Stationair op LPG steeds matiger

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 09:25 #1076525 door V700 register
Stationair op LPG steeds matiger is gemaakt door V700 register
Mijn auto, 745 GL B230f met een Vialle AMS lambdageregelde LPG unit heeft rond mei dit jaar een beurt gehad bij Verkerk in Bunnik. Omdat de auto stationair erg langzaam liep (<500tpm) en een vrij hoge CO2 uitstoot had hebben ze de installatie netjes afgesteld. Ze hebben daarvoor deze keer een 'afstel-register' geplaatst in één van de LPG slangen (volgens mij de toevoer slang naar de de inlaat). Op deze manier zouden ze één en ander makkelijk kunnen stellen. Ik ben nu zo'n 10000km verder en de stationair loop is, vooral bij koude motor, weer erg laag aan het worden. Dat wordt weer afstellen dus.
Mijn vraag: Kan je de Vialle AMS lambdageregelde LPG installatie zelf afstellen en zou dit bijvoorbeeld met het geplaatste 'afstel-register' kunnen (klinkt aannemelijk...)? Dit register is overigens een soort van stelschroef die zo op het oog de hoeveelheid LPG bepaald die door de slang kan, ziet er niet hoogtechnisch uit en kostte ook bijna nix.
 Ik hoor graag jullie wijze adviezen zodat niet al mijn passagiers denken dat dat de auto de hele dag afslaat (maar door een loeizwaar vliegwiel gewoon doorpruttelt).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 10:25 #1247961 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Mooie naam
Een mooie naam voor een lelijk ding "afstelregister"
Eigenlijk om wat betrouwbaars te melden zou ik moeten weten hoe het CO en de lambda waarde zonder dat ding is.
Dit afstelregister is een doorlaatbeperker in de toevoerslang van de LPG. Het wordt wel vaker toegepast wanneer er bij de APK controle een te hoge CO waarde is. Het hoort er dus niet te zitten. In werkelijk is er dan essentieel iets fout aan het systeem.
Veel voorkomende fouten:
1. Stappenmotor op de verdamper werkt niet of werkt niet goed. (deze stappenmotor zorgt normaal voor een voldoende/juiste toevoer van het LPG.
2. Verdamper werkt niet goed, Meestal membranen stuk of inwendigklepjes die niet goed meer afdichten.
3. De AMS-computer regelt niet goed. Dit komt echter zelden voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 11:19 #1247963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Domme opmerking
Domme opmerking misschien, maar afstelling gasklep, positieschakelaar is goed en CIS klep is schoon ? Of is het puur een probleem op LPG ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 11:30 #1247964 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Benzine

henk 940LPT schreef : Domme opmerking misschien, maar afstelling gasklep, positieschakelaar is goed en CIS klep is schoon ? Of is het puur een probleem op LPG ?

 
Wanneer het daar aan zou liggen maar op benzine loopt die natuurlijk prima! Of toch niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-09-2009 12:02 #1247967 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ergens op dit forum
Heb ik de afstel procedure in PDF achtergelaten.
Dat kan je prima zelf doen.
Zowel Benz en LPG is inleer proces wat in de loop van de tijd bijleert.
Volgens instructies Vialle elke beurt even opnieuw inregelen.
Toen ik nog die installatie had deed ik dat ook elke 10000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 13:06 #1247973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine LPG
op benzine loopt ie op zich ok máár bij meer dan halfgas houd ie in, ik vermoed dat de pomp onder de bestuurdersstoel defect is want het is dus alleen bij vraag naar vermogen (en dus meer benzine dan de in-tankpomp aankan). Ik kan er dus mee rijden maar wel rustig optrekken en hij loopt niet harder dan 120/130km/u. Dit alles betreft dus het rijden op benzine. Op LPG loopt ie als een trein alleen dus stationair wat laag.
De waardes voor CO zou ik niet weten. Het bedrijf die de boel heeft onderhouden is een LPG-specialist (volgens het gevelbord) dus het lijkt mij dat ze er wel wat van weten. Ik ben opzich wel handig maar zelf klussen aan het LPG-systeem vind ik een beetje spannend.
Ik ga eens zoeken naar de PDF-files van Wytze
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 13:34 #1247976 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic in leren

alexvanbemmel schreef : op benzine loopt ie op zich ok máár bij meer dan halfgas houd ie in, ik vermoed dat de pomp onder de bestuurdersstoel defect is want het is dus alleen bij vraag naar vermogen (en dus meer benzine dan de in-tankpomp aankan). Ik kan er dus mee rijden maar wel rustig optrekken en hij loopt niet harder dan 120/130km/u. Dit alles betreft dus het rijden op benzine. Op LPG loopt ie als een trein alleen dus stationair wat laag.
De waardes voor CO zou ik niet weten. Het bedrijf die de boel heeft onderhouden is een LPG-specialist (volgens het gevelbord) dus het lijkt mij dat ze er wel wat van weten. Ik ben opzich wel handig maar zelf klussen aan het LPG-systeem vind ik een beetje spannend.
Ik ga eens zoeken naar de PDF-files van Wytze

Eigenlijk moet je eerst een uitlaatgasmeting verrichten om gefundeerd iets te ondernemen.
Bij de uitlaatgasmeting krijg je informatie over de o.a. de CO- en de lambdawaarde. (deze lambdawaarde heeft niet direct iets te maken met de lambdasensor!) Deze lambdawaarde is de overmaat of ondermaat aan zuurstof in het uitlaatgas. Wanneer het CO meer dan 0,35% is dan is het zonder meer fout. Dit percentage is met de laatste G2 nog toegestaan maar dan zal het inleren echt niet helpen. Het inleren is alleen maar een soort finetuning. 0.a. het CO van 0,1% naar « 0.05% brengen. Het inleren wordt afgekeken van het benzine gebeuren, wanneer het benzine gebeuren niet goed is kun je beter het inleren achterwege laten, vaak zal dan het hele proces ook niet lukken. Met de basisinstelling van de AMS zonder meer  moet het altijd al dik in orde zijn.
Een ding blijft, die stelschroef hoort er niet in. Wanneer je probeert in te leren draai deze schroef dan wel helemaal open!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD