LPG en motorcontrolelampje
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb vervolgens het volgende gedaan:
1. De stappenmotor gereinigd en vervangen omdat ik geen verbetering merkte (uiteindelijk denk ik niet dat dat het probleem was).
2. De LLM doorgemeten, maar deze geeft de juiste voltwaarden.
3. Ben vervolgens op benzine gaan rijden, na het trekken van zekering 1. Het storingslampje ging niet branden (tot 400 km, daarna kwam punt 4). Het lijkt me dus dat de storing veroorzaakt wordt door het LPG-systeem. Met enige slag om de arm mag ik ook aannemen dat de lambdasonde nog gezond is, want die had anders op benzine ook een foutmelding moeten veroorzaken.
4. De diagnosebox werkte eerst niet, dus uitlezen van de storingen wilde niet lukken. Na wat geknutsel deed ie 't weer en bleek op aansluiting 6 de code 2-2-4 aanwezig te zijn. Volgens de storingslijst is dat dus de temp.-sensor van de ECU (of de bedrading ervan). Ik heb deze sensor vervangen. Ben vervolgens gaan rijden op gas.
5. Nu na opnieuw zo'n 500 km te hebben gereden op gas, ging het lampje opnieuw branden. Het gemiddelde verbruik lag daarbij op 1:8 (snelweg, stevig doorrijden). Daarbij moet ik wel vermelden dat ik na het vervangen van de temp.-sensor de foutcodes niet gereset had, omdat ik de instructies daarvoor niet bij me had. Ik heb dat nu vandaag wel gedaan en na het wissen van deze ene storingscode (2-2-4), kreeg ik op aansluiting 2 en 6 beide de knippercode 1-1-1, dus geen storingen.
Ik zit nu met de volgende vragen. Volgens de diagnosebox was de temp.-sensor van de ECU kapot. Vreemd genoeg ging het motorstoringslampje niet branden terwijl ik op benzine reed. Had het lampje dan ook niet moeten gaan branden? Tweede vraag: ging het lampje weer branden omdat ik de storingscode niet gewist had, of staan deze twee zaken los van elkaar en is er verder nog een storing?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor zover ik weet niets aan te doen.
m vr groet
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : is toch niet helemaal zoals het zou horen of zou hoeven. Ik heb zowel in de winter als zomer nooit een lambdalampje (en ja, het gloeilampje doet het wel).Als er een andere foutcode dan 1-1-1 in staat, zou het lampje moeten branden. Op welke brandstof je rijdt maakt niet uit.
Nee, dat leek mij dus ook. Ik zal nu nog eens een tank lpg leegrijden en kijken of en zoja, wanneer het lampje weer gaat branden. Anders zal ik 'm eens wegbrengen naar een LPG-specialist. Iemand nog een goed adres in Noord-Holland? Regio Amsterdam/Zaanstreek-Waterland?
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Als het "probleem" zich ook voordoet op benzine dan zou ik toch eerst zelf kijken of ik het zelf op kan lossen. Regel is dat hij eerst goed op benzine moet lopen voordat je naar het LPG systeem gaat kijken. Zo lang hij nog niet goed op benzine loopt hoeft de LPG specialist er nog niet naar te kijken. Toevallig geen problemen met stationair toerental (te hoog) ? Dat kan duiden op valse lucht. Dit is vaak een oorzaak van het aangaan van het lampje.
Het probleem 'lijkt' zich niet voor te doen bij benzine. Tot nu ging bij lpg na elke 30 tot 50 km het lampje branden na een reset (zekering 1). Ik heb ondertussen meer dan 400 km op benzine gereden zonder dat het lampje ging branden. Stationair loopt ie mooi op ca. 700 tpm. Zowel op benzine als gas. Ik heb wel het idee dat tijdens het rijden het gas soms even lijkt te 'hangen' bij lpg. Ook het starten (eerst benzine, dan overschakelen op gas), gaat soms nog gepaard met een inzakkend toerental. Maar op benzine kan ik niets geks ontdekken, starten, lopen zonder problemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
halo ik ben al blij dat ik niet de enigste ben met dit brobleem ik heb namelijk de zelfste simtomen of mijn mede volvo rijderFrankV schreef : Ik ben al enige tijd bezig (bezig is een groot woord, noem het maar 'pielen) met het motorstoringslampje van mijn 940 2.3L op gas (Vialle) uit 1992, km-stand 293.000. Begin december begon het beruchte 'lambda-lampje' te branden. Tevens startte hij slecht op benzine, toerental viel ver terug tot nul (afslaan, moeilijk opnieuw starten, zowel op benzine als na omschakelen op gas). Zodra hij eenmaal liep en een beetje warm was, waren alle problemen over. Enige resterende probleem was het lpg-verbruik van 6,5/6,9 km/liter. Na het lostrekken van zekering 1 doofde het motorstoringslampje gedurende 30 tot 35 km, daarna kwam het weer terug. Niet vreemd natuurlijk want er zit/zat ergens een storing.
Ik heb vervolgens het volgende gedaan:
1. De stappenmotor gereinigd en vervangen omdat ik geen verbetering merkte (uiteindelijk denk ik niet dat dat het probleem was).
2. De LLM doorgemeten, maar deze geeft de juiste voltwaarden.
3. Ben vervolgens op benzine gaan rijden, na het trekken van zekering 1. Het storingslampje ging niet branden (tot 400 km, daarna kwam punt 4). Het lijkt me dus dat de storing veroorzaakt wordt door het LPG-systeem. Met enige slag om de arm mag ik ook aannemen dat de lambdasonde nog gezond is, want die had anders op benzine ook een foutmelding moeten veroorzaken.
4. De diagnosebox werkte eerst niet, dus uitlezen van de storingen wilde niet lukken. Na wat geknutsel deed ie 't weer en bleek op aansluiting 6 de code 2-2-4 aanwezig te zijn. Volgens de storingslijst is dat dus de temp.-sensor van de ECU (of de bedrading ervan). Ik heb deze sensor vervangen. Ben vervolgens gaan rijden op gas.
5. Nu na opnieuw zo'n 500 km te hebben gereden op gas, ging het lampje opnieuw branden. Het gemiddelde verbruik lag daarbij op 1:8 (snelweg, stevig doorrijden). Daarbij moet ik wel vermelden dat ik na het vervangen van de temp.-sensor de foutcodes niet gereset had, omdat ik de instructies daarvoor niet bij me had. Ik heb dat nu vandaag wel gedaan en na het wissen van deze ene storingscode (2-2-4), kreeg ik op aansluiting 2 en 6 beide de knippercode 1-1-1, dus geen storingen.
Ik zit nu met de volgende vragen. Volgens de diagnosebox was de temp.-sensor van de ECU kapot. Vreemd genoeg ging het motorstoringslampje niet branden terwijl ik op benzine reed. Had het lampje dan ook niet moeten gaan branden? Tweede vraag: ging het lampje weer branden omdat ik de storingscode niet gewist had, of staan deze twee zaken los van elkaar en is er verder nog een storing?
ik heb al 2x bij een gas specialiest langs geweest die zij dat ik op een veel te rijk gasmengsel reed. De 1ste maal had hij mijn gas afgeregeld maar had voorduurent last van backfire's na de 2de maal mijn gas te laten afstellen draaide de moter voordeurend te hoog in toeren en op benziene sputerde hij en viel stil bij stationair toerental. Ben vervolgens maar opzoek gegaan achter een werkplaats handboek waar ik al veel van heb bij geleerd. Heb alles stap voor stap gecontroleerd en het bleek mijn luchtmassameter te zijn die door de backfires was stukgegaan deze is nu vervangen. Ik heb vervolgens mijn lpg zelf alfgesteld. Maar het probleem met de lambda sonde is nog niet van de baan, als ik op benziene rij blijft alles goed maar van het ogenblik ik op gas overschakel komt de storing na ongeveer een 35km terug met de vervelende probleemen van uitvallen bij stationair toerental en slecht starten. Na het wissen van de fout code is het probleem weer voor even verdwenen maar dit is niet de bedoeling om zo door te gaan denk ik.
Ik denk dat dit alles te maken heeft met de lampda sonde die een andere uitstoot waarneemd dan die je hebt op benziene want via de lambda wordt je mengsel op benziene geregeld en het onstekingssysteem wat bij de oudere versies van dit type motoren niet het geval was. Dit kan ik toch uitmaken van wat ik lees in mijn werkplaats handboek. bij het rijden op gas raakt de lambda regeling verstoort dus volgt de rest ook met alle naare gevolgen vandien. als er iemand weet hoe wij dit kunnen verhelpen of de lambda regeling kunnen omzeilen of weet ik veel wat we kunnen doen aan dit probleem gelieve ons te helpen want bij een oficiele volvo garage krijg ik aleen maar te horen dat zij niet mogen werken aan lpg instalaties of aanpasingen te doen.
alvast bedangt bij voorbaad aan wie ons kan verder helpen james
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dan lijkt me het probleem opgelost te zijn?
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zal opzoek gaan naar zo een lambda faker of als je mij een tip kan geven waar ik deze kan vinden.
alvast bedankt voor je hulp gr james
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Mogelijk dat je lokale Auto materialen handel je verder kan helpen.
En Google is always youre friend

Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.