed.. tips zijn welkom. En ik ga de zekeringen controleren.
Wat is er aan de hand:.. We starten op benzine, dan als ie warm is gaat ie over op gas. Dan gaat het een tijdje goed, en gaan we een bergtop op en valt het vermogen terug. Tussen de 2000 en 3000 rpm is het het ergst. Als ik dan wil inhalen druk ik even gas uit, loopt ie op benzine, heb ik meer vermogen, gaat de kickdown ook reageren. Als hij op gas loopt heb ik dan de hele tijd geen vermogen meer todat deze weer op benzine loopt en dan weer naar gas schakel...
rarara....
Als ik op gas wil inhalen reageert de kickdown ook niet.
Ik heb even zitten kijken maar alle leidingen enzo zitten goed aangesloten. Het is eigenlijk pas begonnen in duitsland, toen we bijna de grens over zijn gegaan naar zwitserland. Hebben we een uur of 3 in de file gestaan. Het was ruim 40 graden dus ik denk dat er iets met een leidingkje is, valse lucht ofzo...
Ik had al gebeld naar een gas inbouwer in nederland maar die zei dat het geen kwaad kon, maar ik ben er niet gerust op. Blijf nog 2,5 week weg en wil nog veel zien.... Als het niet anders kan ga ik over op benzine maar die is hier duurder als in Holland.
Maar goed.. tips zijn welkom. En ik ga de zekeringen controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 17:25 #1330019
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic gas en teller
Jasper, helaas van gas installaties geen verstand maar vaak lees ik dat het de injectoren zijn die de problemen veroorzaken. Schoonmaken kan denk in geen geval kwaad.
Wat betreft de teller : Als zowel het signaal van de teller en de snelheidsmeter wegvallen lijkt het mij goed om de sensor op de achteras eens los te maken en schoon te maken met contactspray in te spuiten en kijken of dat het probleem verhelpt.
Wat betreft de teller : Als zowel het signaal van de teller en de snelheidsmeter wegvallen lijkt het mij goed om de sensor op de achteras eens los te maken en schoon te maken met contactspray in te spuiten en kijken of dat het probleem verhelpt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 17:45 #1330024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm...
Jasper,
Vervelend dit soort zaken op vakantie maar de motor loopt nog goed op benzine. Je kunt dus gewoon rijden in de bergen zonder problemen. Het komt mij over als een probleem met de brandsofaanvoer. LPG dus. Werkt de brandstofpomp nog wel goed? De oorzaak is van een afstand moeilijk te beoordelen maar het kan bijna niet anders naar gelang je verhaal dat er iets mis is met de aanvoer van LPG. Dan wel de ontsteking. LPG is gevoelig voor een goede ontsteking. Je zou het niet verwachten maar LPG ontbrandt moeilijker en langzamer dan een benzine mengsel.
Je zegt een LPi gasinstallatie te hebben, dus geen dampgas isntallatie waarbij LPG gas wort geïnjecteerd ipv vloeibare LPG. In het tweede geval (dampgas G3 installatie) is misschien het koelvloeistof niveau in het expansievat te laag.
Tip: niet de motor laten werken op LPG als hij er moeite mee heeft. Mogelijk krijgt hij te weinig LPG door misschien een defect in de pomp en dus een te arm brandstofmengsel. Dat laatste kan schadelijk zijn voor de motor, vooral als je veel pk's van de motor gaat vragen (kleppen kunnen verbranden met als gevolg dure herstellingen aan de cilinderkop en mogelijk de zuigers (ingebrand). Overschakelen op benzine is dan echt het advies. Niet de motor zwaar laten werken op LPG!!
Een fijne vakantie gewenst in Italië,
groeten,
Robert
Vervelend dit soort zaken op vakantie maar de motor loopt nog goed op benzine. Je kunt dus gewoon rijden in de bergen zonder problemen. Het komt mij over als een probleem met de brandsofaanvoer. LPG dus. Werkt de brandstofpomp nog wel goed? De oorzaak is van een afstand moeilijk te beoordelen maar het kan bijna niet anders naar gelang je verhaal dat er iets mis is met de aanvoer van LPG. Dan wel de ontsteking. LPG is gevoelig voor een goede ontsteking. Je zou het niet verwachten maar LPG ontbrandt moeilijker en langzamer dan een benzine mengsel.
Je zegt een LPi gasinstallatie te hebben, dus geen dampgas isntallatie waarbij LPG gas wort geïnjecteerd ipv vloeibare LPG. In het tweede geval (dampgas G3 installatie) is misschien het koelvloeistof niveau in het expansievat te laag.
Tip: niet de motor laten werken op LPG als hij er moeite mee heeft. Mogelijk krijgt hij te weinig LPG door misschien een defect in de pomp en dus een te arm brandstofmengsel. Dat laatste kan schadelijk zijn voor de motor, vooral als je veel pk's van de motor gaat vragen (kleppen kunnen verbranden met als gevolg dure herstellingen aan de cilinderkop en mogelijk de zuigers (ingebrand). Overschakelen op benzine is dan echt het advies. Niet de motor zwaar laten werken op LPG!!
Een fijne vakantie gewenst in Italië,
groeten,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 17:55 #1330027
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu los gehaald?
Het klinkt naar een bijna dode LPG-pomp; ik ken de symptomen maar al te goed. Waarschijnlijk had je er al eerder een beetje last van en nu je veel vermogen vraagt valt het echt op.
Wat soms helpt is de motor aan/uit zetten. Zou ik niet tijdens het rijden doen trouwens
Nog beter, althans dat was bij mij zo, is de stroom er een half uurtje af laten. Krijgt het systeem een reset of zo.
Volgens mij een hele simpele gedachte: tank zo vol mogelijk houden; dan is de druk achter de pomp al hoger dan wanneer die half leeg is (zal wel a-tech babbel zijn, maar mij kwamen de problemen eerder voor bij een 3/4 lege pomp dan bij een 3/4 volle pomp.)
Italie heeft een LPG-cultuur dus technisch gezien zouden ze je daar moeten kunnen helpen. Qua andere cultuur en taal is benzine rijden bij vollast en LPG als het kan wellicht goedkoper. Of je moet redelijk italiaans en technisch italiaans kunnen spreken...
Succes en een fijne vakantie!
Wat soms helpt is de motor aan/uit zetten. Zou ik niet tijdens het rijden doen trouwens

Volgens mij een hele simpele gedachte: tank zo vol mogelijk houden; dan is de druk achter de pomp al hoger dan wanneer die half leeg is (zal wel a-tech babbel zijn, maar mij kwamen de problemen eerder voor bij een 3/4 lege pomp dan bij een 3/4 volle pomp.)
Italie heeft een LPG-cultuur dus technisch gezien zouden ze je daar moeten kunnen helpen. Qua andere cultuur en taal is benzine rijden bij vollast en LPG als het kan wellicht goedkoper. Of je moet redelijk italiaans en technisch italiaans kunnen spreken...
Succes en een fijne vakantie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 33
13-09-2011 18:04 #1330029
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Als je niet zeker bent van wat je doet adviseer ik je niets
Als je niet zeker bent van wat je doet adviseer ik je niets te doen en zeker niets los te halen.
Neem het verlies van op benzine rijden en ga daar NIET naar een LPG specialist. Voor je het weet ben je prooi van een reparateur die je ziet als een geldboompje. En die kans is heeeeel groot. En omdat ze daar geen verstand hebben van vialle LPI kunnen ze alleen maar meer kapot maken voor veel geld.
Geniet van het feit dat ie het nog doet op benzine en zorg dat je zonder verdere problemen thuis komt.
Neem er thuis de tijd voor om het probleem verder te analysreren en op te lossen.
Als ie zoals JP zegt het nog wel bij volle tank doet kan je daar misschien gebruik van maken maar je begeeft je wel op het randje steeds.
Neem het verlies van op benzine rijden en ga daar NIET naar een LPG specialist. Voor je het weet ben je prooi van een reparateur die je ziet als een geldboompje. En die kans is heeeeel groot. En omdat ze daar geen verstand hebben van vialle LPI kunnen ze alleen maar meer kapot maken voor veel geld.
Geniet van het feit dat ie het nog doet op benzine en zorg dat je zonder verdere problemen thuis komt.
Neem er thuis de tijd voor om het probleem verder te analysreren en op te lossen.
Als ie zoals JP zegt het nog wel bij volle tank doet kan je daar misschien gebruik van maken maar je begeeft je wel op het randje steeds.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2011 09:52 #1330121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij neerleggen
Jongens, hartstikke bedankt voor jullie hulp. Word zeer gewaardeerd....
Ik ga nog 1 ding doen en dat is de accuklemmen loshalen zodat de computer zichzelf reset. Als dat niet helpt dan blijf ik op benzine rijden...
Ik zit niet op een dure reparatie te wachten voor onze o zo fijne volvo en hij rijdt op benzine als een zonnetje dus dat blijft dan lekker zo...
Ik was ook niet van plan om hier een monteur te zoeken, in Nederland heb ik een goede gasinbouwer en die ga ik ernaar laten kijken...
Alvast dank en ik houd jullie op de hoogte en ik zal een paar mooie plaatjes posten als we weer terug zijn
Alvast bedankt....
Groeten uit la sicilia....
Jasper
Ik ga nog 1 ding doen en dat is de accuklemmen loshalen zodat de computer zichzelf reset. Als dat niet helpt dan blijf ik op benzine rijden...
Ik zit niet op een dure reparatie te wachten voor onze o zo fijne volvo en hij rijdt op benzine als een zonnetje dus dat blijft dan lekker zo...
Ik was ook niet van plan om hier een monteur te zoeken, in Nederland heb ik een goede gasinbouwer en die ga ik ernaar laten kijken...
Alvast dank en ik houd jullie op de hoogte en ik zal een paar mooie plaatjes posten als we weer terug zijn
Alvast bedankt....
Groeten uit la sicilia....
Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2011 13:57 #1330269
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drie dingen...
Ik denk aan drie dingen:
1. Onderbreekrelais: de motor krijgt benzine en gas tegelijk. In mijn geval ging dat goed bij matige belasting en toerentallen, maar bij hogere belastingen ging de motor bokken. te controleren door bij stationair, op LPG draaiende motor één van de connectoren van een benzineinjector los te trekken. Dit mag geen invloed op de motorloop hebben.
2. Benzinedrukregelaar: lek memebraan zorgt er ook voor dat er gas en benzine in de motor aankomt. Te controleren door het slangetje los te trekken. Mag geen benzine uitkomen.
3. In-tank LPG pomp: Kan zijn dat door slechte contacten de pomp niet op hogere toerentallen kan draaien. Loop alle connectoren van de LPG installatie na, vooral de zekeringen en het relais bij de veerpoot. Eventueel ook op de tank, onder dat opgeschroefde deksel. De pomp kan natuurlijk ook langzaam aan het overlijden zijn.
dat de pomp bij een volle tank beter werkt, is denk ik alleen maar een gevoel. Zelfs een volle tank bevat altijd 20% damp boven het vloeibare gas. Daardoor is de druk alleen afhankelijk van de temperatuur (dampspanning). In feite "kookt" het gas. Pas als alle vloeibare gas op is, zal de druk in de tank langzaam zakken. Dat merk je alleen bij een verdamper installatie, de LPi pomp zuigt dan al geen vloeistof meer en werkt dan al niet meer.
Even googelen op de Vialle site laat zien dat er één Vialle verkooppunt op Sicilië is, in Castelvetrano, meneer Gullo Salvatore. Als je toch in de buurt bent....
1. Onderbreekrelais: de motor krijgt benzine en gas tegelijk. In mijn geval ging dat goed bij matige belasting en toerentallen, maar bij hogere belastingen ging de motor bokken. te controleren door bij stationair, op LPG draaiende motor één van de connectoren van een benzineinjector los te trekken. Dit mag geen invloed op de motorloop hebben.
2. Benzinedrukregelaar: lek memebraan zorgt er ook voor dat er gas en benzine in de motor aankomt. Te controleren door het slangetje los te trekken. Mag geen benzine uitkomen.
3. In-tank LPG pomp: Kan zijn dat door slechte contacten de pomp niet op hogere toerentallen kan draaien. Loop alle connectoren van de LPG installatie na, vooral de zekeringen en het relais bij de veerpoot. Eventueel ook op de tank, onder dat opgeschroefde deksel. De pomp kan natuurlijk ook langzaam aan het overlijden zijn.
dat de pomp bij een volle tank beter werkt, is denk ik alleen maar een gevoel. Zelfs een volle tank bevat altijd 20% damp boven het vloeibare gas. Daardoor is de druk alleen afhankelijk van de temperatuur (dampspanning). In feite "kookt" het gas. Pas als alle vloeibare gas op is, zal de druk in de tank langzaam zakken. Dat merk je alleen bij een verdamper installatie, de LPi pomp zuigt dan al geen vloeistof meer en werkt dan al niet meer.
Even googelen op de Vialle site laat zien dat er één Vialle verkooppunt op Sicilië is, in Castelvetrano, meneer Gullo Salvatore. Als je toch in de buurt bent....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam