aankoop volvo 740

  • Diederik Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 12:30 #1074708 door Diederik Visser
aankoop volvo 740 is gemaakt door Diederik Visser
Hallo,
Ik ben van plan om een volvo 740 station te kopen. Het wordt mijn eerste 740. In eerste instantie wil ik er een op gas, maar vaak hebben ze al veel kilometers gelopen en is de kans groot dat ik te maken krijg met een revisie. Volgende week ga ik kijken na een eentje die 340.000 km heeft gelopen op gas.  Is dit veel voor een 740 op gas? Is een koprevisie met deze kilomerstand aan te raden?  Zijn er nog andere punten waarop ik extra moet letten als ik er een koop. Zowel op ga als benzine.
 gr D visser

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 12:58 #1239296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aankooptips
Kijk maar even bij de <a href="/node/10789" target="_blank">aankooptips</a>. Op LPG heb je meer slijtage aan kleppen/klepzittingen waardoor je sneller aan de dunste klepstelplaatjes zit. De klepspeling (bij de 8 kleppers in ieder geval) wordt ingesteld met die plaatjes. Bij een nieuwe motor zijn die iets van 4.3mm dik, als de speling te klein is vervang je die door een dunnere. Origineel zijn de dunste plaatjes 3.3 mm. Je kunt ze nog laten afslijpen tot 3.0mm. Als je speling dan te klein wordt kun je eventueel de klepstelen nog een 0.3mm laten afslijpen. Dikkere plaatjes er in en je kunt nog 0.3mm verder afslijten :) Vraag bij aankoop dus naar de dikte van de plaatjes. Sommige monteurs schrijven dat ook ergens in de motorruimte op, als je 8 getallen rond de 3mm ziet en er staat een kmstand bij dan weet je genoeg. De meeste zijn rond de 3 ton aan een koprevisie toe. Heb je daar zelf geen zin in, dan kun je ook zoeken naar auto's die weliswaar een iets hogere kmstand hebben maar de revisie (net) achter de rug hebben. Dan kun je weer even toe. Een koprevisie is alleen aan te raden als de klepstelplaatjes minimaal dik zijn. Heb je nog wat ruimte dan zou ik ermee wachten totdat je kop echt "op' is. De 16 kleppers hebben hydraulische klepstoters, deze halen volgens mij hogere kmstanden tot een koprevisie omdat je altijd met de juiste speling rondrijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 13:14 #1239300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine nuance, ik ken
Kleine nuance,
ik ken inmiddels redelijk wat lpg rijders met een redblock, maar er zijn er erg veel die bij drie ton nog lang niet aan een koprivisie toe zijn. De mijne is er ook zo een. Recentelijk de kleppen gesteld en er kon nog zeker 80kkm gereden worden, voordat er gekeken moet worden naar slijpen van de klepstelen. De mijne heeft er nu 306kkm op staan....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 13:15 #1239301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Revisie?
Ik zou me niet zo'n zorgen maken om de kilometerstand maar meer om het onderhoud en hoe de auto er verder uit ziet.
Net wat Henk zegt met het afslijpen van de klepstelen kun je de kilometerstand verdubbelen en het is een redelijk eenvoudige handeling. Revisie van de kop is eigenlijk te duur, je bent goedkoper uit met de kop van een benzinemotor deze kosten €200 tot €300 aangezien op benzine de motor(kleppen) nauwelijks slijt begin je gewoon weer overnieuw. Maar zoals ik het begrijp van onze koppenspecialist medelid Timen (forumnaam WP001) moet je pas aan een nieuwe kop denken na zo'n 6 a 7 ton ligt een beetje aan het slijtagepatroon van je kleppen. Wil je meer weten over de mogelijkheden om de levensduur van je kop te verlengen voordat je aan een nieuwe kop toe bent neem contact met hem op hij kan je er meer over vertellen forumnaam WP001 zoek daar maar een op en stuur hem maar een PB.
Mijn 940 zit haast op 350.000 en is nog niet uitgesteld, dit is zonder afgeslepen klepstelen of ander levensverlengende handelingen .
Veel succes met het zoeken van een mooie 740.
mvg
Marcel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 13:16 #1239302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens
Het is inderdaad wel afhankelijk van rijstijl en onderhoud (elke 15dkm klepspeling controleren en zonodig stellen). De dikte van de plaatjes is in ieder geval iets om naar te kijken bij aankoop en je zou kunnen overwegen een auto te kopen met een iets hogere stand maar wel een koprevisie achter de rug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 13:28 #1239304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 707.000 km
eerste kop. Geen revisie 
klepstelen afgeslepen bij 600.000 km door Timen en ik kan nog wel even vooruit :-)
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD