Stationair op LPG steeds matiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn vraag: Kan je de Vialle AMS lambdageregelde LPG installatie zelf afstellen en zou dit bijvoorbeeld met het geplaatste 'afstel-register' kunnen (klinkt aannemelijk...)? Dit register is overigens een soort van stelschroef die zo op het oog de hoeveelheid LPG bepaald die door de slang kan, ziet er niet hoogtechnisch uit en kostte ook bijna nix.
Ik hoor graag jullie wijze adviezen zodat niet al mijn passagiers denken dat dat de auto de hele dag afslaat (maar door een loeizwaar vliegwiel gewoon doorpruttelt).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Eigenlijk om wat betrouwbaars te melden zou ik moeten weten hoe het CO en de lambda waarde zonder dat ding is.
Dit afstelregister is een doorlaatbeperker in de toevoerslang van de LPG. Het wordt wel vaker toegepast wanneer er bij de APK controle een te hoge CO waarde is. Het hoort er dus niet te zitten. In werkelijk is er dan essentieel iets fout aan het systeem.
Veel voorkomende fouten:
1. Stappenmotor op de verdamper werkt niet of werkt niet goed. (deze stappenmotor zorgt normaal voor een voldoende/juiste toevoer van het LPG.
2. Verdamper werkt niet goed, Meestal membranen stuk of inwendigklepjes die niet goed meer afdichten.
3. De AMS-computer regelt niet goed. Dit komt echter zelden voor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
henk 940LPT schreef : Domme opmerking misschien, maar afstelling gasklep, positieschakelaar is goed en CIS klep is schoon ? Of is het puur een probleem op LPG ?
Wanneer het daar aan zou liggen maar op benzine loopt die natuurlijk prima! Of toch niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 39
Dat kan je prima zelf doen.
Zowel Benz en LPG is inleer proces wat in de loop van de tijd bijleert.
Volgens instructies Vialle elke beurt even opnieuw inregelen.
Toen ik nog die installatie had deed ik dat ook elke 10000 km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De waardes voor CO zou ik niet weten. Het bedrijf die de boel heeft onderhouden is een LPG-specialist (volgens het gevelbord) dus het lijkt mij dat ze er wel wat van weten. Ik ben opzich wel handig maar zelf klussen aan het LPG-systeem vind ik een beetje spannend.
Ik ga eens zoeken naar de PDF-files van Wytze
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Eigenlijk moet je eerst een uitlaatgasmeting verrichten om gefundeerd iets te ondernemen.alexvanbemmel schreef : op benzine loopt ie op zich ok máár bij meer dan halfgas houd ie in, ik vermoed dat de pomp onder de bestuurdersstoel defect is want het is dus alleen bij vraag naar vermogen (en dus meer benzine dan de in-tankpomp aankan). Ik kan er dus mee rijden maar wel rustig optrekken en hij loopt niet harder dan 120/130km/u. Dit alles betreft dus het rijden op benzine. Op LPG loopt ie als een trein alleen dus stationair wat laag.
De waardes voor CO zou ik niet weten. Het bedrijf die de boel heeft onderhouden is een LPG-specialist (volgens het gevelbord) dus het lijkt mij dat ze er wel wat van weten. Ik ben opzich wel handig maar zelf klussen aan het LPG-systeem vind ik een beetje spannend.
Ik ga eens zoeken naar de PDF-files van Wytze
Bij de uitlaatgasmeting krijg je informatie over de o.a. de CO- en de lambdawaarde. (deze lambdawaarde heeft niet direct iets te maken met de lambdasensor!) Deze lambdawaarde is de overmaat of ondermaat aan zuurstof in het uitlaatgas. Wanneer het CO meer dan 0,35% is dan is het zonder meer fout. Dit percentage is met de laatste G2 nog toegestaan maar dan zal het inleren echt niet helpen. Het inleren is alleen maar een soort finetuning. 0.a. het CO van 0,1% naar « 0.05% brengen. Het inleren wordt afgekeken van het benzine gebeuren, wanneer het benzine gebeuren niet goed is kun je beter het inleren achterwege laten, vaak zal dan het hele proces ook niet lukken. Met de basisinstelling van de AMS zonder meer moet het altijd al dik in orde zijn.
Een ding blijft, die stelschroef hoort er niet in. Wanneer je probeert in te leren draai deze schroef dan wel helemaal open!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.