Zelf LPG inbouwen?
- laurens linssen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 12:54 #1086022
door laurens linssen
Zelf LPG inbouwen? is gemaakt door laurens linssen
Hoe moeilijk is het om LPG (verdamper) in te bouwen in een 740? Als ik de prijsverschillen tussen de installatie (600 euro) en een ingebouwde installatie zie (1200 euro) dan is het flink wat arbeidsloon. Maar is het ook moeilijk?
Heeft iemand hier ervaring ermee?
Heeft iemand hier ervaring ermee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 14:12 #1309963
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ik geloof dat er eentje op mrktpl adverteerd.
Kopen, zelf inbouwen en als het goed zit dan regelen ze ook de papieren voor je.
Ritje naar de RDW is btw ook niet moeilijk.
Kopen, zelf inbouwen en als het goed zit dan regelen ze ook de papieren voor je.
Ritje naar de RDW is btw ook niet moeilijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 16:21 #1309981
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wist niet eens
dat het mocht in NL. In België mag het niet. Daar moet je een officieel certificaat van de inbouw en alle LPG componenten (merk, serienummer enz enz) elke keer bij de jaarlijkse keuring overleggen....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 18:48 #1310004
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Dat hoeft hier maar één keer.
Je moet bij inbouw wel het juiste certificaat hebben en de slangen ed mogen niet ouder zijn dan een jaar.
De verschillende onderdelen moeten het juiste keurmerk hebben ingeslagen.
Als je eenmaal op je kenteken LPG heb staan, krijg je alleen 1x per (twee) jaar een lek controle en visuele controel bij de APK.
Heb je LPG op je kenteken kan je heel wat bouwen/prutsen en doen
Hoe het zit met LPG op auto's van voor 1960 weet ik niet, immers die hebben geen APK plicht meer in de NL.
Je moet bij inbouw wel het juiste certificaat hebben en de slangen ed mogen niet ouder zijn dan een jaar.
De verschillende onderdelen moeten het juiste keurmerk hebben ingeslagen.
Als je eenmaal op je kenteken LPG heb staan, krijg je alleen 1x per (twee) jaar een lek controle en visuele controel bij de APK.
Heb je LPG op je kenteken kan je heel wat bouwen/prutsen en doen

Hoe het zit met LPG op auto's van voor 1960 weet ik niet, immers die hebben geen APK plicht meer in de NL.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 18:52 #1310006
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat verschilt nogal in de EU per land....
Dat verschilt nogal in de EU per land....
Elk jaar wordt hier in België bij de jaarlijkse keuring de installatie op lek gecontrolleerd. Dat kost je, omdat je LPG rijdt, nog eens extra geld voor de "APK" en om de 5 jaar moet de gaston of gastank eruit en die wordt dan op druk gebracht, tot 20 bar geloof ik, met stikstof om te worden onderzocht op lekkage. Is dat ook zo in NL?? Die laatste keuring kost ook extra geld natuurlijk. Maar ja, dat is maar eens per 5 jaar. Maar je bent wel je auto een tijdje kwijt voor deze keuring...
Robert
Elk jaar wordt hier in België bij de jaarlijkse keuring de installatie op lek gecontrolleerd. Dat kost je, omdat je LPG rijdt, nog eens extra geld voor de "APK" en om de 5 jaar moet de gaston of gastank eruit en die wordt dan op druk gebracht, tot 20 bar geloof ik, met stikstof om te worden onderzocht op lekkage. Is dat ook zo in NL?? Die laatste keuring kost ook extra geld natuurlijk. Maar ja, dat is maar eens per 5 jaar. Maar je bent wel je auto een tijdje kwijt voor deze keuring...
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 20:12 #1310020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon doen, Ik heb het zelf
Gewoon doen, Ik heb het zelf net gedaan. De auto werd goedgekeeurd bij de RDWOp de site van de RDW kan je een PDF downloaden met de specifiecaties waar je onderbouw aan moet voldoen.
Het is wel wat werk, de tank erin zetten leiding trekken, koelvloeistof omleggen, bezinnen slang omleggen, je moet wel een vels machine hebben of een garage die je leiding wil velzen.
Verder is het goed te doen.
Het is wel wat werk, de tank erin zetten leiding trekken, koelvloeistof omleggen, bezinnen slang omleggen, je moet wel een vels machine hebben of een garage die je leiding wil velzen.
Verder is het goed te doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 21:18 #1310026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te doen.
Heb bij mijn 245 ook zelf ingebouwd (onderbouw) en ga dat bij mijn 740 ook doen. De leiding en de gaten voor de vulslang en dampafvoer met aansluiten van de betreffende onderdelen (incl. nieuwe vulslang) heb ik voor 70€ laten doen door een lpg-inbouwstation. Scheelde mij een hoop gekruip en aanschaf van flensgereedschap.
De vulslang mag inderdaad niet ouder zijn dan 1 jaar en de tank en verdamper moeten het R67-keurmerk hebben. Je kunt ook proberen gebruikte onderdelen te kopen. Zo staat er een ringtank te koop (marktplaats) die op de plaats van het reservewiel komt, voor 150€ (nieuw 450€). Een certificaat hoeft er niet bij te zitten, want die kun je via internet op grond van het nr van de tank zo downloaden. Verdamper heb je nieuw voor 116€ (OMVL).
Succes als je het gaat doen.
De vulslang mag inderdaad niet ouder zijn dan 1 jaar en de tank en verdamper moeten het R67-keurmerk hebben. Je kunt ook proberen gebruikte onderdelen te kopen. Zo staat er een ringtank te koop (marktplaats) die op de plaats van het reservewiel komt, voor 150€ (nieuw 450€). Een certificaat hoeft er niet bij te zitten, want die kun je via internet op grond van het nr van de tank zo downloaden. Verdamper heb je nieuw voor 116€ (OMVL).
Succes als je het gaat doen.
- laurens linssen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2011 22:22 #1310034
door laurens linssen
Beantwoord door laurens linssen in topic Dat is wel een interessante
Dat is wel een interessante optie om een gedeelte door een inbouwer te laten doen. Waar is die inbouwer die het voor jou heeft willen uitvoeren?
Ik moet nog even gaan meten hoe breed de tank mag zijn (het is een sedan dus ik wil graag de volledige breedte en hoogte benutten en niet in de bandenbak gaan werken. Als ik dat weet, dan ga ik inderdaad eens op marktplaats neuzen naar een tank. Dat lijkt één van de duurste onderdelen te zijn.
Ik moet nog even gaan meten hoe breed de tank mag zijn (het is een sedan dus ik wil graag de volledige breedte en hoogte benutten en niet in de bandenbak gaan werken. Als ik dat weet, dan ga ik inderdaad eens op marktplaats neuzen naar een tank. Dat lijkt één van de duurste onderdelen te zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2011 20:32 #1310121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht
Dacht dat 76 liter de grootste maat was voor de 740 sedan.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2011 22:11 #1310164
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Kan nog groter.
Je kunt in een 740 zonder problemen een grotere tank kwijt. Destijds in mijn 740 uit 1989 had ik een 85 liter tank. Ook 100 liter behoort tot de mogelijkheden. Dan zit er aan weerskanten geen ruimte meer zoals wel bij de kleine tanks, maar qua dikte is ie praktisch hetzelfde. In mijn huidige S90 heb ik ook de 100 liter tank. Toch fijn om 600 km te kunnen rijden voordat ie weer aan het gas moet.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Moderators: Jerry Stam