LPI in een B230F?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2010 21:15 #1080690 door V700 register
LPI in een B230F? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik speel al een tijdje met de gedachte om mijn eigen LPG G1-installatie te vervangen door een 2-de hands LPI installatie.
Dit ivm het vermogensverlies van een G1 installatie en het verbruik(nu: 1 op 7).
Nou wordt er wel op bv marktplaats wel eens zo'n 2-de hands installatie aangeboden. Nou zitten deze meestal in een B230FK. Zou zo'n 2-de hands installatie wel in een B230F passen/werken of gaat dat softwarematig ernstige problemen geven?
Ik hoor graag of dit idee van mij (redelijk) makkelijk te realiseren is of dat het sterk afgeraden wordt.
Groetjes Harnt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2010 21:43 #1274389 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Leuk.
Hey Harnt,
Bekend idee..
Denk dat het wel mogelijk is, het word ook bij de turbo versie in het spruitstuk geinjecteerd.Je zult dus waarschijnlijk wel het spruitstuk ERBIJ moeten kopen...[denk ik, anders moet je gaan zitten boren...] [mag die er weer af..haha]
En dan moet je natuurlijk nog het pomp probleem zien op te lossen...Dan moet je je tankie weer omwissellen...
Al valt het bij jou misschien wel mee, want jij hebt onderdruk in je spruitstuk en geen overdruk zoals bij een Turbo... Denk dus dat het zonder pompie ook wel gaat, maar zeker weten........
Natuurlijk de electronica...enzo..
Maar goed een expert ben ik niet!
Ow, en mocht je het gaan doen..dan heb ik wel interesse bij je oude dampgas systeempie.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2010 21:50 #1274392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schouten
Ik zou het eens navragen bij Schouten Gasinbouw in Heerenveen. Ik denk dat het enigste wat je parten kan spelen is dat het programma in de LPE niet geschikt is voor een B230F. Enerzijds is het een benzine-volgsysteem en volgt het de ECU, geen probleem zou je denken. Anderszijds zijn ze wel auto-specifiek geprogrammeerd, dus er zal wel iets verschillen. Ik denk bijna dat je het er wel op kunt wagen. Vermogen is ongeveer gelijk, evenals de verdere onderdelen (injectiesysteem). Waar denk je overigens straks op uit te komen qua verbruik ? Met een automaat ga je de 1:10 waarschijnlijk halen, denk dat boven de 1:8 ook al krap gaat worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2010 22:12 #1274395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel te doen....

gerryberrie schreef : Denk dus dat het zonder pompie ook wel gaat, maar zeker weten........

Ik weet het zeker, gaat niet werken zonder pomp. LPi spuit de LPG vloeibaar in, om het vloeibaar te houden moet je het onder druk houden en onder druk verplaatsen. Je kunt niet, zoals bij een verdamper, de druk gebruiken om de LPG naar de plaats waar je het wilt hebben te laten stromen. Dat is de reden dat LPi een pomp heeft, ook bij ongeblazen motoren. VSI en LSI hebben wel een verdamper (en injecteren de LPG als dampgas) en hebben daarom geen pomp.
Elektronica past zoals het in de LPT zit ook op jouw B230F. Wel het gebruikelijke ingrijpen op de originele bedrading, dus das wel te doen. Alleen dus wel een kabelboom + slang door je auto worstelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 06:49 #1274422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Buurman

henk 940LPT schreef : Ik zou het eens navragen bij Schouten Gasinbouw in Heerenveen.

Mijn buurman heeft samen met zijn compagnon een auto/motorbedrijf, en laat nou deze compagnon ook bij Arie Schouten werken.
Ik zal het hem binnenkort even vragen over hoe en wat. Ook kan hij mij vast wel een schema geven over hoe je zoiets moet inbouwen.
Nog even een vraagje, een spruitstuk van een B230FK past toch ook wel op een B230F? Ik dacht van wel.
Groetjes Harnt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 07:50 #1274423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, past volgens mij wel. T/m gasklephuis is gelijk, daarna verschilt het inlaattraject tussen turbo/non turbo (slang/buis naar intercooler vs slang naar luchtfilter). Heb wel een LPT spruitstuk met zittingen liggen. Als je eens wilt komen kijken of als het handig is dat je het tijdelijk leent dan kan dat wel. Wil graag een spruitstuk met goed vastzittende zittingen op reserve houden. Let even op dat de zittingen van de LPi injectoren goed vast zitten. Die aluminium rondjes mag je niet kunnen bewegen. Injectoren zelf mogen iets kunnen bewegen aangezien ze op rubber O-ringen zitten. Die zou je preventief kunnen vervangen, zijn geen gewone maar Schouten heeft ze wel voor een paar euro. Per zitting 2, een grote en een kleine. De makkelijkste manier om de injectoren goed in de zittingen te krijgen (na bijv. vervangen van de ringen) is als het spruitstuk nog op de werkbank ligt. Je kunt dan A. gemakkelijker kracht zetten en B. beter zien of ze goed zitten.
Vraag de verkoper of de auto snel aansloeg, als je LPi hebt en je moet 20 seconden doorstarten dan zit er één of meerdere lekke injectoren tussen. Zou een beetje jammer zijn. Vervang het onderbreekrelais preventief, zeker als je nog een oud type relais hebt (klein doosje). Monteer bij inbouw meteen het nieuwe type (ongeveer ter groote van een pakje sigaretten), je bent dan toch al aan het solderen... Nieuw relais kost helaas wel 150 euro....Heb hier en daar wel wat ervaring met LPi (spruitstuk vervangen, relais vervangen) en dus een LPT met LPi. Als je vragen hebt of eens wilt komen kijken dan weet je me wel te vinden :) Overigens, als jouw kennis nog aan een originele inbouwhandleiding van Vialle LPi kan komen, voor de 940, zou dat voor jou handig zijn lijkt me. Zou m dan graag kopieren om te kunnen scannen...

• Bart Koens (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2016 17:54 #1433091 door Bart Koens (GAST)
Beantwoord door Bart Koens (GAST) in topic nieuwsgierig
Ik ben zeer benieuwdof dat gelukt is.

zou hier graag meer over horen.

mvg Bart

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC