780 2300cc turbo op lpg?

  • Fabian Lopatka (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2009 21:18 #1075363 door Fabian Lopatka (GAST)
780 2300cc turbo op lpg? is gemaakt door Fabian Lopatka (GAST)
Hallo,
Ik overweeg op termijn een 780 aan te schaffen. Nu ben ik niet gecharmeerd van het 2.8 PRV blokje. Aangezien het een automaat MOET zijn (lui als ik ben) vallen de 2.4 TD en 2.0 Turbo af want die zijn niet met automaat geleverd voorzover ik gelezen en gezien heb. Dan blijven enkel de Amerikaanse en Zweedse (?) import 2.3 Turbo's over (200pk). Hierover heb ik een aantal vragen:
- In welke Volvo's behalve de 780 is dit blok nog meer gelepeld?
- Noemt men dit blok ook wel een B230F(T)?
- Is het de LPT gelijk aan de 940? 
- Is het mogelijk om een 2.3 Turbo op gas te rijden?
- En zo ja, ben ik dan aangewezen op gasinjectoren (evt. met een extra injector ivm de 200pk zoals dit met de 5 cilinder Volvo motoren wel kan), of zijn er andere systemen mogelijk en zo ja welke?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2009 22:18 #1242239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
Een hoop vragen, maar denk dat ik je wel wat antwoorden kan geven :)Volgens mij zijn de 2 liter turbo en diesel wel met automaat geleverd maar dan niet in de 780. Mogelijk valt zoiets wel zelf te maken, weet niet waar je dan tegenaan gaat lopen. Wellicht kwesties als lengte van de cardanas tussen bak en achteras en de eindoverbrenging.Je hebt wel de B204GT en B204FT (de G zonder en F met kat), die zitten tegen de 190 pk. Dat zijn 2 liter 16 kleppers met turbo en EGT regeling. Of die op LPG kunnen weet ik niet, ze hebben een EGT sensor die de temperatuur van uitlaatgassen meet, dit signaal gebruikt de ECU om te regelen. Denk dat LPG dit in de war gaat gooien en je, als het uberhaupt kan, moet hiervoor maatregelen nemen.Verder heb je de B230 turbo blokken, volgens mij de B230ET, B230FT en B230FK. De ET is in de 760 turbo geleverd en zat volgens mij op 165  pk. De FT wordt de HPT (high pressure turbo) genoemd en levert met een turbodruk van 0.65 bar 165 pk. De FK wordt de LPT genoemd en levert met een druk van 0.35 bar 135 pk. Beide motoren zijn eigenlijk aan elkaar gelijk en de druk van de LPT en HPT kan verder omhoog gebracht worden wat meer vermogen geeft. Dit kan met aftermarket MBC's, Volvo heeft hier zelf ook een pakket voor geleverd, het "+ pakket". Daarmee kom je geloof ik ook op 190-200 pk. Wellicht zijn dat de 2.3 turbo blokken die je bedoelt ? Met het verhogen van de turbodruk kun je tot een 160-170 pk gaan, wil je meer dan moet je ook de ontsteking aan gaan passen en de ECU en ontsteking gaan chippen. Die chips zitten ook in het + pakket maar zijn ook aftermarket te krijgen. In NL bijv. via Rica. De ETis zoals gezegd in de 760 turbo geleverd, de FT ook in de 740 (dacht ik) en de 940. De FK alleen in de 940.De turbo's kunnen goed op LPG, je hebt wel een LPG injectiesysteem nodig ivm de turbo. Dat kan vloeibare LPG injectie zijn (Vialle LPi) of dampgas (Prins VSI, Landi LSI etc). Een FK met LPi kan zonder problemen op G3, wat je 300 euro per jaar aan belasting scheelt. Je kunt met een MBC er dan zelf een HPT (of meer) van maken. Het RDW stelt wel een grens aan de vermogenstoename (dacht 40%, voor een LPT dus 52 pk). Of andere systemen en de HPT ook op G3 kunnen zou je moeten navragen bij je inbouwer. Vialle LPi geeft genoeg voor LPG voor 55 pk per injector, genoeg voor 200 pk dus. Voor andere systemen durf ik het niet te zeggen maar ik zou denken dat dat overeenkomt. Ook hier kan je inbouwer meer vertellen.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fabian Lopatka (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2009 22:51 #1242242 door Fabian Lopatka (GAST)
Beantwoord door Fabian Lopatka (GAST) in topic hoeveel pk?
Bedankt voor je antwoord Henk! Ikzelf heb nog nooit een 2.4 TD of 2.0 Turbo met automaat gezien. Ik ga het liefste voor orgineel, ik heb zelf 2 linker handen op autogebied, en zal dus ook niet gaan prutsen met andere bakken etc..
Is de B204GT en B204FT (laatste misschien in een nieuwer MY?) niet gewoon de 2.0 Turbo 16v, volgens mij alleen geleverd in Italië en Frankrijk? 
Ik zie op bv. autotrader en autoscout ook wel dat er verschil zit tussen de 2.3 Turbo motoren. De een heeft 147pk, de ander heeft 156pk en weer een ander geeft 200pk aan, allen 2.3 en volgens mij US import. Het kan natuurlijk dat dit verkeerd is ingevuld bij het maken van de advertentie, maar wat is dan de juiste? Volvo leverde in de VS/Canada volgens mij altijd andere of aangepaste blokken ivm uitstoot en bepaalde regelgeving? Er is toch ook een 780 specialist op dit forum die ze van binnen en buiten kent?
Ik heb zelf goede ervaring gehad met Vialle lpi icm een V70R, destijds ingebouwd bij Mesman in Son. Als G3 mogelijk is zou ik dat ook willen, wel duurder maar na een jaar heb je dit eruit denk ik. Ik heb Mesman ook al gevraagd of dit mogelijk is, nog geen reactie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2009 08:21 #1242247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2.3 hpt op lpg
Ik rijd nu ruim een jaar met Vialle LPI in combinatie met een B230FT. Inderdaad zoals Henk zegt 165 PK. Nooit problemen gehad, merk ook nauwelijks verschil tussen rijden op benzine of gas. De turbo geeft bij zo'n 2800 tpm het gevoel van 'ik reed toch al?' Bij gasgeven boven dit toerental komt de auto echt tot leven. Succes met je onderneming!
Theo 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2009 08:48 #1242248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Je hebt gelijk over de B204FT/GT, dat zijn de 2 liter, 16 klepper turbo's. Motorcodes geven bij Volvo geen modeljaren aan maar technische verschillen. De GT heeft geen katalysator, de FT wel. Zoals ik volgens mij al had gezegd. Een LPT met LPi is een combinatie die Volvo af-fabriek onder de oude regels (voor 01-01-2002) leverde met G3. Na 2002 schijnen de regels voor G3 veranderd te zijn en wellicht kun je ook met andere installaties G3 op kenteken krijgen. Vanwege de turbo zit je aan een LPG injectiesysteem vast, die zijn duurder dan verdampers maar volgens mij allen wel geschikt voor G3 (LPG is closed loop met lambda geregeld).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 16:07 #1242436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Correctie

henk 940LPT schreef : Je hebt wel de B204GT en B204FT (de G zonder en F met kat), die zitten tegen de 190 pk. Dat zijn 2 liter 16 kleppers met turbo en EGT regeling. Of die op LPG kunnen weet ik niet, ze hebben een EGT sensor die de temperatuur van uitlaatgassen meet, dit signaal gebruikt de ECU om te regelen. Denk dat LPG dit in de war gaat gooien en je, als het uberhaupt kan, moet hiervoor maatregelen nemen.Verder heb je de B230 turbo blokken, volgens mij de B230ET, B230FT en B230FK. De ET is in de 760 turbo geleverd en zat volgens mij op 165  pk. De FT wordt de HPT (high pressure turbo) genoemd en levert met een turbodruk van 0.65 bar 165 pk. De FK wordt de LPT genoemd en levert met een druk van 0.35 bar 135 pk. Beide motoren zijn eigenlijk aan elkaar gelijk en de druk van de LPT en HPT kan verder omhoog gebracht worden wat meer vermogen geeft. Dit kan met aftermarket MBC's, Volvo heeft hier zelf ook een pakket voor geleverd, het "+ pakket". Daarmee kom je geloof ik ook op 190-200 pk. Wellicht zijn dat de 2.3 turbo blokken die je bedoelt ? Met het verhogen van de turbodruk kun je tot een 160-170 pk gaan, wil je meer dan moet je ook de ontsteking aan gaan passen en de ECU en ontsteking gaan chippen. Die chips zitten ook in het + pakket maar zijn ook aftermarket te krijgen. In NL bijv. via Rica. De ETis zoals gezegd in de 760 turbo geleverd, de FT ook in de 740 (dacht ik) en de 940. De FK alleen in de 940.

Kleine correctie, de B230ET uit de 760 leverde om en nabij de 177-182 pk (uit m'n hoofd)
De B204 GT en FT leverden  200 respectievelijk 190 PK
De B230FT 156 dan wel 165 PK, met de Turbo plus kit (standaard op de 780) kwam dit op 192PK
De B230FK in de 940 levert 135 PK
Diverse vermogens per motortype voor het land van bestemming (emissieeisen???) en ook de bouwjaren verschillen wel eens qua vermogen.
 
Verder kun je alles terugvinden in de <a href="/index.php?q=node/560" target="_blank">motorentabel</a>,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 17:44 #1242441 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Nog uitgebreider...

mderijke schreef : Verder kun je alles terugvinden in de <a href="/index.php?q=node/560" target="_blank">motorentabel</a>,

Voor al de gebruikte motoren in de 700 serie kan je nog meer vinden in de <a href="/node/2981" target="_blank">motorentabel Volvo 700 serie (Mondiaal</a>).
Groeten,Hedwig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 20:56 #1242465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 147 EN 156 pK
Dat zijn de cyvers van een B28E (147pk is volgens mij met EGR en Pulsair systeem gebruikt in Zweden en Australie) 156PK. is de Europese versie
Als ik het fout heb hoor ik het wel,ik ben tenslotte toe aan vakantie
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fabian Lopatka (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2009 20:24 #1242541 door Fabian Lopatka (GAST)
Beantwoord door Fabian Lopatka (GAST) in topic Bedankt
Bedankt dames en heren, met het lijstje kom ik er wel uit!
Nieuwtjes mbt mijn zoektocht zal ik tzt hier posten. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD