dampgas-injectie versus vloeistof-injectie LPG-inbouw: het wordt steeds interessanter, tegenstrijdige verhalen
- V700 register
- Nieuw lid
-
De één beweert dat Vialle LPi het beste systeem is, het énige dat het gas vloeibaar in het spruitstuk injecteert, dat zou de benzine-situatie het dichtst benaderen, het verdampen van het gas zou een koelende werking hebben (wat het vermogen ten goede komt?) en er zou GEEN onderhoud aan deze installatie zijn (Lean Mesman).
De ander beweert dat je met Vialle na een x-aantal km hoge kosten krijgt door dure onderdelen (tankpomp oa) die stuk gaan, en dat de prijs voor die onderdelen hoog is door het monopolie van de enige leverancier.
Bovendien zou vloeistof injectie of dampgas-injectie niets uitmaken in vermogen of anderszins, of het gas nu verdampt in het inlaatspruitstuk of als damp ingespoten wordt in het inlaatspruitstuk maakt niets uit. (Iets anders is LPdirect injection, injectie van vloeibaar LPG direct in de cilinder, maar dat is alleen bij vrij nieuwe auto's af-fabriek te leveren).
Bij dampgas-injectie heb je geen dure tankpomp die stuk kan gaan, en er zijn meerdere leveranciers van onderdelen en verschillende merken systemen (Landi werd mij aangeraden, het eigen merk van Vogels Autogas). Vogels Autogas is gestopt met het inbouwen van Vialle, omdat het na verloop van tijd problemen en kosten met zich mee brengt.
Ook de prijzen waren behoorlijk verschillend, ik heb nu offertes gekregen van E2050, E1950, E1875 en E1650 incl. BTW.
Wie heeft er iets zinnigs te melden, of advies welk verhaal klopt?
Groetjes, dank, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de motor maakt het inderdaad niet uit of de LPG vloeibaar of als dampgas ingespoten wordt. Lijkt mij dus absoluut ook niet iets om je keuze door te laten bepalen. Technisch verschillen de systemen wel wat, maar daar merk je niets van.
Vialle LPi heeft inderdaad een pomp in de tank zitten, die grofweg tussen de 1 en 3.5 ton overlijdt. Het verschil wordt bepaald door het gebruik. Ben je gewend altijd je tank leeg te rijden, dan gaat je LPi tank veel minder lang mee dan wanneer je altijd nog een 10 liter in de tank laat zitten voor smering en koeling van de pomp. Die 10 liter gaat uiteraard wel van je actieradius af ( (tankinhoud - reserve voor de pomp)* het aantal kilometers op 1 liter LPG). Totdat je pomp overleden is, heb je geen onderhoud, dat klopt dan wel weer. En misschien halen de verbeterde pompen wel meer dan 3.5 ton, als je er goed mee om gaat. Bij Prins VSI(en ik denk bij Landi ook) moet je een filtertje vervangen om de 45dkm. Lijkt me wel te doen.
Vialle onderdelen zijn inderdaad duur. 75 euro voor een eenvoudige knoppie met 4 draadjes eraan. Of dat nu door het monopolie komt durf ik niet te zeggen, mij lijkt niet dat er x aantal Landi onderdelen fabrikanten zijn. In wat voor auto komt het, en wat voor motor zit erin ? Voor een turbo altijd injectie nemen, als het geen turbo is en je geen G3 kunt krijgen dan kun je ook naar veel goedkopere verdampers kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf ben ik zeer tevreden over de Prins dampgasinjectie, keurig en solide ingebouwd in Eindhoven bij van Orsouw (77ltr, 67 netto in reserverwielruimte). Het filterje (kost 25,

Gebruik de zoekfunctie eens hier en je zult er vele verhalen over teruglezen, waar beide systemen er niet zonder kleerscheuren afkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Qua verbruik: Wordt het verschil niet veroorzaakt doordat er in een liter LPG minder energie zit dan een liter benzine (waardoor je voor dezelfde verplaatsing meer liters LPG nodig hebt) ? Dat verschil in energie schijnt 10-15% te kunnen bedragen.Met name Vialle LPi staat slecht bekend (ook hier over LPi de meeste slechte verhalen). Dat gaat vaak wel over systemen die jaren terug zijn ingebouwd en er al flink wat km's hebben gemaakt. Ondertussen zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd (bij LPi oa het ontwerp tank en het onderbreekrelais voor de benzine injectoren) waardoor je een deel van de problemen bij een nieuwe installatie niet snel hoeft te verwachten.mbroeren schreef : Het verbruik is iets hoger dus daaruit leid ik af dat het vermogen iets terugloopt rijdend op gas.Gebruik de zoekfunctie eens hier en je zult er vele verhalen over teruglezen, waar beide systemen er niet zonder kleerscheuren afkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarbij kan ik me wel iets voorstellen ja. Tevens denk ik dat de extra 100kg en het stroomverbruik van de installatie het verbruik nadelig beïnvloedt. Ik vraag me dan ook af hoe er gemeten wordt als het gaat om vermogen, met name door hen die claimen meer vermogen te hebben op lpg dan op benzine.henk 940LPT schreef : Qua verbruik: Wordt het verschil niet veroorzaakt doordat er in een liter LPG minder energie zit dan een liter benzine (waardoor je voor dezelfde verplaatsing meer liters LPG nodig hebt) ? Dat verschil in energie schijnt 10-15% te kunnen bedragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus in een turbo is Vialle LPi eigenlijk het sterkst aan te raden ?henk 940LPT schreef : In wat voor auto komt het, en wat voor motor zit erin ? Voor een turbo altijd injectie nemen, als het geen turbo is en je geen G3 kunt krijgen dan kun je ook naar veel goedkopere verdampers kijken.
Waarom geen Prins VSi of Landi LSi ?@ michielockeloen Voor welke installatie zijn die prijzen ?? (LSi, VSi, LPi)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, dat is een te snelle conclusie. Injectiesystemen zijn, zoals hierboven ook gezegd, LPi, VSI, LSI en wellicht nog een paar. Met een turbo kun je het beste een injectiesysteem nemen, dus, VSI, LSI, LPi. VSI en LSI hebben wel een verdamper, maar zijn niet te vergelijken met de ouderwetse verdampers met gasmengstuk in in de inlaat (die ik hier bedoelde met "goedkopere verdampers"). Installatie met gasmengstuk is af te raden bij turbo en voor de 6 cilinders.kevinspui schreef :
Dus in een turbo is Vialle LPi eigenlijk het sterkst aan te raden ?henk 940LPT schreef : In wat voor auto komt het, en wat voor motor zit erin ? Voor een turbo altijd injectie nemen, als het geen turbo is en je geen G3 kunt krijgen dan kun je ook naar veel goedkopere verdampers kijken.
Waarom geen Prins VSi of Landi LSi ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
kevinspui schreef :
Volvo 940 Sedan 2.0injectie, B200F motor, G3 mogelijkhenk 940LPT schreef : In wat voor auto komt het, en wat voor motor zit erin ? Voor een turbo altijd injectie nemen, als het geen turbo is en je geen G3 kunt krijgen dan kun je ook naar veel goedkopere verdampers kijken.
Voor welke installatie zijn die prijzen ?? (LSi, VSi, LPi)
[/quote]
Vogels Autogas is de goedkoopste voor een Landi dampgas-injectie systeem (hun eigen merk). Daar ga ik voor!
Groetjes, en dank voor de reacties,
Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.