opstarten bij koude motor op gas of op benzine?
- V700 register
- Nieuw lid
-
en andersom en er onder zit een koude start knopje voor het beter starten op gas
met koude motor. Is het nou beter om op benzine of op gas te starten?
Op gas met dat choke knopje start ie best aardig beter als op benzine eigenlijk
maar starten op benzine is toch beter voor de motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Bij het starten heb je dan een behoorlijk nat benzine/lucht mengsel. Dit mengsel spoelt veel olie mee van de cilinderwand.
Op LPG-menggas heb je daar veel minder last van. Het starten op LPG is vaak wat moeilijker, waarneer je ontsteking e.d. wat minder in orde zijn. Een voordeel is ook dat de motor koud op LPG veel soepeler loopt maar tegelijkertijd is dit weer een nadeel omdat je dan geneigd bent om meteen te "gassen"
Bijkomend voordeel is, als je altijd op gas rijdt dat je de verversingsperiode van de motorolie behoorlijk kunt verlengen!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn baksteen weet niet eens meer wat benzine is...wp001 schreef : Starten op benzine is veel slechter voor de motor dan op gas.
Bij het starten heb je dan een behoorlijk nat benzine/lucht mengsel. Dit mengsel spoelt veel olie mee van de cilinderwand.
Op LPG-menggas heb je daar veel minder last van. Het starten op LPG is vaak wat moeilijker, waarneer je ontsteking e.d. wat minder in orde zijn. Een voordeel is ook dat de motor koud op LPG veel soepeler loopt maar tegelijkertijd is dit weer een nadeel omdat je dan geneigd bent om meteen te "gassen"
Bijkomend voordeel is, als je altijd op gas rijdt dat je de verversingsperiode van de motorolie behoorlijk kunt verlengen!!
Gelukkig ook bij -15 graden geen probleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik snap het niet helemaal. Waarom rijdt ik dan altijd eerst een stukje op benzine met mijn vialle g3 installatie? Dat kost al met al namelijk best veel benzine, ik dacht dat daar een milieureden achter zat?
groet,

- V700 register
- Nieuw lid
-

bedankt mannen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij is het wettelijk verplicht dat motor op benzine start om daarna op gas over te schakelen. Er hoort een schakeling te zitten in pre G3 installaties die eerst benzine selecteerd en pas na 2 a 3 seconden de LPG toevoer open zet.
Met lege benzinetank starten mag wel (of niet-werkende benzinepomp), als er maar eerst een paar seconden zo gestart wordt.Want voor deAPK hoeft een auto alleen maar terijden op de hoofdbrandstof. En dat is LPG...
Re - G3 op benzine:
Rob heeft gelijk, G3 schakelt pas over op LPG indien de motor warm genoeg is. Daarom is G3 minder voordelig als het lijkt.
Erik