Wat zal ik kopen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2010 14:04 #1082771
door V700 register
Wat zal ik kopen? is gemaakt door V700 register
Beste 700 kenners,
Ik ben van plan om een 740 te kopen en wil deze op LPG gaan rijden. Nu heb ik gehoord en gelezen op het forum van de backfire problemen die kunnen ontstaan. Is mij ook niet onbekend want heb jaren geleden zakelijk een 240 Polar gereden die er ook af en toe last van had. Maar ook een Peugeot 806 die regelmatig een nieuw luchtfilter kreeg na een explosie.
Gezien jullie ervaringen zou ik graag een advies hebben. Ik heb een 740 2.3 Turbo intercooler met een LH jetronic gezien en een mooie 740 GLE B23E.
Zit daar qua backfire risico nog verschil in?
Is bij beide een LPI installatie aan te bevelen?
Groeten,
Hans
Ik ben van plan om een 740 te kopen en wil deze op LPG gaan rijden. Nu heb ik gehoord en gelezen op het forum van de backfire problemen die kunnen ontstaan. Is mij ook niet onbekend want heb jaren geleden zakelijk een 240 Polar gereden die er ook af en toe last van had. Maar ook een Peugeot 806 die regelmatig een nieuw luchtfilter kreeg na een explosie.
Gezien jullie ervaringen zou ik graag een advies hebben. Ik heb een 740 2.3 Turbo intercooler met een LH jetronic gezien en een mooie 740 GLE B23E.
Zit daar qua backfire risico nog verschil in?
Is bij beide een LPI installatie aan te bevelen?
Groeten,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2010 14:16 #1287552
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie
Een korte reactie, gebaseerd op mijn eigen ervaringen:
Ik heb twee volvo 740's op lpg gereden (totaal ca. 3 jaar), beide met conventionele dampgasinstallatie maar wel altijd met voldoende aandacht voor (preventief) onderhoud. NOOIT backfires gehad, probleemloos autorijden wat mij betreft. Het betrof hier wel de B230F injectiemotoren.
Een turbo is eigenlijk alleen probleemloos in combinatie met LPG te rijden bij een LPi installatie. Ook daar heb ik ervaring mee. Buiten een losse LPi-injector heb ik (nog) nooit LPG-gerelateerde problemen gehad de afgelopen 40.000 km.
De carburateurversies (zoals volgens mij een B230E, zeker weten doe ik dit niet) schijnen een wat hogere kans op backfires te hebben bij rijden op lpg, echter m.i. houdt dit vooral verband met het in conditie houden van het gehele systeem. Een carburateur vergt nou eenmaal wat meer onderhoud en periodieke afstelling (meer bewegende delen -> slijtage) dan een injectiesysteem.
Ik heb twee volvo 740's op lpg gereden (totaal ca. 3 jaar), beide met conventionele dampgasinstallatie maar wel altijd met voldoende aandacht voor (preventief) onderhoud. NOOIT backfires gehad, probleemloos autorijden wat mij betreft. Het betrof hier wel de B230F injectiemotoren.
Een turbo is eigenlijk alleen probleemloos in combinatie met LPG te rijden bij een LPi installatie. Ook daar heb ik ervaring mee. Buiten een losse LPi-injector heb ik (nog) nooit LPG-gerelateerde problemen gehad de afgelopen 40.000 km.
De carburateurversies (zoals volgens mij een B230E, zeker weten doe ik dit niet) schijnen een wat hogere kans op backfires te hebben bij rijden op lpg, echter m.i. houdt dit vooral verband met het in conditie houden van het gehele systeem. Een carburateur vergt nou eenmaal wat meer onderhoud en periodieke afstelling (meer bewegende delen -> slijtage) dan een injectiesysteem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2010 15:14 #1287560
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alternatieven
Alternatieven voor LPi zijn oa Prins VSI en Landi LSI, allen LPG injectiesystemen. Duurdere installaties dan de gewone verdampers, maar werken prettiger (automatisch overschekelen) en je hebt geen vermogensverlies. Qua backfires kun je inderdaad veel voorkomen met goed onderhoud, goede ontsteking (bougies, kabels, rotor en verdelerkap) en de juiste klepspeling. B230E heeft dacht ik K-Jetronic met een mechanische lucht flow/massa meter. Dat werkt met een schijf die verend opgehangen is. Kunnen slecht tegen backfires. Zie ook <a href="/node/34115" target="_blank">hier</a>. B23E kan een andere uitvoeringen zijn, met ook andere brandstoftoedoening (carburateur) ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2010 16:00 #1287566
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfs zonder
Zelfs zonder veel onderhoud (dus ook niet aan 't LPG-gedeelte) heb ik 300.000km probleemloos op gas gereden in mijn 1992 940 met een Vialle-installatie, af fabriek, totale tellerstand 540.000km.
Misschien een uitzondering?
P.S.: hele installatie staat te koop, inclusief de totale auto eromheen (Allerlei zwarte 940, is nog complete auto).
Misschien een uitzondering?
P.S.: hele installatie staat te koop, inclusief de totale auto eromheen (Allerlei zwarte 940, is nog complete auto).
Moderators: Jerry Stam