Wie heeft er ervaring met inbouw tweedehands LPG?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 01:22 #1070401 door V700 register
Beste allemaal,

Een kennis van mij vertelde dat het mogelijk was om een tweedehands tank (van bijv. sloopauto) in te bouwen!!! Om zo de redelijk hoge kosten van een LPI G3 installatie te drukken.

Heeft een van jullie ervaring met bovenstaand verhaal??

Greetzz Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 02:34 #1214897 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Weinig aanbod lijkt me
Hallo Joost
Dat zou dan een LPG-installatie moeten zijn die al aan de G3 eisen voldoet. Tenzij je het geen probleem vindt, om een nieuwe LPE te kopen. Dan mag de installatie iets ouder zijn. Maar dan nog vis je in een kleine vijver.
Groetjes
Mathy (die geen verstand van of interesse in LPG heeft)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 08:10 #1214899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic keuring
Je zou even kunnen kijken aan wat voor garanties/eisen/keurmerken een gasinstallatie moet voldoen. Moet een gasboer hier een verklaring over afgeven dan zou je misschien bij hem even kunnen vragen of hij ook 2e hands spullen in wil leveren. Zal vast ten koste gaan van je garantie. Misschien ook handig om de kostprijsopbouw van een LPi installatie ongeveer te weten. Hoeveel uurloon en hoeveel kosten de onderdelen. Uurloon heb je natuurlijk in beide gevallen ongeveer eveneel, op onderdelen kun je eventueel besparen door 2e hands te gebruiken. Op die manier kun je een beetje een inschatting maken van je potentiele besparing. Het lijkt mij de moeite niet waard en ik zou lekker voor nieuw gaan. Geen gezeur over garantie met de gasboer en voor een paar honderd euro (denk dat je dat hooguit kunt besparen) heb je gewoon een nieuwe installatie die er rond de 3 ton tegenaan kan. Bovendien zullen de 2e handse, goede spullen vast ook nog wel prijzig zijn. Met een 2e handse moet je nog maar afwachten wat het verleden is geweest (reed de vorige eigenaar zn pomp steeds droog ??) en hoelang hij het volhoudt. Als je een 2e hands installatie koopt, zorg er dan voor dat je zeker weet dat de spullen gaan passen. Een SAAB LPE doet het niet in mijn volvo (de gasboer had dat per ongeluk bij mij geprobeerd). In hoeverre dit opgaat tussen volvo installaties weet ik niet... Zoek het voor de zekerheid uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 08:18 #1214901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap ik niet.

Joostvanderaa schreef : Een kennis van mij vertelde dat het mogelijk was om een tweedehands tank (van bijv. sloopauto) in te bouwen!!! Om zo de redelijk hoge kosten van een LPI G3 installatie te drukken.

Misschien lees ik het verkeerd, maar een gastank (uit willekeurig welke installatie) is niet bepalend voor G3 keur of niet.
Je schiet er niets mee op, de complete installatie moet G3-keur zijn, en volgens mij kun je een gasinstallatie best in je auto zetten, maar dan moet je de RDW voor de eerstvolgende keuring wel even over de streep trekken qua typegoedkeur. Dat laatste kan alleen via een gasboer, meen ik mij te herinneren (of 'bevriende' garagehouder) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 08:30 #1214905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zover ik weet mag een LPG
Zover ik weet mag een LPG tank bij inbouw niet ouder zijn dan een jaar om de installatie goedgekeurd te krijgen. Dat maakt het erg moeilijk een geschikte 2e hands tank te vinden.
Eigenlijk is dat raar, na inbouw van een LPG installatie zit er geen enkele keuring meer op al rij je er een miljoen mee en/of 25 jaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 09:29 #1214916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste allemaal
Hey hello,

Het leek mij ook al enigzins een ongelooflijk verhaal maar ach niet geschoten is altijd mis!!! Want een een nieuwe LPI G3 voor een 960/s-v90 kost rond de 2100 euri en das natuurlijk een hoop geld!!!

Kent iemand nog een adresje waar het goedkoper kan..... ik heb via google, Vialle half zuid Nederland al af gebeld..... de prijzen varieren nogal sterk tussen 2700 en 2100 euro!!!!

Groetjes Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 09:32 #1214917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Service
Mogelijk verschilt ook de service een beetje (wel een leenauto/geen leenauto ed) ?Je zou de vraag nog eens bij de gasboer neer kunnen leggen. Die weet het beter dan wij denk ik....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 09:55 #1214925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel.

Janneman schreef : Eigenlijk is dat raar, na inbouw van een LPG installatie zit er geen enkele keuring meer op al rij je er een miljoen mee en/of 25 jaar.  

Op de installatie inderdaad niet, maar uitstoot in natuurlijk wel een deel van de APK keuring (wat op zich ook iets kan zeggen over het functioneren op gas) en gaslekkages wordt bij de keuring ook naar gesnuffeld. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 12:55 #1214953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad wordt de uitstoot
Inderdaad wordt de uitstoot gemeten. Dat zegt wel iets over de werking natuurlijk.
Controle op geslekkages, beschadigingen aan leidingen of slangen, daarvan heb ik bij geen enkele APK iets van gemerkt. En dat terwijl er bijvoorbeeld in mijn 144 een installatie zit van '85 met nog een enkele gasafsluiter.
Natuurlijk heb ik een eigen verantwoordelijkheid en mijn oldtimer wordt best goed onderhouden en geinspecteerd. Maar vreemd blijft het wel...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC