opstarten bij koude motor op gas of op benzine?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 16:16 #1072511 door V700 register
opstarten bij koude motor op gas of op benzine? is gemaakt door V700 register
Bij de 740 gle zit een knopje om v gas naar benzine te schakelen
en andersom en er onder zit een koude start knopje voor het beter starten op gas
met koude motor. Is het nou beter om op benzine of op gas te starten?
Op gas met dat choke knopje start ie best aardig beter als op benzine eigenlijk
maar starten op benzine is toch beter voor de motor? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 16:34 #1228071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starten
Volgens mij maakt starten op benzine of lpg weinig uit voor de motor. Of je nu meteen op lpg start of aan het eind van de straat overschakelt (met een minimaal opgewarmde motor) maakt weinig verschil. Ik kan me voorstellen dat starten op benzine makkelijker gaat dan starten op benzine omdat benzine makkelijker ontsteekt. Daar staat tegenover dat de benzine injectoren bij oudere installaties vaak meer/sneller slijten waardoor starten op benzine slechter wil. Bij starten op benzine zorgt de ECU voor de choke, bij lpg moet je dat dus zelf doen met het knopje.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 17:17 #1228079 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic spoelen
Starten op benzine is veel slechter voor de motor dan op gas.
 Bij het starten heb je dan een behoorlijk nat benzine/lucht mengsel. Dit mengsel spoelt veel olie mee van de cilinderwand.
Op LPG-menggas heb je daar veel minder last van. Het starten op LPG is vaak wat moeilijker, waarneer je ontsteking e.d. wat minder in orde zijn. Een voordeel is ook dat de motor koud op LPG veel soepeler loopt maar tegelijkertijd is dit weer een nadeel omdat je dan geneigd bent om meteen te "gassen"
 Bijkomend voordeel is, als je altijd op gas rijdt dat je de verversingsperiode van de motorolie behoorlijk kunt verlengen!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 15:10 #1228186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine? Was da?

wp001 schreef : Starten op benzine is veel slechter voor de motor dan op gas.
 Bij het starten heb je dan een behoorlijk nat benzine/lucht mengsel. Dit mengsel spoelt veel olie mee van de cilinderwand.
Op LPG-menggas heb je daar veel minder last van. Het starten op LPG is vaak wat moeilijker, waarneer je ontsteking e.d. wat minder in orde zijn. Een voordeel is ook dat de motor koud op LPG veel soepeler loopt maar tegelijkertijd is dit weer een nadeel omdat je dan geneigd bent om meteen te "gassen"
 Bijkomend voordeel is, als je altijd op gas rijdt dat je de verversingsperiode van de motorolie behoorlijk kunt verlengen!!

Mijn baksteen weet niet eens meer wat benzine is...
Gelukkig ook bij -15 graden geen probleem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 16:56 #1228200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic starten op lpg
Zoals Timen al melde is starten op lpg beter voor de motor omdat benzine ontvet en omdathet extra rijke benzine mengsel op de choke de olie film van de cilinderwand af spoelt.Lpg komt in gas vorm de verbrandingsruimte en heeft dus helemaal geen extra rijk mengsel nodig om te kunnen ontsteken bij koude motor.Dus starten op lpg is beter voor de motor,het milieu en voor de portomone.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 17:04 #1228202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg
Hallo Jerry,
Ik snap het niet helemaal. Waarom rijdt ik dan altijd eerst een stukje op benzine met mijn vialle g3 installatie? Dat kost al met al namelijk best veel benzine, ik dacht dat daar een milieureden achter zat?
groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 17:16 #1228205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat is duidelijk gewoon
dat is duidelijk gewoon lekker op gas starten dus :)
bedankt mannen! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 17:16 #1228206 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te maken
Dat is enerzijds om ervoor te zorgen dat je benzine injectoren gangbaar blijven en om je benzine voorraad een beetje vers te houden. Verder is het volgens mij om de lamdasonde kans te geven op te warmen zodat deze een correct signaal geeft op moment dat je lpg gaat rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2009 23:48 #1228533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te rijk
Bovendien wordt er meer benzine geinjecteerd bij een koude motor, om te compenseren voor neerslaan van benzine op delen van het inlaattraject. Een G3 installatie gebruikt de benzine-injectie tijden en rekent die om naar gasinjectie volgens een vaste verhouding. Bij een koude motor zou er daardoor dus ook meer gas worden ingespoten, terwijl dat niet nodig is (gas slaat niet neer) Sterker nog, de motor gaat er waarschijnlijk beroerd van lopen. Een ongeregelde gasinstallatie heeft daar geen last van; die regelt altijd volgens dezelfde ratio.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 12:47 #1229064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re - Starten op gas of
Re - Starten op gas of benzine:
Volgens mij is het wettelijk verplicht dat motor op benzine start om daarna op gas over te schakelen. Er hoort een schakeling te zitten in pre G3 installaties die eerst benzine selecteerd en pas na 2 a 3 seconden de LPG toevoer open zet. 
Met lege benzinetank starten mag wel (of niet-werkende benzinepomp), als er maar eerst een paar seconden zo gestart wordt.Want voor deAPK hoeft een auto alleen maar terijden op de hoofdbrandstof. En dat is LPG...

Re - G3 op benzine: 
Rob heeft gelijk, G3 schakelt pas over op LPG indien de motor warm genoeg is. Daarom is G3 minder voordelig als het lijkt. 

Erik

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC