1998 940LPT op LPi ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 21:19 #1072321
door V700 register
1998 940LPT op LPi ? is gemaakt door V700 register
hallo, ik wil in een 940 bj 1998 met een 230FK motor Lpi laten inbouwen. De auto heeft 130.000 Km gelopen en is naar mijn inzien in een zeer goede staat.. Wie kan mij zeggen of dit een goed plan is en of er nog dingen zijn waarop ik moet letten. V erder zou ik ook graag willen weten wat de impact is op het verbruik ? bedankt voor de tips.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 21:40 #1226852
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
Naast Vialle LPi zou je ook andere systemen kunnen overwegen, oa Prins VSI. Kies bij deze motoren altijd wel een LPG injectiesysteem (dampgas dan wel vloeibare lpg injectie) met voor elke cilinder één injector. Tis zeker een goed plan, let even op dat je ook de G3 vermelding krijgt. Ik dacht dat de regels sinds 1 januari 2008 veranderd zijn en dat je ook met die andere installaties voor G3 in aanmerking komt. Daarvoor was het alleen G3 met een LPT op LPi. Ik haal met mijn sedan, LPT en handbak ongeveer 1:8.6, gemiddeld over een jaar. Ik rijd als een oude zak. Iemand anders hier, met estate, automaat en vlottere rijstijl gaf ooit eens aan rond de 1:6.8 a 1:7 te rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 21:43 #1226853
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inbouw
Laat je LPi systeem bij een (oneerbiedig aangeduid) gasboer inbouwen, en niet bij de volvo dealer. Bij de volvo dealer krijg je er namelijk een hele slechte zekeringhouder bij, bij de inbouwer als het goed is een betere. Voor de mensen die een volvo installatie hebben probeer ik nu nog een goede uitvoering te bemachtigen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 22:32 #1226855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben vanplan de LPi in te
ik ben vanplan de LPi in te laten bouwen bij van Nieuwenhuizen in Rijswijk. Een vialle systeem van 2250 incl montage en btw. Is dit een goede prijs ?
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 22:43 #1226860
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic vorig jaar nog 1950
Bij gelijknamig bedrijf in Houten
kweet niet of de eigenaar gelijk is
Ik zou gewoon even een paar vialle dealers opbellen
En verder is er geen enkele reden om het niet te doen met deze wagen en KM stand

kweet niet of de eigenaar gelijk is
Ik zou gewoon even een paar vialle dealers opbellen
En verder is er geen enkele reden om het niet te doen met deze wagen en KM stand

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 23:00 #1226864
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen enkel probleem.......LPI/VSI Tjsa...
Ik heb een half jaar geleden een Prins VSI systeem in laten bouwen. Ben zeer tevreden.
Ik heb dit laten doen door J. Pouls in Baarlo.
Goede kwaliteit en service. Vakmensen.
Motor loopt perfect (en mooier rond) op lpg.
Verbruik zo rond de 1 : 7 bij gemiddeld gebruik en automaat.
Mooie km-stand. Kan nog heeeeeeel lang mee.
Groet,
Erik
Ik heb dit laten doen door J. Pouls in Baarlo.
Goede kwaliteit en service. Vakmensen.
Motor loopt perfect (en mooier rond) op lpg.
Verbruik zo rond de 1 : 7 bij gemiddeld gebruik en automaat.
Mooie km-stand. Kan nog heeeeeeel lang mee.
Groet,
Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2009 10:46 #1226894
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vialle
Ik vind het Vialle LPI systeem een prima systeem tot nu toe. Wel heb ik het idee dat er een aantal zwakkere punten te noemen zijn: de LPI-injectoren gaan nog wel eens los zitten, en de gaspomp is IN de tank ingebouwd. Deze pompen schijnen niet overdreven lang mee te gaan (60.000 km heb ik wel eens gehoord), waarna ze stuk gaan en je de gehele tank inclusief pomp tegen een klein vermogen moet laten vervangen.
Het is wel een zeer rijdbaar systeem, zonder verdere gebruiksaanwijzing. Starten op benzine en overschakelen op lpg gaat automatisch en vermogensverlies ten opzichte van benzine is er nauwelijks.
Ik rijd niet (altijd) als een oude zak, en heb de turbodruk iets opgeschroefd tot 0,7 bar. Mijn '97-er 940 LPT verbruikt nu in de winter op zijn slechtst ongeveer 1:7,5 gemiddeld (met handbak, 50% snelwegkilometers, 50% stadskilometers). Als ik een beetje rustig aan doe en veel snelwegkilometers maak haal ik rond de 1:9, in de winter wel te verstaan.
Het is wel een zeer rijdbaar systeem, zonder verdere gebruiksaanwijzing. Starten op benzine en overschakelen op lpg gaat automatisch en vermogensverlies ten opzichte van benzine is er nauwelijks.
Ik rijd niet (altijd) als een oude zak, en heb de turbodruk iets opgeschroefd tot 0,7 bar. Mijn '97-er 940 LPT verbruikt nu in de winter op zijn slechtst ongeveer 1:7,5 gemiddeld (met handbak, 50% snelwegkilometers, 50% stadskilometers). Als ik een beetje rustig aan doe en veel snelwegkilometers maak haal ik rond de 1:9, in de winter wel te verstaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2009 11:06 #1226896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tank
Tegenwoordig schijnt de pomp niet meer in de tank gemonteerd te worden, snelle slijtage tgv drooglopen door tank leeg rijden zal dus minder optreden. Hier ben ik niet zeker van. Vroeger werd de pomp gesmeerd/gekoeld door het rondpompen van LPG, als je veel met een lege tank rondrijdt dan mis je die koeling/smering wat de levensduur erg verkort. Ik laat altijd ongeveer 15-30 liter in de tank zitten, mijn pomp gaat al 140K kms mee, waarvan 35 bij mij. Als je er op let valt het dus wel mee. 60dkm lijkt me een beetje een indianenverhaal of iemand die er erg onzorgvuldig mee om is gesprongen. Wil je geen pomp, injectoren die los gaan zitten en je tank helemaal leeg kunnen rijden, dan zou je VSI kunnen proberen. Hoewel elk systeem zn voor- en nadelen heeft. Ik dacht dat VSI elke 45dkm een nieuw filtertje nodig heeft ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2009 15:34 #1226921
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik op LPG
<div class="content">Hallo,
Ik rijd al weer zo'n 3,5 jaar met mijn huidige 940 2.3i van 1997. Destijds gekocht met zo'n 300.000 km en voorzien van een LPI van Vialle. G3. Inmiddels alweer dik 125.000 probleemloze kilometertjes weg getikt op gas wel te verstaan, waarbij het verbruik ligt op 1:9,5 Mijn rijstijl is wat aan de rustige kant op de snelweg 95 km/h op de cruise. Bevalt mij uitstekend en is zelfs stress verlagend, speciaal wanneer ik de 100 litertank zo 1,5 keer per week vul voor een kleine 32 euries op 80% natuurlijk.
Afgelopen weekend zelf weer de distributieriem en de spanrol vernieuwd en weer nieuwe olie, kan de tank er weer effe tegen. Onderhoud doe ik altijd zelf en dus de afgelopen jaren maximaal rijplezier tegen minimale kosten. Maarja een 940 1997 model, is denk ik dan ook een van de beste auto's die Volvo ooit heeft gemaakt. Of euh maak ik nu 740/240 rijders boos?
Groet Piet</div>
Ik rijd al weer zo'n 3,5 jaar met mijn huidige 940 2.3i van 1997. Destijds gekocht met zo'n 300.000 km en voorzien van een LPI van Vialle. G3. Inmiddels alweer dik 125.000 probleemloze kilometertjes weg getikt op gas wel te verstaan, waarbij het verbruik ligt op 1:9,5 Mijn rijstijl is wat aan de rustige kant op de snelweg 95 km/h op de cruise. Bevalt mij uitstekend en is zelfs stress verlagend, speciaal wanneer ik de 100 litertank zo 1,5 keer per week vul voor een kleine 32 euries op 80% natuurlijk.
Afgelopen weekend zelf weer de distributieriem en de spanrol vernieuwd en weer nieuwe olie, kan de tank er weer effe tegen. Onderhoud doe ik altijd zelf en dus de afgelopen jaren maximaal rijplezier tegen minimale kosten. Maarja een 940 1997 model, is denk ik dan ook een van de beste auto's die Volvo ooit heeft gemaakt. Of euh maak ik nu 740/240 rijders boos?
Groet Piet</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2009 15:37 #1226922
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 100 liter
100 liter in een sedan, dwars ahter de achterbank ? Lijkt mij ook wel wat, als mijn 85 liter tank het nog eens begeeft komt er een 100 liter in. Als het past tenminste

Moderators: Jerry Stam