Zo'n 3,5 ton op LPG...wat te verwachten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2009 21:52 #1074775
door V700 register
Zo'n 3,5 ton op LPG...wat te verwachten? is gemaakt door V700 register
Regelmatig vragen mensen me om advies omdat ze ook een oude(re) Volvo willen, en dan het liefst op LPG.
Ik zie vervolgens veel Volvo's uit de 2, 7 & 9 serie (op LPG) die worden aangeboden met zo'n 3 a 3,5 ton op de klok.
Mijn gevoel zegt dat die auto's de deur uitgaan voordat de baas moet opdraaien voor een koprevisie.
Ik ben geen LPG-kenner, dus vraag ik me af of dit wel klopt. Of zijn de ervaringen anders? Graag uw reactie!
Groet,
Joost
Ik zie vervolgens veel Volvo's uit de 2, 7 & 9 serie (op LPG) die worden aangeboden met zo'n 3 a 3,5 ton op de klok.
Mijn gevoel zegt dat die auto's de deur uitgaan voordat de baas moet opdraaien voor een koprevisie.
Ik ben geen LPG-kenner, dus vraag ik me af of dit wel klopt. Of zijn de ervaringen anders? Graag uw reactie!
Groet,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2009 22:04 #1239599
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonnetje..
Nou... ik heb nu 348.000 op de teller en e.e.a. loopt nog als een zonnetje.
Ook geen tekenen van verval moet ik zeggen, en ik ben een "stevige" rijder (figuurlijk hoor).Maar ja dit is misschien een beetje "de goden vervloeken" want morgen kan ik aan de beurt zijn natuurlijk.O ja... zowel op gas als benzine prima lopen, geen olieverbruik etc. niet pluimen wit of blauw, gezond dus.
Ook geen tekenen van verval moet ik zeggen, en ik ben een "stevige" rijder (figuurlijk hoor).Maar ja dit is misschien een beetje "de goden vervloeken" want morgen kan ik aan de beurt zijn natuurlijk.O ja... zowel op gas als benzine prima lopen, geen olieverbruik etc. niet pluimen wit of blauw, gezond dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
10-06-2009 22:20 #1239600
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Er kan van alles aan de hand
Er kan van alles aan de hand zijn met die Volvo's. Zit maar één ding op en dat is een paar klepstelplaatje van uitlaatkleppen eruit halen en opmeten, minder dan 3,30 mm wordt al lastig. Af-fabriek zijn iets van 4.30 mm plaatjes gebruikt.
Bij gebrek daaraan het kleppendeksel eraf halen en kijken of de plaatjes nog boven hun houders uitsteken. Dat kost hooguit een pakking.
Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk zelfs dat je het stelplaatje van de uitlaatklep van de voorste cilinder door het olievulgat kan bekijken.
Bij gebrek daaraan het kleppendeksel eraf halen en kijken of de plaatjes nog boven hun houders uitsteken. Dat kost hooguit een pakking.
Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk zelfs dat je het stelplaatje van de uitlaatklep van de voorste cilinder door het olievulgat kan bekijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 12:45 #1239655
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfs met een koprevisie..
Ik heb ooit een opmerking gehoord over de maximale tijd die een goed slot (boven de 250 gulden) het uit moet houden tegen mechanisch geweld van breekijzers etc. Dat was 5 minuten!!! Op de vraag wat hij daar nou van vond, antwoordde de uitgenodigde gelegenheidsspecialist (lees: motorfietsendief): dan gaan gewoon de volgende 5 minuten in, want als ik die fiets wil hebben mag het ook een kwartiertje duren
En dat geldt ook voor onze bakbeesten. Er is op dit forum een koppenspecialist die voor weinig (in vergelijk met eender welke Volvogarage) een cilinderkop kan regelen, in elk stadium van revisie. Als je de keuze maakt om een kop te laten reviseren, kan ik je van harte aanbevelen om dure kleppen (iridium?) en harde klepzetels te laten monteren. Ik heb net 95.000 km gereden zonder een klepplaat te hoeven vervangen en dat had anders elke 10.000 moeten gebeuren vanwege de lpg (de 80.000 kilometer voor de koprevisie moest ik 18 keer een klepplaat wisselen)
Als de auto voor de rest de moeite waard is, kan die paar honderd euro gemakkelijk bij de prijs in. Wagens van deze prijsklasse zijn belachelijk goedkoop in deze tijd, dus doe daar gewoon je voordeel mee.
Suc6, Boy
En dat geldt ook voor onze bakbeesten. Er is op dit forum een koppenspecialist die voor weinig (in vergelijk met eender welke Volvogarage) een cilinderkop kan regelen, in elk stadium van revisie. Als je de keuze maakt om een kop te laten reviseren, kan ik je van harte aanbevelen om dure kleppen (iridium?) en harde klepzetels te laten monteren. Ik heb net 95.000 km gereden zonder een klepplaat te hoeven vervangen en dat had anders elke 10.000 moeten gebeuren vanwege de lpg (de 80.000 kilometer voor de koprevisie moest ik 18 keer een klepplaat wisselen)
Als de auto voor de rest de moeite waard is, kan die paar honderd euro gemakkelijk bij de prijs in. Wagens van deze prijsklasse zijn belachelijk goedkoop in deze tijd, dus doe daar gewoon je voordeel mee.
Suc6, Boy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 14:32 #1239664
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja, wat spook jij dan met
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 14:54 #1239668
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij in 90.000km ook maar
Bij mij in 90.000km ook maar 1 keer de klepstelplaatjes hoeven vervangen.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 15:25 #1239673
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar ja..
Het is op basis van iedere auto individueel, Want als de vorige eigenaar er qua onderhoud met de pet naar gegooid heeft wat dan?
Je kunt dan beter op zoek gaan naar de beste in de markt. en dat kan, maar doet hoeft nie, er een zijn met veel km's.
Ik zie veel kaf onder het koren op de markt, overigens.
www.gaspedaal.nl/?merk=Volvo&model=&...rnt=&o=0&s=1
Je kunt dan beter op zoek gaan naar de beste in de markt. en dat kan, maar doet hoeft nie, er een zijn met veel km's.
Ik zie veel kaf onder het koren op de markt, overigens.
www.gaspedaal.nl/?merk=Volvo&model=&...rnt=&o=0&s=1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 15:35 #1239674
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Vaak wel
3 tot 3.5 ton is een kilometrage waarbij een koprevisie vaak de reden van verkoop is.
Of een koprevisie dan ook echt nodig is, is een heel ander verhaal. Als je het aan een officiële dealer vraagt zal die bij een klepstelplaatje van <3.30 al zeggen dat de kop uitgesteld is, een specialist gaat al gauw tot 2.95 en daarna zijn er altijd nog wat andere ingrepen zoals het inkorten van klepstelen waarmee je nog heel veel langer door kan rijden.
Een uitgestelde kop is nog verre van een onbruikbare kop. De originele kop op mijn wagen (vandaag door de 528.000 Km op LPG) heeft een paar jaar terug de klepsteelingreep gehad bij Timen Smit (WP001) en heeft nu plaatjes met een dikte van 3.6~3.4. Het verloop is minimaal en vorig jaar ging die nog 210kmh (op de GPS!) op de autobahn. Het zal allemaal wel iets minder conform specs zijn dan meneer Volvo ooit bedacht had maar het werkt nog meer dan prima voor de dagelijkse ritten.
En inderdaad, als je dan toch voor een koprevisie gaat, spendeer dan die extra euris aan extra harde klepzittingen of neem een goede originele "benzine"-kop (die verlopen vrijwel niet).
Concluderend, een 940 met een door Volvo als "uitgesteld" aangemerkte kop kan met een minimale investering nog zeker 200.000~250.000 km vooruit. Een kilometrage dat veel andere en/of nieuwe auto's nooit halen.
Of een koprevisie dan ook echt nodig is, is een heel ander verhaal. Als je het aan een officiële dealer vraagt zal die bij een klepstelplaatje van <3.30 al zeggen dat de kop uitgesteld is, een specialist gaat al gauw tot 2.95 en daarna zijn er altijd nog wat andere ingrepen zoals het inkorten van klepstelen waarmee je nog heel veel langer door kan rijden.
Een uitgestelde kop is nog verre van een onbruikbare kop. De originele kop op mijn wagen (vandaag door de 528.000 Km op LPG) heeft een paar jaar terug de klepsteelingreep gehad bij Timen Smit (WP001) en heeft nu plaatjes met een dikte van 3.6~3.4. Het verloop is minimaal en vorig jaar ging die nog 210kmh (op de GPS!) op de autobahn. Het zal allemaal wel iets minder conform specs zijn dan meneer Volvo ooit bedacht had maar het werkt nog meer dan prima voor de dagelijkse ritten.
En inderdaad, als je dan toch voor een koprevisie gaat, spendeer dan die extra euris aan extra harde klepzittingen of neem een goede originele "benzine"-kop (die verlopen vrijwel niet).
Concluderend, een 940 met een door Volvo als "uitgesteld" aangemerkte kop kan met een minimale investering nog zeker 200.000~250.000 km vooruit. Een kilometrage dat veel andere en/of nieuwe auto's nooit halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 17:34 #1239679
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 333.000km
Mijn 945lpt heeft er nu 333000km opzitten op lpg en er is net een andere kop opgekomen van een turbo die alleen op benzine gedraait heeft.De stelplaatjes van die kop zijn 4.1 mm dik en kunnen er dus weer een hele tijd tegen.Daarna bij Timmen de lpi injectoren goed vast laten zetten in het inlaatspruitstuk.Net een uurtje geleden de apk keuring gehad en zoals meestal het geval met vlag en wimpel door de apk.Van te voren wel alles nagelopen en zelf 1 kentekenplaatverlichtingslampje vervangen.Opmerking van de apk keurmeester was (ziet er weer netjes uit allemaal en niet inruilen voor een belastingvrije 245).Daar zit ik nog wel eens over te denken dus
.Ik heb trouwens in de 60.000km die ik nu met deze auto rijd 2 keer een klepstelplaatje vervangen.De orginele klepzittingen schijnen erg lang mee te gaan, zelfs langer dan van een gereviceerde kop met geharde klepzittingen.Dure onkosten die ik nu nog kan verwachten zijn de lpi pomp / de turbo en de koppeling.Ik ken van deze auto niet de voledige onderhouds geschiedenis en ik heb hem gekocht met 270.000km op de teller.Het zou dus kunnen dan de lpi pomp of de koppeling al een keer vervangen is.Dus wat je kunt verwachten bij deze km standen hangt erg af van het onderhoud en de berijder denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 23:40 #1239739
door V700 register
Maar alle gekheid op een stokje, het was ook een kop van niets, niet eens de moeite om de eerder genoemde klepsteeltruc uit te halen, dus ben ik blij met mijn harde kleppen en zittingen.
Beantwoord door V700 register in topic Tsja...
@Janneman: daar zeg je zoiets...altijd te hard en teveel en te zwaar en te grote aanhanger? Je hebt helemaal gelijk, ze wordt een beetje misbruikt, maar daarvoor mag ze dan ook heel veel de weg op ipv zielig in de garage onder een dekzeiltje:-)Tja, wat spook jij dan met zo'n auto uit?
Maar alle gekheid op een stokje, het was ook een kop van niets, niet eens de moeite om de eerder genoemde klepsteeltruc uit te halen, dus ben ik blij met mijn harde kleppen en zittingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam