Ombouwen naar G3
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van de week voor het eerst sinds tijden weer eens in een achterwiel aangedreven Volvo gereden. Een Volvo 940 2.3 LPT in dit geval. Goeie genade, wat een verschil met mijn eigen V40 met verlaagd sportonderstel! Ik kan niet anders zeggen dan dat het direkt weer vertrouwd aanvoelde.
De betreffende 940 staat me zeer aan, mede vanwege de redelijk lage km stand, maar (helaas) blijkt hij voorzien te zijn van een "gewone" LPG installatie ipv een G3 Installatie. Dat blijkt vooral in de wegenbelasting nogal wat te schelen. Ong. 100 Euro per kwartaal. Daar kun je aardig wat gas voor tanken, lijkt me.
Mijn vraag: Is een dergelijke installatie alsnog om te bouwen naar G3?
Zo ja: is dit een duur verhaal en is het geheel dan nog wel betrouwbaar?
Ik heb ergens opgevangen dat het verschil alleen in de computer zit, die het boeltje aanstuurt en dat dat makkelijk te vervangen is. Wat daarvan waar is weet ik niet en "gemakkelijk te vervangen" zegt nog niets over de kosten die ermee gemoeid zijn.
Zo nee: Jammer, maar helaas.
Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.
Bij voorbaat dank.
Remco.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afhankelijk van het bouwjaar is het mogelijk. Ik heb het indertijd bij een vialle installatie in een 940 Estate van 1996 laten doen voor ongeveer €500. Het enige wat er gedaan wordt is inderdaad het wisselen van de LPG computer. Een beetje shoppen lijkt te helpen. Zoek maar eens op de site, er zijn meer dan genoeg draadjes over. Afhankelijk waar je woont zijn er gerespecteerde gasinbouwers waar mensen hier goede ervaringen mee hebben.
Over betrouwbaarheid: in mijn geval gind de ene Vialle-computer eruit om plaats te maken voor een iets modernere. Je merkt er in het rijden niets, maar dan ook echt helemaal niets van. Ook het verbruik bleef exact hetzelfde. G3 zal wel erg goed voor het milieu zijn denk ik
Succes met je afwegingen en de aanschaf!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hangt er vanaf wat voor merk/type installatie het is.R.E.M. schreef : Mijn vraag: Is een dergelijke installatie alsnog om te bouwen naar G3?
Als het Vialle LPi is, kan het inderdaad door computer omwisselen. Kan voor ongeveer 500 euro, en is een klusje van nog geen 10 minuten. 3 of 4 boutjes los, stekker los, nieuwe erin, stekker vast, boutjes vast. Qua betrouwbaarheid is het niet slechter, je hebt het voordeel dat je een nieuwe computer hebt, en niet eentje die al x jaren oud is. Verder, zoals Bart aangaf, totaal geen verschil.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen weet ik niet meer precies welk merk het dan wel is. Sorry, niet goed op gelet. Het was een korte naam imet een groen logo, dat weet ik nog wel.
In hoeverre dit van invloed is weet ik niet. De verkoper heeft aangeboden om te informeren bij zijn vaste gasinbouw adres. Als dat rond de 500 Euro zit, dan valt het best mee.
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de installatie in de 940 na zo'n ombouw wellicht niet meer zo betrouwbaar is. (voor zover hij nu al betrouwbaar is...) De Vialle installatie in m'n V40 is zó probleemloos dat 'ie al verscheidene mensen met de mening "dat je op gas alleen maar moet koken" aan het denken heeft gezet. Maar die zit er al vanaf kilometer nul in.
Pffff, t'is wat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helemaal zo simpel is het helaas niet. Alleen bij vialle LPi durf ik met zekerheid te zeggen dat je kunt omkeuren naar G3 via een nieuwe computer van 500 euro. Wellicht is het bij andere merken uberhaupt niet mogelijk of kan het goedkoper. Zou even kijken wat die inbouwer zegt. Of proberen te achterhalen welk merk/type installatie het is en dan zelf een LPG specialist contacten. Als je (bijv. vanwege afstand) toch niet met de specialist van de verkoper verder wilt.Die conversie verandert niets aan de betrouwbaarheid van een bestaande installatie, of verbetert die eigenlijk omdat je rondrijdt met een nieuwe computer en niet eentje met 10 jaar ervaring. Wat wel zo is, is dat LPG installaties wat storingsgevoeliger worden na een paar ton. Wat daarin mi belangrijk is, is hoeveel km er op LPG is gereden en hoeveel jaar het erin zit. Of ze nu bij aflevering of na een ton op benzine zijn ingebouwd maakt denk ik niet zoveel uit. Vialle LPi is geen probleemloze installatie hoewel er wel verbeteringen schijnen te zijn. Het is moeilijk te zeggen wat de situatie is na de verbeteringen, wellicht komen nu nog veel storingen bovendrijven die plaatshebben in oude installaties (die de verbeteringen niet mee hebben gekregen). Veel voorkomend zijn losse injectorzittingen, het benzine onderbreekrelais en de pomp in de tank uiteraard.R.E.M. schreef : Alleen weet ik niet meer precies welk merk het dan wel is. Sorry, niet goed op gelet. Het was een korte naam imet een groen logo, dat weet ik nog wel.In hoeverre dit van invloed is weet ik niet. De verkoper heeft aangeboden om te informeren bij zijn vaste gasinbouw adres. Als dat rond de 500 Euro zit, dan valt het best mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De betreffende 940 heeft een LPG installatie waarvan de computer niet verwisseld kan worden. Als ik 'm persé op G3 wil hebben moet er een nieuwe installatie in.
De kosten daarvan zijn hier welbekend en voor mij niet te doen.
Resumé: De 940 blijft waar hij is, net als mijn V40.
Geeft niet, we zoeken gewoon verder. Mede met hulp en ervaringen van jullie, waarvoor mijn dank.
Gr,
Remco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.