Elke ca. 3000km gaat lamba lampje aan op LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2009 09:51 #1076121
door V700 register
Elke ca. 3000km gaat lamba lampje aan op LPG is gemaakt door V700 register
IK rijd nu inmiddels bijna 4 jaar met vrijwel altijd veel genoegen in mijn 91er volvo 780 met een 2.3 turbo motor. Ik heb reeds veel aan deze auto zelf opgeknapt danwel laten doen. Ik heb 3 jaar geleden o.a. een LPI van Vaille laten installeren tot volle tevredenheid en rijd jaarlijks ca. 25000 km met deze goddelijk wagen. Op LPG is toch niet alles goddelijk want elke zeg 2000-3000 km komt het lamba lampje in, ik reset hem dan altijd even snel door zekering nr 1 te trekken en dan gaan we weer. Op benzine heeft hij dit niet en hij doet dit vanaf het moment van inbouw. Ik ben terug geweest (3 jaar geleden) bij LPG installateur om LPi uit te lezen maar computer kan niets raars vinden.
Mijn vragen zijn heeft iemand hier ook ervaring mee?
Is het zo dat het motormanagement langzaam aan de lucht brandstof verhouding aanpast?
Wanneer komt lambda lampje in, hij meet toch het zuurstof gehalte?

groeten
Anno
Mijn vragen zijn heeft iemand hier ook ervaring mee?
Is het zo dat het motormanagement langzaam aan de lucht brandstof verhouding aanpast?
Wanneer komt lambda lampje in, hij meet toch het zuurstof gehalte?

groeten
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2009 09:57 #1245949
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
Bij LPi past de LPG computer (de LPE) het signaal van de benzinecomputer naar de benzineinjectoren aan om daarmee de LPG injectoren aan te sturen. Vooral een correctie van de inspuittijd geloof ik. Het signaal van de benzinecomputer komt mede tot stand obv het lambdasignaal. De LPE krijgt overigens ook het lambdasignaal direct binnen vanaf een aftakking. Beide computers schijnen zelflerend te zijn, als je ze reset starten ze op met fabriekswaarden en deze worden aangepast tijdens het rijden. Beste procedure bij LPi is na het resetten van de benzinecomputer een rit van ongeveer 30km te maken op benzine. Rustig warmrijden en dan een paar keer flink doortrekken. De benzinecomputer heeft dan de juiste waarden en de LPE krijgt dan de juiste waarden als input als je op LPG rijdt. Lambdalampje gaat aan bij te rijk/arm mengsel, inderdaad gemeten in uitlaatgassen. Je kunt de foutcodes trouwens ook uitlezen, je krijgt dan nog een hint of het te arm of te rijk is, en eventueel bij deellast of onder vollast.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2009 11:24 #1245958
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 420.000 kilometer gereden,
waarvan zeker 380.000 kilometer met dat lampje aan. Na reset (of accu losmaken) was het een week of wat weg, en dan kwam het weer terug. APK keuringen waren altijd OK, dus ik maak me er geen zorgen om.
Nu het lampje NIET meer na een week of twee brandt maak ik me meer zorgen. Zo donker in dat hoekje
Succes!
JohnPeter
'95-er 945 automaat, vialle 2,5 (dus geen G3 korting) en totaal >775.000 in deze BG gereden.
Nu het lampje NIET meer na een week of twee brandt maak ik me meer zorgen. Zo donker in dat hoekje
Succes!
JohnPeter
'95-er 945 automaat, vialle 2,5 (dus geen G3 korting) en totaal >775.000 in deze BG gereden.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2009 11:43 #1245959
door Timen Smit
Het regelen is een continu proces van een aantal variabelen. o.a. De lambda-sensor, deze meet het zuurstof gehalte in het uitlaatgas, deze meting wordt vertaald in een spanning die de ECU doet reageren op brandstofhoeveelheid e.d.
Een voorbeeld van reactietijd.
Tijdens de APK bij de meting van de CO-waarde zie je wel hoe lang het duurt voordat het CO een aanvaardbare waarde heeft. Meestal wanneer alles goed functioneert en de sensor is opgewarmd is dat na enkele sec. Wanneer de lambdasensor wat ouder is (versleten is) dan kan het wel minuten duren. Voor de APK is dat niet van belang want er staat (nog) niet voorgeschreven na hoeveel tijd het uitlaatgasmengsel zijn toegestane waarde moet bereiken. Wanneer zich dat voordoet dan is het toch raadzaam om eens een nieuwe lambdasensor te monteren. Net als een bougie moet je van tijd tot tijd er wat nieuws inzetten.
Als je de toestane waarden niet haalt of het heel lang duurt voordat het CO zakt dan kan de kat. natuurlijk ook niet goed meer zijn.
Beantwoord door Timen Smit in topic anno schreef: Is het zo
Het is maar wat je onder langzaam verstaat.anno schreef : Is het zo dat het motormanagement langzaam aan de lucht brandstof verhouding aanpast?
Anno
Het regelen is een continu proces van een aantal variabelen. o.a. De lambda-sensor, deze meet het zuurstof gehalte in het uitlaatgas, deze meting wordt vertaald in een spanning die de ECU doet reageren op brandstofhoeveelheid e.d.
Een voorbeeld van reactietijd.
Tijdens de APK bij de meting van de CO-waarde zie je wel hoe lang het duurt voordat het CO een aanvaardbare waarde heeft. Meestal wanneer alles goed functioneert en de sensor is opgewarmd is dat na enkele sec. Wanneer de lambdasensor wat ouder is (versleten is) dan kan het wel minuten duren. Voor de APK is dat niet van belang want er staat (nog) niet voorgeschreven na hoeveel tijd het uitlaatgasmengsel zijn toegestane waarde moet bereiken. Wanneer zich dat voordoet dan is het toch raadzaam om eens een nieuwe lambdasensor te monteren. Net als een bougie moet je van tijd tot tijd er wat nieuws inzetten.
Als je de toestane waarden niet haalt of het heel lang duurt voordat het CO zakt dan kan de kat. natuurlijk ook niet goed meer zijn.
Moderators: Jerry Stam