stationair op drie poten na lange rit (opgelost)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2011 22:48 #1088389 door V700 register
stationair op drie poten na lange rit (opgelost) is gemaakt door V700 register
Tsja. Na de vakantie toch met een licht euvel opgezadeld: na een lange rit (uurtje snelweg bijvoorbeeld) gaat mijn 940 soms op drie poten lopen stationair. Even wat gas geven lost het op. Het komt niet altijd voor. Ik heb ook weleens snel overgeschakeld naar benzine, maar bemerk dan geen verschil.
Verdere mogelijk belangrijke zaken: toerenteller naald springt heel soms wat op en neer. Hééél soms tijdens het rijden op de snelweg een heel minuscuul momentje van inhouden.
Mijn bougies en kabels zijn nagenoeg nieuw. Kleppen pas gesteld. BDP sensor nog vrij nieuw en onlangs schoongemaakt.
Betreft Volvo 940 B230FK (LPT) op LPG (G3), bouwjaar 1997.
Suggesties?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2011 23:20 #1325778 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vreemd
Ik had hetzelfde vreemde fenomeen door een slechte lambdasensor, raar maar waar.
Nieuwe lambdasonde en hij liep ineens weer strak op 4 pootjes, ook na een langere rit.
Groeten,Gerben

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2011 23:58 #1325785 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic en
bij mij heb ik me tijden geergerd aan kleine hikjes en een licht wiebelend toerentellernaaldje. Vanalles geprobeerd niets hielp, totdat ik de eindtrap van de onststeking vervangen heb. (Tegen schutbord, linksvoor, stukje boven de accu) Van de eindtrap bleek alle koelpasta weg te zijn. Kan me voorstellen dat deze ook aanleiding kan geven tot grotere storingen.
Heb er toen eentje gemonteerd van een sloper waarbij er nog een behoorlijk wat witte pasta ertussen zat. Uiteraard wel meteen nieuwe koelpasta tussen gesmeerd. Voila, weg probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2011 13:52 #1325828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aha

Chris B schreef : bij mij heb ik me tijden geergerd aan kleine hikjes en een licht wiebelend toerentellernaaldje. Vanalles geprobeerd niets hielp, totdat ik de eindtrap van de onststeking vervangen heb. (Tegen schutbord, linksvoor, stukje boven de accu) Van de eindtrap bleek alle koelpasta weg te zijn. Kan me voorstellen dat deze ook aanleiding kan geven tot grotere storingen.
Heb er toen eentje gemonteerd van een sloper waarbij er nog een behoorlijk wat witte pasta ertussen zat. Uiteraard wel meteen nieuwe koelpasta tussen gesmeerd. Voila, weg probleem.

That makes sense. Ding wordt dan dus kennelijk te heet, vooral na langere rit.
Die koelpasta heb ik ooit weleens gezien bij een computerzaak, of is er een andere manier om dat te verkrijgen?

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2011 14:15 #1325832 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Handyman
Handyman en gemiddelde electronicazaak waar ze allerlei losse elementen verkopen hebben het ook. Handyman vond ik overigens erg duur, €4,- voor een klein tubetje. Heb het zelf toen gehaald bij een achenebbisj achteraf computerzaakje, kostte me €0,50 voor een klein beetje in een soort van spuitje. Was precies genoeg. Maandje later was het zaakje trouwens ook opeens verdwenen.
Succes, hopelijk is dit de oplossing voor je euvel. Groeten, Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2011 11:34 #1326231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oplossing
Opgelost! Eindtrap losgeschroefd en geconstateerd dat de nog aanwezige koelpasta niet overal meer aanwezig was. Met remmenreiniger alles verwijderd (beide oppervlakken) en bij electronicazaakje tubetje koelpasta gehaald. Hoeveelheid ter grootte van ongeveer een erwt met een oud pasje zo dun en egaal mogelijk uitgesmeerd, vastschroeven, en klaar! Loopt ook na langere rit een stuk beter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 22:13 #1327109 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog steeds in orde??
Ha Wouter,

Ik heb met belangstelling jouw posting en de antwoorden daarop gevolgd. Bij mijn 940 uit 1997 op lpg heb ik dezelfde problemen: licht wiebelende toerenteller, soms tijdens het rijden ineens een soort hikje en na een lange rit onregelmatig lopen. Ik vraag me af of het aanbrengen van nieuwe koelpasta inderdaad de oplossing is geweest. Loopt jouw auto nu nog steeds zonder de eerdere problemen? Kun je misschien een foto posten van de plek waar die eindtrap nu precies zit, dan weet ik waar ik moet gaan kijken.
Groeten en alvast bedankt,
Steef

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2011 09:41 #1327146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
Mijn auto loopt weer helemaal goed. Het is natuurlijk de vraag of het de koelpasta is geweest, of dat er een slecht contact was bij de stekker van de eindtrap. Die moet namelijk los om het ding te kunnen losnemen. Feit is wel, dat het waarschijnlijk iets met de eindtrap te maken had. Ik heb geen foto beschikbaar, maar je vind de eindtrap, voor de motorkap staande, rechts tegen de binnenkant van het zijpaneel. Zeg maar ter hoogte van de ABS unit ongeveer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC