Estate 1997 2.3 start op gas (en slecht) ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 13:37 #1075285 door V700 register
Estate 1997 2.3 start op gas (en slecht) ? is gemaakt door V700 register
Hallo allen,

Ik heb afgelopen week een 940 estate uit 1997 gekocht.
Deze heeft fabriek af een LPG installatie. Nu is hij voor aflevering omgezet naar G3.
Ik heb het volgende probleem:
Als ik de auto start, start hij altijd op LPG, het groene lampje brandt dan. Als ik op benzine rijd, dan brandt hij rood. Dit doe ik handmatig dan.
De auto start niet de eerste keer, maar een 2e of 3e keer. Verder rijdt hij wel goed op lpg en benzine (soms een kleine stottering en houdt volgens mij soms ook een beetje in).
Wie zou mij kunnen vertellen wat het probleem zou kunnen zijn? 
En weet iemand ook de inhoud van mijn gastank (en)? Het zijn 2 cilinders naast elkaar op de plek van het reservewiel. 

Alvast dank voor de reacties!

Gr. Alwin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 13:53 #1241953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat voor lpg installatie
Wat voor lpg installatie ligt erin? Dan bedoel ik het merk, is dat Vialle, Prins etc. Je zegt af fabriek lpg, dus vermoed ik Vialle LPi, maar het kan ook anders zijn natuurlijk. Aangezien het een installatie is die aan de G3 eis voldoet, moet het volgens mij wel een LPi of soortgelijke installatie zijn, anders kun je hem niet op G3 krijgen dacht ik. Je auto is een 2.3 lpt toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:03 #1241955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moet
Moet Vialle LPi zijn. Dat is als "Volvo LPi" verkocht, zie bijvoorbeeld de handleiding van <a href="/node/15348" target="_blank">Volvo LPi</a> die ik eens ingescand heb. Slim overigens m op G3 te laten zetten voor aanschaf, naderhand had je dat zeker een 500 euro gekost.Hoewel het lijkt of hij op LPG start (groen lampje), start LPi altijd op benzine en schakelt later over. Hoeveel later hangt er vanaf hoe warm de motor was bij starten en volgens mij ook van de programmatuur. Heb nu mijn 3e LPE (LPi computer) en deze laatste schakelt echt een stuk sneller over dan de eerdere. Je startprobleem is dus een benzineprobleem. Wat bedoel je trouwens met "de eerste keer". Je start 1x, zeg een 10 seconden, en hij slaat niet aan. Vervolgens start je opnieuw en hij slaat wel aan ? Of hij moet een paar keer rondgaan voordat hij start ? Dat laatste kan ook normaal zijn, de LPT's slaan volgens mij niet binnen 0.5 seconde na het omdraaien van de sleutel aan. Is het niet iets van 55 liter bruto ? Wat je overigens beter niet op kunt rijden maar een 10 liter overhouden ter smering en koeling van de pomp. Rijd je m vaak leeg dan overlijdt je pomp voortijdig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:14 #1241957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpi

henk 940LPT schreef : Moet Vialle LPi zijn. Dat is als "Volvo LPi" verkocht, zie bijvoorbeeld de handleiding van <a href="/node/15348" target="_blank">Volvo LPi</a> die ik eens ingescand heb. Slim overigens m op G3 te laten zetten voor aanschaf, naderhand had je dat zeker een 500 euro gekost.Hoewel het lijkt of hij op LPG start (groen lampje), start LPi altijd op benzine en schakelt later over. Hoeveel later hangt er vanaf hoe warm de motor was bij starten en volgens mij ook van de programmatuur. Heb nu mijn 3e LPE (LPi computer) en deze laatste schakelt echt een stuk sneller over dan de eerdere. Je startprobleem is dus een benzineprobleem. Wat bedoel je trouwens met "de eerste keer". Je start 1x, zeg een 10 seconden, en hij slaat niet aan. Vervolgens start je opnieuw en hij slaat wel aan ? Of hij moet een paar keer rondgaan voordat hij start ? Dat laatste kan ook normaal zijn, de LPT's slaan volgens mij niet binnen 0.5 seconde na het omdraaien van de sleutel aan. Is het niet iets van 55 liter bruto ? Wat je overigens beter niet op kunt rijden maar een 10 liter overhouden ter smering en koeling van de pomp. Rijd je m vaak leeg dan overlijdt je pomp voortijdig.

Dank voor jullie reactie.
Het is volgens mij een Vaille, ik zal het eens nakijken.
Het is wat je zegt, een 10 seconden starten, en dan een 2e keer slaat hij wel aan, klopt. Precies. En ik heb een LPT, maar hij moet dan toch na een paar keer rond wel direct aanslaan volgens mij. Toch? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:19 #1241958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, mijn LPT met LPi slaat bij de 1e keer na een 2-4 seconden aan. Overigens is een vierkante knop met rechtsbovenin de rode/groene LED en de tekst (GPL, vertikaal, LPG horizontaal) een teken dat het Vialle LPi is. Tankaanduiding van je LPGtank gaat via de benzinemeter, die geeft de stand van de brandstof aan waar je op rijdt. Wordt fueltronic genoemd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:21 #1241959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI
Je hebt een twintank van bruto 70 liter en netto 56 liter (80%), die van mij slaat aan na de 4e keer (dus de startmotor hoor je 4x dan loopt ie) schijnt te maken te hebben met de cilinders onder compressie te brengen. Dat groene lampje moet eerst knipperen dan loopt ie op benzine en na verloop van tijd cq kilometers gaat ie over op constant groen dan loopt ie op gas.
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:37 #1241962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handleiding
In de handleiding van Volvo LPi staat geloof ik dat het aanslaan iets langer kan duren dan een pure benzine auto omdat het LPi systeem ook nog wat moet doen. Het groen knipperen dan wel meteen groen branden is afhankelijk van de LPE versie die je hebt. Mijn eerste (Volvo LPi, geen G3) knipperde niet maar brandde continu, mijn latere 2 (beide rechtstreeks van Vialle, G3) knipperen beide wel groen. Overigens verandert wel of geen G3 helemaal niets aan de prestaties van het systeem, niet stiller, zuiniger, krachtiger.Ik had ook last van kleine schokjes tijdens rijden op constante snelheid, die waren verdwenen toen ik de 3 moeren op de aansluiting turbo-vlampijp had aangehaald. Zater erg los, vermoedelijk zorgen die voor een afwijking van het lamdasignaal door lekkage van uitlaatgas. Vialle LPi is erg gevoelig voor een onjuist lambdasignaal. Kleine moeite om even te checken en eventueel aan te halen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2009 21:09 #1242072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injector
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!
Een vriend van mij constateerde een injector (de 2e van voren) losser zat dan de rest.
Is dit wellicht de oorzaak van het slechte starten en wat inhouden af en toe?? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2009 21:38 #1242075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou kunnen
Je zou voor de zekerheid even aan de aluminium zitting van die betreffende injector moeten voelen. Die moet echt strak vast zitten, de injector zit weer met een rubber O-ring in die zitting. Vaststellen of er nu teveel ruimte is of niet is op de injector zelf vanwege die ring dus wat lastiger. Je kunt ze laten vastzetten bij de Vialle dealer, je kunt ze ook vast laten zetten bij Timen ("wp001"). Andere methode dan Vialle, daardoor gaan ze minder snel of helemaal niet meer los.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC