Hoog stroomverbruik op LPG/LPI

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2009 13:18 #1077795 door V700 register
Hoog stroomverbruik op LPG/LPI is gemaakt door V700 register
Mensen
 Mijn 940 LPT met LPI (Vialle) heeft na een aantal keer een lege accu van de week aan een testkast gelegen. Wat blijkt, accu en dynamo (herhaaldelijk getest) zijn in orde. Maar draaiend op LPG heeft de auto (veel) meer stroom nodig dan draaiend op benzine. Er blijft circa 5A over om de accu te laden met dimlichten en aanjager (ECC) aan. In de wintermaanden geeft dit met een niet volgeladen accu dus problemen. Lekstroom is ok.
 Is dit bij jullie een bekend fenomeen? Kan meer stroomverbruik op LPG aangeven dat de inspuitpomp van LPI in de tank zijn einde nadert?
 De vier LPI zekeringen bij de accu zijn overigens vervangen, maar maakt geen verschil. De pluskabel naar de accu, waarop de draden van LPG zitten werd ook warm. Schoonmaken van de contacten heeft iets gescheeld.
Groet
Jasper
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 11:33 #1259593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geluid pomp
Hoi Jasper,
Als je een schoevendraaier met het metaal tegen de tank zet en je oor tegen het heft legt dan kan je horen hoeveel lawaai de pomp maakt.
Als het een schurend geluid is danloopt het anker tegen de magneet en zijn de lagers wel versleten en zal je naar Weert moeten voor revisie.
Kost daar 3 keer minder dan een nieuwe tank.
Gr John

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 13:31 #1259612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geluid
Zou ook eerder afgaan op geluid dan op stroom. Die pomp is overigens afgezekerd op 15A volgens <a href="/node/872" target="_blank">dit</a> schema.Hoe kom je erop dat je 5A "over" hebt ? Berekend, of gemeten en bij welk toerental dan ? Heb je wel de dynamo met de juiste capaciteit (volgens mij 100A) ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 20:22 #1259815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 100 A
Hallo Henk,  er zit een 100 A dynamo in, die goed is. Er is ook getest met een andere 100 A dynamo, zelfde resultaat. 5 A blijft over volgens de garage bij stationair toerental, dimlicht aan en ECC werkend (vol op de ruit, AC in)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 20:26 #1259819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schroevendraaier
Hallo John,
de schroeverdraaier test zal ik morgen bij daglicht eens uitvoeren. Ben benieuwd of ik kan horen idd of de pomp een dergelijk lawaai maakt. Ik zal daarna een update geven.
 groeten
Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 20:34 #1259825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meer stroom
Dynamo geeft (flink) meer stroom bij hoger toerental dan stationair. 5A extra lijkt me geen probleem, je houdt immers meer over als je meer toeren maakt. Wel de stoelverwarming niet te lang aanzetten :) Nogmaals, als je geen vreemde/tikkende geluiden hoort bij de pomp met het "blote oor" (zonder schroevendraaier, stethoscoop ed) dan zou ik me geen zorgen maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 20:53 #1259838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terecht zorgen maken...

henk 940LPT schreef : Dynamo geeft (flink) meer stroom bij hoger toerental dan stationair. 5A extra lijkt me geen probleem, je houdt immers meer over als je meer toeren maakt. Wel de stoelverwarming niet te lang aanzetten :) Nogmaals, als je geen vreemde/tikkende geluiden hoort bij de pomp met het "blote oor" (zonder schroevendraaier, stethoscoop ed) dan zou ik me geen zorgen maken.

Natuurlijk maakt hij zich zorgen. En terecht. Zou ik ook doen als 'iets' mijn accu telkens leegtrekt.
Edoch, de LPG installatie is 15 Amp afgezekerd. Dat kan dus maximaal zo'n 15 * 12 (=180) Watt uit je accu trekken (OK ietsje meer omdat je op de accu meer als 12 Volt zult meten). Niet echt iets om wakker van te liggen zolang de motor draait. Dat trekt de verlichting ook!
Ik zou eerder de massa verbinding tussen accu - chassis of de + draad verbinding tussen dynamo en accu verdenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 21:31 #1259859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil

Jasper 940 schreef : Maar draaiend op LPG heeft de auto (veel) meer stroom nodig dan draaiend op benzine. 

Hoi,
Mag ik vragen wat het verschil is met en zonder de lpg-installatie? Je zegt dat er 5 amp overblijft maar hoeveel verbruikt de gas-intallatie nu? Heb je dat gemeten? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 21:59 #1259874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op LPG (LPI pomp op hoge toerental) 4,7A
Update: Eind vorige week de gasinstallatie laten doormeten. Volgens gasbedrijf heeft pomp 2 toerentallen, hoog en laag. In beide gevallen was het stroomverbruik van de LPI pomp hoger dan de oorspronkelijk specs van Vialle.
Bij laag toerental mag de LPI pomp verbruiken (even uit het hoofd, dus zal niet helemaal kloppen) 1,2 A, maar gemeten 2,3 (o.i.d)
 Hoog toerental van de pomp, vebruik oorspronkelijk 2,7 A, bij mij gemeten 4,6 A. In beide gevallen gebruikt de pomp dus bijna 2x zoveel stroom dan de bedoeling zou moeten zijn. Gemeten in de tank. De draden worden warm (zowel achterin bij de tank als voorin bij de pluspool). Advies LPG bedrijf: naar wens LPI pomp tankrevisie (twintank) of 'afscheid' nemen..
 Zekeringen waren idd 15 A, even 20 A geprobeerd, maar heeft niet mijn voorkeur. Zekeringen zijn er nog nooit uitgesprongen. Is dus volgens mij beginnende slijtage van de LPI pomp. Heeft het in ieder geval wel 350.000 km volgehouden op LPG. Hulde ! :-) Daarvan heb ik er nu 120.000 gemaakt. Ben de tips voor mogelijke revisie aan het bekijken, met dank aan diverse forumleden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 22:05 #1259877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3.5 ton
3.5 ton is een respectabele kmstand voor een LPi tank/pomp. Netjes dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD