stationair langzaam afzwakkend, af en toe plotseling uitval motor, bij loslaten rempedaal toerental omhoog?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 22:35 #1072302 door V700 register
En dat allemaal op gas. Op benzine rijdt Brutus als een zonnetje... Dit na het vervangen van de Brandstofdrukregelaar, schoonmaak en test CISklep, en stoppen van gaten in slang na LMM. Dus het stationair onregelmatig lopen en slechte start en veelvudig uitvallen als koud is verholpen. 
Echter, zowel op gas als benzine wil ze nogal eens plotsklaps uitvallen: zomaar in een keer motor stil zonder bokken of stoten. na flink lang doorstarten (daar gaat de startmotor) komt de motor weer langzaam op gang. hiebij valt me op dat vaak de brandstofpomp niet meezoemt bij het opnieuw contact zoeken. Het loshalen van zekering nr 1. wil de start nogal eens bespoedigen.
LPG is een heel ander verhaal. Hier wil de motor maar traag richting 800 toeren stationair gaan bij gaslos en blijft ze vaak "zoeken" tussen 500 en 1000 toeren. Een ander raar fenomeen is dat wanneer draaied op LPG stationair, na het loslaten van het gaspedaal bij stilstand het toerentsal even omhoogschiet met zo'n 300 toeren... keer op keer...
Dus recapitulerend:
CIS = schoon en werkt
LMM is heel en werkt
Benzinedrukmeter = nieuw
Gaten na LMM gestopt (nog op zoek naar volledig nieuwe buis tussen LMM en inlaatspruitstuk)
Benzine: loopt goed en rustig stationair
LPG: blijft "zoeken" en wil maar langzaam in toern teruglopen na gas los.
Symptomen:
1. lpg zoeken en traag teruglopen
2. benzine: betere start maar toch nog niet al te vlug (meer dan de gewenste 4/5 omwentelingen in ieder geval) / stationair als een zonnetje en valt niet meer uit bij koude motor
3. lpg en benzine: plotsklaps en willekeurig uitvallen warme motor en daarna zeer slecht starten {startmotor werkt maar benzine lijkt achter te blijven en pomp stil} (soms helpt loshalen zekering 1 om start te bespoedigen) 
4. LPG: in stilstand en stationair stijgt het toerental kortstondig met 300 toeren na loslaten rempedaal.

Verdenk uiteraard nog steeds de brandstofpompen (in tank zoemt ie nogal) en e.v. ook gas verdamper / computer (OMVL?) lijken met het onderzoeken waard (gezien de incongruentie tussen stationair lopen LPG en Benzine). Maar die reactie van het toerental op het loslaten rempedaal lijkt me erg vreemd. Is het remsysteem afhankelijk van vacuum en het LPG systeem ook? kan hier iets in mis zijn? of zou het electronisch signaal (doven remlichten) een korte storing geven in de gascomputer? kans dit? 
Wie o wie weet raad?
 groeten Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 22:44 #1226779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LH
Ik meen ergens op een SAAB forum over de LH Jetronic eens gelezen te hebben dat bij loslaten van het gaspedaal de injectie het toerental eerst terug laat vallen naar 1000-1100 rpm en vervolgens na een paar seconden te laten zakken naar stationair. Bij mijn 940 heb ik dat gedrag ook. Schijnt te zijn om de rijdbaarheid te vergroten. Maar, als het gedrag zich alleen op gas voordoet zou ik het gassysteem verdenken. Vermelding van merk en type gasinstallatie maakt tips geven voor ons makkelijker...

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 22:46 #1226780 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic schakelaar
Controlepunt.
Wanneer de gasklephefboom ongeveer 3mm van de aanslag verwijderd is hoor je dan ook het "klikje" in de schakelaar?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 23:46 #1226787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OMVL?

zeyst78 schreef : computer (OMVL?) lijken met het onderzoeken waard

Als er daadwerkelijk een OMVL installatie in zit, kan ik die voor je uitlezen, als het tenminste een DREAM XXL betreft.Laat maar weten of je daarin interesse hebt en waar je daar iets mee wil doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 11:24 #1227638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OMVL met R90/E en ringverstuiver?
Hoi,
Of er een dream xxl inzit weet ik niet. Wat ik weet is het volgende:
Omvl r90/e met vogels mengstuk en "e.1 regelunit" vlc rovo 101. 
Er zit een ringverstuiver voor de gaspklep: geen injectie dus.  

Ik heb afgelopen weekend de gehele stationair afstelling opnieuw ingesteld nadat ik het gasklephuis grondig heb schoongemaakt (inclusief bijdraaien en vastzetten van van gesklepje zelf); Afstelling is weer prima volgens de instructies in de documentatie sectie alhier. De speling zoals Timen die omschreef klopt ook. Dus op benzine loopt Brutus weer prima; moet wel erg opletten niet bij te gassen bij het starten want dan duurt het starten nog langer. 
Echter, op gas blijft het kwakkelen. Toerental blijft pendelen tussen 4-500 en 1000 en komt bij loslaten van gaspedaal erg langzaam naar beneden. Wat me opviel bij het uit elkaar halen van het gasklephuis was dat deze behoorlijk vochtig was aan de binnenkant, geen idee of dit normaal is of duid op doorlekken van de ringverstuiver (of ring verdampe... in ieder geval de ring waardoor de lpg voor het gasklephuis naar binnen komt. 
Dus de analyse lijkt me ( gezien het feit dat de stationair afstelling ok is, de CIS klep werkt en de gasklepsensor op de juiste momenten aanhaalt ) dat de toevoer van lpg niet goed reageert op het toerental of het gaspedal (hoe dit geregeld wordt in een b200f weet ik niet) of dat de lpg computer het signaal van de gasklepschakelaar by-passed of uitschakeld? kan dit? of moet het basistoerental op gas geregeld worden op de r90/e unit?
Ook nog even bougies gecontroleerd; zwarte aanslag, geen vocht. Te rijk afgesteld?
Dus, de gasinstallatie is hoofdverdachte denk ik. 
Wie heeft raad en wijsheid? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 09:01 #1227756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iemand?
nog suggesties? ...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC