Vermogensontwikkeling met mbc 0,8 bar, lpg G2

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 17:39 #1073196 door V700 register
Vermogensontwikkeling met mbc 0,8 bar, lpg G2 is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik zou graag eens van gedachten willen wisselen over iets dat ik al rijdend met een mbc konstateer. Misschien herkent iemand dit.
De MBC zit er al 60.000 km in; hij 1x afgesteld met een turbodrukmeter die ik voor dat doel gekocht heb en ingebouwd. Sindsdien is de boost altijd detzelfde gebleven, ook de weergave op de meter. Bij flink gas spoelt de turbo vlot naar 0,8 bar en blijft daar hangen tot het gas wordt losgelaten. De auto versnelt aanvankelijk goed, maar lijkt op een gegeven moment ademnood te krijgen of te verzuipen. Als ik halfgas geef i.p.v. volgas pakt ie weer lekker op en versnelt hij vlot. Toerental maakt verder niet uit, zolang ik maar boven de 2000 toeren zit. Het lijkt er op dat het mengsel niet optimaal is bij volle boost en bij minder wel. Ik weet dat de nokkenas in mijn FK er voor zorgt dat het koppel vooral onderin zit. Fuelcuts e.d. heb ik nooit gehad,
Iemand enig idee?
 Groeten,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 19:35 #1232043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat gebruik je voor
wat gebruik je voor merk/type gasinstallatie? ik gebruik een Vialle LPi, die injectoren leveren 50PK/cilinder aan LPG. Ik rij inmiddels ook al meerdere tienduizende KM's rond op hoge boost en LPi en ik had zelfs bij de 50 pk injectoren geen tekort aan LPG gemerkt. Dit kan ik ook zien omdat ik een AFR -indicator op het dashboard heb, ik kan dus zien dat het mengsel rijk is bij volgas op hoge toeren.
Nog een vraag: heb je de luchtfilterkast ook aangepast? (bij de lpt moet de motor door een enkel klein gat aanzuigen, daar krijgt de motor moeite mee als e heel veel lucht moet worden aangezogen (= vol gas+vol boost) . Een mooi schoon luchtfilter doet ook wonderen helemaal voor een LPG-auto.  (LPG mengverhouding is ongeveer 7:1 Benzine ongeveer 14,5:1 bij een vuil luchtfilter snap je dan wel dat dat een LPG motor dan sneller in de mengselproblemen komt  omdat de hetzelfde vervuilde filtyer op LPG een veel grotere invloed heeft dan op benzine.) 
Er is wel een verschil met benzine nl. LPG verbrandt iets langzamer ( het gaat dan om de snelheid waarmee het vlamfront door de verbrandingskamer gaat en al het mengsel ontsteekt) dus als de toerentallen omhoog gaan komt de drukpiek later dan als je op benzine zou rijden. Als deze drukpiek later komt is de zuiger al weer een stukje onderweg naar beneden. Het vermogen zakt ook om die reden bij hogere toeren iets in (t.o.v. dezelfde motor op benzine) Maar, denk ik dan, wanneer heb je nu meer dan 5000tpm nodig? In een turbo auto bijna nooit. 
Sowieso is de orginele T-cam niet bepaald een toeren nokkenas, je zou eens een A-cam kunnen proberen, die zat ook standaard in 760 Turbo (185PK) en is al leuk hoogtoeriger.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 22:51 #1232062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luchtfilterhuis
Ik heb ook een 940 LPT op LPi van Vialle met een MBC. Ik had eerst ook last van weinig vermogen of inhouden. Met een schoon luchtfilter en de dichtgemaakte gaten in de onderkant van het luchtfilterhuis opengemaakt te hebben, gaat het een stuk beter. Bij de HPT versie zijn die gaten wel open. Je kunt deze heel makkelijk open maken door te tikken met een schroevendraaier. Succes!
Gr. Rick.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 10:20 #1232171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb dezelfde installatie
Ik heb dezelfde installatie als de jouwe, maar heb de chips niet aangepast. De luchtfilterbox heb ik ook opengemaakt. Luchtfilter wordt regelmatig vernieuwd.
Misschien moet ik het anders formuleren; de motor trekt dus ineens harder bij gas een beetje loslaten nadat je volgas hebt gegeven. De enige logische conclusie die ik daaruit kan trekken is dat het mengsel te rijk is bij volgas. Er wordt dus te weinig lucht aangezogen vermoed ik. Toch maar weer het luchtfilter vernieuwen. Of is zo'n sportfilter wat? Zo'n conus die je kunt uitwassen bedoel ik dan.
De motorkarakteristiek vind ik heel prettig, dus ik neem een andere nokkenas niet in overweging. Ik ben ook niet op zoek naar meer vermogen, dat is er genoeg.De motor loopt verder geweldig ondanks zijn 275000 km. Maar ja, ik heb de rotor, bougies en kabels recentelijk vernieuwd. De injectoren zijn vastgezet dus wat kan je nog meer doen?
We gaan het wel zien, het is een uiterst minimaal dingetje die een andere berijder misschien niet eens merkt.
 Groet,  Ad 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 11:52 #1232269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerental?

Ad van Houdt schreef : Hallo allemaal,
Ik zou graag eens van gedachten willen wisselen over iets dat ik al rijdend met een mbc konstateer. Misschien herkent iemand dit.
De MBC zit er al 60.000 km in; hij 1x afgesteld met een turbodrukmeter die ik voor dat doel gekocht heb en ingebouwd. Sindsdien is de boost altijd detzelfde gebleven, ook de weergave op de meter. Bij flink gas spoelt de turbo vlot naar 0,8 bar en blijft daar hangen tot het gas wordt losgelaten. De auto versnelt aanvankelijk goed, maar lijkt op een gegeven moment ademnood te krijgen of te verzuipen. Als ik halfgas geef i.p.v. volgas pakt ie weer lekker op en versnelt hij vlot. Toerental maakt verder niet uit, zolang ik maar boven de 2000 toeren zit. Het lijkt er op dat het mengsel niet optimaal is bij volle boost en bij minder wel. Ik weet dat de nokkenas in mijn FK er voor zorgt dat het koppel vooral onderin zit. Fuelcuts e.d. heb ik nooit gehad,
Iemand enig idee?
 Groeten,  Ad

Ik ben toch wel nieuwsgierig welk toerental er hoort bij 'op een gegeven moment', als zijnde het moment waarop jij de 'ademnood' constateert. Is dat al bij 3000 toeren? Later?
Verder: realiseer je dat je met 0,8 bar op de grens zit van wat je zonder verdere aanpassingen aan het motormanagement kan realiseren met een MBC. Ik weet niet hoe nauwkeurig e.e.a. is afgesteld, kan me voorstellen dat drukmeters ook wat afwijking hebben, en daardoor zou het zomaar kunnen dat je 'm op net iets te hoge druk hebt staan. Wat gebeurt er als je iets lager gaat zitten, bijvoorbeeld op 0,75 bar? Ik meen uit je verhaal op te maken dat je de turbodruk nog steeds kan aflezen, wat gebeurt er tijdens het opspoelen van de turbo? Gaat dat geleidelijk of zie je de meter ook wat zwiepen?
Tenslotte: hoe zit dat met G2? Er is geen sprake van een computer dan, toch? Kan me voorstellen dat een verdamper installatie ook moeite heeft met hogere toerentallen. Misschien, maar dat weet ik niet zeker, is het beter om op benzine over te schakelen als je echt flink wil doortrappen. Langdurig hoogtoerig rijden op lpg zou ik zelf niet gauw doen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 12:18 #1232274 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G2/G3
G2/G3 zegt gewoon helemaal niets over het merk/type van de installatie en of deze nu wel of geen computer heeft. Vialle LPi (wat de topicstarter in een latere posting zegt te hebben, in ieder geval hetzelfde als Jan V. die LPi heeft) kan zowel G2 als G3 zijn. Heb ze zelfs beide in mijn huidige auto gehad. En beide met een computer.Je zou zelfs de lambdasimulator een computer kunnen noemen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 13:32 #1232285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi

henk 940LPT schreef : G2/G3 zegt gewoon helemaal niets over het merk/type van de installatie en of deze nu wel of geen computer heeft. Vialle LPi (wat de topicstarter in een latere posting zegt te hebben, in ieder geval hetzelfde als Jan V. die LPi heeft) kan zowel G2 als G3 zijn. Heb ze zelfs beide in mijn huidige auto gehad. En beide met een computer.Je zou zelfs de lambdasimulator een computer kunnen noemen...

In dat geval zou het nog zin kunnen hebben om de computer te resetten en op benzine opnieuw in te leren, waarbij tijdens het inleren je eens wat hogere toerentallen zou kunnen rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 12:17 #1232357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Wouter, Het moment
Hoi Wouter,
Het moment waarop ik het merk is op de snelweg, in de vijfde versnelling. Van 110 naar 140 gaat prima hoor, maar bij volgas beging de motor eraan te trekken, dat is volgens mij tussen 2500 en 3500 toeren (in z´n ideale koppelbereik). De auto versnelt gewoon beter met driekwart gas dan met volgas. De turbodrukmeter bouwt rustig op naar 0,7-0,8 bar en blijft daar ook staan. Geen zenuwachtig gezwiep van de naald dus. Bij driekwart gas blijft de meter op 0,7 bar, iets lager dus en trekt lekkerder. Er komen geen hikjes, stootjes of trillingen voor bij volgas.  Harder dan 150 rij ik toch nooit want dat kost teveel!
Ik heb gewoon een lpi installatie, maar die is G2 volgens de wegenbelasting, terwijl hij aan de kwalifikaties van G3 voldoet. Een draadje op deze site geeft daar volgens mij meer info over. Het schijnt iets te maken te hebben met de papierwinkel. Aanvragen, betalen, en dan krijg je een G3 kwalificering. Ik geloof dat het zo'n 100 euri per kwartaal scheelt. Ik moet het toch eens gaan doen want ik betaal nu 360,- per kwartaal. Balen jullie er ook zo van dat er ineens weer onaangekondigd 20 euro bij is gekomen in vergelijking met 2008?
Groeten,  Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 12:22 #1232358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets minder
Dacht dat het ongeveer 330 euro per jaar scheelt. Ik betaal in Friesland 249 voor het eerste kwartaal 2009 maar volgens mij zit daar nog een maand van 2008 bij. De volgende aanslag zal nog wel wat hoger zijn. Vaste prik inderdaad. Je moet een nieuwe LPE kopen (is de LPi computer), kost op zn goedkoopst 485 in Oss dacht ik. Ikzelf heb er helaas meer voor betaald, 597. Verder maakt G2/G3 of een andere computer helemaal niets uit voor je koppel, pk's, verbruik, slijtage, geluid of milieu of loopgedrag van de motor (ervan uitgaand dat je een goede G2 en G3  computer vergelijkt, storende LPE's dus uitgezonderd).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC