APK-afkeur op CO gehalte LPG (6%)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hij had een hoop geprobeerd, maar de CO wilde niet naar beneden. Op Benzine wel gewoon goed. Hij vertelde dat de Stationairafsluiter (relais bovenop de verdamper) moest worden schoongemaakt, dus dat ga ik doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat doet de stationairafsluiter, hoe wordt deze geregeld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Stom, moet je nu weer opnieuw door de keuring?
Betekent het dat het toerental op LPG hoger is dan op benzine?? Want volgens mijn bescheiden kennis gaat dat via dezelfde afsluiter, en dan zou er geen verschil mogen zijn, en ligt de oorzaak ergens anders. 't Is maar een idee.
'k weet dat die stationair afsluiter wel eens schoongemaakt is tijdens sleuteldagen. Heb het er wel eens met Jan Snijder over gehad. Vraag hem eens. Ben je mogelijk snel geholpen.
Veel succes,
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Staat hier ergens. kweniewaar
Is toch AMS
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je met de stationeerafsluiter de stappenmotor bedoelt. De stappenmotor zit meestal op de verdamper. De lpg-gasslang naar het inlaatspruitstuk verraadt zijn plek.pvrakking schreef : Deze was 6% en wilde niet lager.
Hij had een hoop geprobeerd, maar de CO wilde niet naar beneden. Op Benzine wel gewoon goed. Hij vertelde dat de Stationairafsluiter (relais bovenop de verdamper) moest worden schoongemaakt, dus dat ga ik doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat doet de stationairafsluiter, hoe wordt deze geregeld?
Peter Vrakking , Lidnr 480, 940GL Estate 1991
Deze stappenmotor kan vastzitten en dan helemaal open blijven staan.
Als ie vast zit zou ik een andere monteren maar inspuiten met WD40 zou kunnen helpen.
Hoe hoog was de lambdawaarde tijdens de meting?
Wat heeft de APK- keurder allemaal geprobeerd?
In de meeste gevallen kun je een ondanks dat de stappenmotor-regeling niet werkt het CO toch wel omlaag krijgen!. De installatie moet je dan even als "G1" uitvoeren. Opnieuw inleren heeft als de stappenmotor niet werkt geen zin.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter Vrakking , Lidnr 480, 940GL Estate 1991wp001 schreef : Ik denk dat je met de stationeerafsluiter de stappenmotor bedoelt. De stappenmotor zit meestal op de verdamper. De lpg-gasslang naar het inlaatspruitstuk verraadt zijn plek.
Als ie vast zit zou ik een andere monteren maar inspuiten met WD40 zou kunnen helpen.
In de meeste gevallen kun je een ondanks dat de stappenmotor-regeling niet werkt het CO toch wel omlaag krijgen!. De installatie moet je dan even als "G1" uitvoeren. Opnieuw inleren heeft als de stappenmotor niet werkt geen zin.
Hoi WP001,
Ik bedoel niet de stappenmotor, waar de gasslang opzit, maar een vierkant relais bovenop de verdamperzelf.
Wat bedoel je met G1?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dat vierkante relais is volgens mij gewoon een afsluiter open dicht ( Vialle AMS)pvrakking schreef :
Peter Vrakking , Lidnr 480, 940GL Estate 1991wp001 schreef : Ik denk dat je met de stationeerafsluiter de stappenmotor bedoelt. De stappenmotor zit meestal op de verdamper. De lpg-gasslang naar het inlaatspruitstuk verraadt zijn plek.
Hoi WP001,
Ik bedoel niet de stappenmotor, waar de gasslang opzit, maar een vierkant relais bovenop de verdamperzelf.
Wat bedoel je met G1?
Wanneer je een lambda regeling hebt met AMS is dat G2., ongeregeld is G1
Voor de APK maakt dit niet uit stationeer moet je onder de 0,36 CO zitten.
Hoeveel was de lambdawaarde nu? Niet dat dit in dit geval echt belangrijk is maar dit geeft vaak een goede indicatie van de problemen.
Het echte probleem is misschien wat moeilijk maar de APK-keuring mag echt geen probleem zijn op de auto op 0,35CO te zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kunnen we netzogoed met zijn allen naar naar Ijselstein gaan, hebben ze naast die stelschroef ook nog wel plaatjes met trekbandjes voor lekke uitlaatsystemen, setje banden met goed profiel, busje met lijmspray om lekke stuurhuizen ff lekvrij te houden. APK duurt een uurtje langer, maar scheelt toch al gauw 200 eurie aan nieuwe onderdelen....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn gasboer vertelde me vorige week na het afstellen van de V6 B280F dat na de afstelling de auto niet meer door de keuring gaat komen.
De reden voor het opnieuw afstellen is het feit dat we de Lambda Sonde weer hebben aangesloten op het motor management en dat vanwege voortdurende problemen (inhouden, onregelamtig stationair opgas) met de motorloop.
Nu begrijp ik dat de samenstelling van de uitlaatgassen verschilt tussen LPG en Benzine en de Lambda Sonde een onjuist/ongewenst signaal zend op gas.
Dat signaal is, naar het lijkt wat ik nu gevonden heb, te simuleren met een Lambda Simulator.
Iemand daar ervaring mee? Is het sowieso juist?
Groet
- V700 register
- Nieuw lid
-