Van ABI-II naar ABI-I; kan dat en wie weet hoe je het aansluitschema van de tank moet wijzigen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2010 14:33 #1080173 door V700 register
Beste Volvorijders,
Vanwege jullie ervaringen met LPI en de discussies die hierover in dit forum staan, wil ik me als Lancia Kappa rijder bij jullie vervoegen met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.
Het volgende is er aan de hand:
We rijden nu al meer dan 4 ton op LPG G3 van Vialle. Wij hebben een ABI-II tank. Dit houdt in dat we de vernieuwde versie van Vialle hebben met een pompsturing buiten de tank. Helaas heeft deze pomp het nu begeven. Mag ook na zoveel kilometers, maar net voor de APK is dat toch wel erg vervelend. Bij demontage van het filter bleek er veel roestgruis in te zitten.
Mijn eerste vraag:
Kan ik nog meer defecten aan de installatie verwachten (injectors, drukventiel)?
Nu heb ik de hand weten te leggen op een vervangende duo-tank. Toen ik deze eenmaal had gemonteerd bleek ineens (door mijn onwetendheid hierover) dat deze tank weliswaar hetzelfde eruit ziet maar een ABI-I tank blijkt te zijn! Omdat deze tank ook uit eenzelfde auto komt is de consclusie dat Vialle hier twee verschillende systemen gebruikt heeft. Op deze tank wil de auto niet rijden want de aansturing is anders.
Komt mijn tweede vraag:
Is deze tank überhaupt te gebruiken in mijn ABI-II kabelboom?
En meteen de derde vraag:
Wanneer dit kan; wie weet hoe dat moet en wie heeft daar een schema voor?
Ik kan natuurlijk ook een ABI-II tank laten monteren. Aangezien ik echter deze tank voor een schappelijke prijs (€ 100,-) kon krijgen wil ik eerst eens kijken of dit wil. Een ombouwer uit Assen monteert namelijk ook duo-tanks en hij kan een tweedehands leveren en plaatsen voor € 325,-.
En de vierde vraag: 
Heeft iemand ervaring met de ombouwer "Romio" uit Asen?

Alvast bedankt voor je aandacht en antwoorden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2010 15:11 #1271672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben
Ik ben wel redelijk thuis in de LPi installatie die is ingebouwd in mijn 940 maar weet zo niet 1,2,3 de verschillen dus AB-I en AB-II.Hier is overigens wel iemand die ook een ander type in zijn 940 heeft gekregen.De oude manier van omschakelen met een simpel drukknopje en tankaanduiding via de benzinemeter werkten niet meer. Na inbouw van de nieuwe tank (AB-II?) moest er ook een nieuw paneel voor bediening/niveauaanduiding gemonteerd worden. Ik dacht zelfs dat de communicatie anders was (een of ander busprotocol ipv simpele signaaltjes via adertjes). Maar zeker ben ik niet van het laatste.  Dacht dat het sitegebruiker "whitehorse" was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2010 23:17 #1271730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha Ben, Dank voor je
Ha Ben,
Dank voor je reactie. Er zit heel weinig verschil tussen ABI-I en ABI-II het gaat alleen om de aansturing van de pomp. De rest is gewoon hetzelfde; ook de tankmeter. In de ABI-I zit een gelijkstroom motor die intern (in de tank) aangestuurd wordt. De ABI-II heeft een wisselstroom motor die aangestuurd wordt door een regelkast naast de tank. Met de ombouw die jij bedoelt zal het wel gaan om omzetting van ABI naar PTC. Dat is doorgaans de stap die je zet als je van duotank naar ringtank gaat.
 Misschien wil "whitehorse" hier reageren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2010 10:48 #1271752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem
Probleem bij de omzetting die ik noemde was dat tank van het oude soort (die erin zat) niet meer nieuw leverbaar was dacht ik. Dat dat meteen inhield dat er een PTC ring in kwam, ipv de AB-I duo wist ik niet.<a href="/node/872" target="_blank">Hier</a> kun je een schema vinden van de AB-I tank. Als je dat ook van de AB-II tank hebt lijkt het me wel te maken. Eventueel met een custom made "tussen kabelboompje". Mooiste is natuurlijk als je daar een boompje van maakt dat je er simpelweg met stekkers tussen kunt klikken. Mogelijk kan je inbouwer je wel aan de stekkers helpen. Hoewel die misschien liever een andere tank verkoopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2010 18:17 #1272566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afgelopen vrijdag heeft
Afgelopen vrijdag heeft ROMIO een vervangende tank geplaatst. Dit is me erg goed bevallen. Hij zit in Assen en zijn gegevens zijn eenvoudig te vinden als je op Marktplaats "Vialle tank" intoetst. Nadat hij alles weer had aangesloten bewees de proefrit dat de auto het weer erg goed deed. En dat voor een schappelijke prijs en wat kopjes koffie. Bedankt voo rjullie reacties, ik ga de ABI-I tank gewoon weer teruggeven aan de verkoper. Hij neemt hem terug.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC