APK-afkeur op CO gehalte LPG (6%)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2010 17:59 #1083279 door V700 register
APK-afkeur op CO gehalte LPG (6%) is gemaakt door V700 register
Vandaag voor de APK geweest met de auto. De APK-meester was verbaasd dat de auto helemaal goed was, zeker voor de leeftijd met 496000 km op de teller, tot........ de CO werd gemeten op LPG. Deze was 6% en wilde niet lager.
Hij had een hoop geprobeerd, maar de CO wilde niet naar beneden. Op Benzine wel gewoon goed. Hij vertelde dat de Stationairafsluiter (relais bovenop de verdamper) moest worden schoongemaakt, dus dat ga ik doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat doet de stationairafsluiter, hoe wordt deze geregeld?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2010 18:27 #1290741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Hi Peter,
Stom, moet je nu weer opnieuw door de keuring?
Betekent het dat het toerental op LPG hoger is dan op benzine?? Want volgens mijn bescheiden kennis gaat dat via dezelfde afsluiter, en dan zou er geen verschil mogen zijn, en ligt de oorzaak ergens anders. 't Is maar een idee.
'k weet dat die stationair afsluiter wel eens schoongemaakt is tijdens sleuteldagen. Heb het er wel eens met Jan Snijder over gehad. Vraag hem eens. Ben je mogelijk snel geholpen.
Veel succes,

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-10-2010 18:40 #1290742 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Misschien even de inleerprocedure volgen?
Dan zou het zo meer eens in orde kunnen zijn.
Staat hier ergens. kweniewaar
Is toch AMS

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2010 23:12 #1290773 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Truuc.

pvrakking schreef : Deze was 6% en wilde niet lager.
Hij had een hoop geprobeerd, maar de CO wilde niet naar beneden. Op Benzine wel gewoon goed. Hij vertelde dat de Stationairafsluiter (relais bovenop de verdamper) moest worden schoongemaakt, dus dat ga ik doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat doet de stationairafsluiter, hoe wordt deze geregeld?

Peter Vrakking , Lidnr 480, 940GL Estate 1991

Ik denk dat je met de stationeerafsluiter de stappenmotor bedoelt. De stappenmotor zit meestal op de verdamper. De lpg-gasslang naar het inlaatspruitstuk verraadt zijn plek.
Deze stappenmotor kan vastzitten en dan helemaal open blijven staan.
Als ie vast zit zou ik een andere monteren maar inspuiten met WD40 zou kunnen helpen.
Hoe hoog was de lambdawaarde tijdens de meting?
Wat heeft de APK- keurder allemaal geprobeerd?
In de meeste gevallen kun je een ondanks dat de stappenmotor-regeling niet werkt het CO toch wel omlaag krijgen!. De installatie moet je dan even als "G1" uitvoeren. Opnieuw inleren heeft als de stappenmotor niet werkt geen zin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2010 09:05 #1290792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G1?

wp001 schreef : Ik denk dat je met de stationeerafsluiter de stappenmotor bedoelt. De stappenmotor zit meestal op de verdamper. De lpg-gasslang naar het inlaatspruitstuk verraadt zijn plek.
Als ie vast zit zou ik een andere monteren maar inspuiten met WD40 zou kunnen helpen.
In de meeste gevallen kun je een ondanks dat de stappenmotor-regeling niet werkt het CO toch wel omlaag krijgen!. De installatie moet je dan even als "G1" uitvoeren. Opnieuw inleren heeft als de stappenmotor niet werkt geen zin.

Hoi WP001,
Ik bedoel niet de stappenmotor, waar de gasslang opzit, maar een vierkant relais bovenop de verdamperzelf.
Wat bedoel je met G1?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2010 10:38 #1290804 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Relais,

pvrakking schreef :

wp001 schreef : Ik denk dat je met de stationeerafsluiter de stappenmotor bedoelt. De stappenmotor zit meestal op de verdamper. De lpg-gasslang naar het inlaatspruitstuk verraadt zijn plek.

Hoi WP001,
Ik bedoel niet de stappenmotor, waar de gasslang opzit, maar een vierkant relais bovenop de verdamperzelf.
Wat bedoel je met G1?

Dat vierkante relais is volgens mij gewoon een afsluiter open dicht ( Vialle AMS)
Wanneer je een lambda regeling hebt met AMS is dat G2., ongeregeld is G1
Voor de APK maakt dit niet uit stationeer moet je onder de  0,36 CO zitten.
Hoeveel was de lambdawaarde nu?  Niet dat dit in dit geval echt belangrijk is maar dit geeft vaak een goede indicatie van de problemen.
Het echte probleem is misschien wat moeilijk maar de APK-keuring mag echt geen probleem zijn op de auto op 0,35CO te zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2010 11:03 #1290808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen idee
Ik heb geen idee wat mijn garage precies deed, maar voor het LPG CO gehalte zetten ze altijd een tussenstuk met stelbout op een van de slangen die op de verdamper zat en dat bleef zitten tot ze wisten dat er geen steekproef kwam. Dan ging dat tussenstuk met stelbout er weer af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2010 12:25 #1290819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet blij..
daar zou ik nou niet blij van worden. Dat betekent dat je de rest van het jaar gewoon met een niet juist afgestelde lpg installatie rond rijdt. Regel het gewoon netjes, een G1 kost geen drol in onderhoud dus waarom zou je daarvoor gaan knoeien.
Kunnen we netzogoed met zijn allen naar naar Ijselstein gaan, hebben ze naast die stelschroef ook nog wel plaatjes met trekbandjes voor lekke uitlaatsystemen, setje banden met goed profiel, busje met lijmspray om lekke stuurhuizen ff lekvrij te houden. APK duurt een uurtje langer, maar scheelt toch al gauw 200 eurie aan nieuwe onderdelen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2010 10:54 #1291051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda Simulator
Volvotics,
Mijn gasboer vertelde me vorige week na het afstellen van de V6 B280F dat na de afstelling de auto niet meer door de keuring gaat komen.
De reden voor het opnieuw afstellen is het feit dat we de Lambda Sonde weer hebben aangesloten op het motor management en dat vanwege voortdurende problemen (inhouden, onregelamtig stationair opgas) met de motorloop.

Nu begrijp ik dat de samenstelling van de uitlaatgassen verschilt tussen LPG en Benzine en de Lambda Sonde een onjuist/ongewenst signaal zend op gas.

Dat signaal is, naar het lijkt wat ik nu gevonden heb, te simuleren met een Lambda Simulator.

Iemand daar ervaring mee? Is het sowieso juist?

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2010 11:31 #1291056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Zo'n lambda simulator wordt inderdaad gebruikt bij sommige motoren/LPG installaties. Mijn broertje heeft er eentje in zijn 240 met een B230F icm een verdamper. Ook veel gedoe mee gehad, voordat we erachter waren dat het ding kapot was. Ik vermoed dat je zo'n simulator nodig hebt vanwege de ontsteking, die weer aangestuurd wordt door de ECU (benzinecomputer). Immers, op benzine heb je het injectiegedeelte niet nodig. De simulator "voert" de ECU een correct signaal zodat deze de ontsteking blijft aansturen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC