Meer vocht in LPG dan benzine ?
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Trouwens met het soortelijk gewicht erbij kom je wel een eind...
SG LPG (bij 15ºC) 0,51 kg/dm³
SG BENZINE 0,72 kg/dm³
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit maakt dus een soortelijk gewicht van 800 gram per liter, of 0,8kg/dm3, zo u wilt.Voor LPG heb ik het gemiddelde genomen van C3H8 en C4H10, beide dus 50/50 en dan kom ik op het volgende uit:mezelf schreef : <a href="/taxonomy/term/1837"><acronym>Benzine</acronym></a> (C7H16): een C atoom weegt 12u (u is de massa van een neutron) een H atoom 1u. 1 molecuul "<a href="/taxonomy/term/1837"><acronym>benzine</acronym></a>" weegt dus 7*12+16=100u Dat betekent dat er 8 mol in een liter van 800 gram gaat. (Een mol is het aantal moleculen dat nodig is om 100 gram, van een molecuul dat een massa heeft van 100u, te maken)
Hieruit blijkt een soortelijk gewicht van 550 gram per liter, oftewel 0,55 kg/dm3mezelf schreef : 1 molecuul "<a href="/taxonomy/term/1075"><acronym>LPG</acronym></a>" weegt dus 3*12+8 of 4*12+10=44u of 58uDat betekent dat er 12,5 of 9,5 mol in een liter van 550 gram gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus 800/100 = 8, toch? of bedoel je iets anders?ik schreef : <a href="/taxonomy/term/1837">Benzine</a> (C7H16): een C atoom weegt 12u (u is de massa van een neutron) een H atoom 1u. 1 molecuul "<a href="/taxonomy/term/1837">benzine</a>" weegt dus 7*12+16=100u Dat betekent dat er 8 mol in een liter van 800 gram gaat. (Een mol is het aantal moleculen dat nodig is om 100 gram, van een molecuul dat een massa heeft van 100u, te maken)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
1 mol is een getal, nl. even groot als het getal van Avogadro. Dit is het aantal moleculen met een molecuulmasss van M u dat een massa heeft van M g. (waarbij M dus in het geval van benzine 100 is). Een mol gas van welke stof dan ook heeft bij 0 graden C en 1 atm. een volume van 22,4 l.
Door in reactie vergelijkingen de getallen te vervangen door molen, kun je de massaverhoudingen tussen de stoffen berekenen. In geval van vloeistoffen kun je vervolgens met gebruikmaking van de dichtheid omrekenen hoe groot de massa van een liter brandstof is en dus ook hoeveel gram water er per liter verbrande brandstof vrij komt.
In geval van lpg heb je te maken van een mix van butaan en propaan die in de loop van het jaar gewiijzigd wordt, ik meen dat er in de winter een hoger gehalte aan propaan is. In de niet-winter maanden meen ik dat het 60%/40% is.
De opmering van Mathy dat bij lagere temperaturen het water beter zichtbaar is is een open deur en geldt voor beide brandstoffen. Wt je ziet is vooral condensatie van het water tegen de veel koudere lucht buiten de uitlaat. Ik schat in dat het temperatuurverschil tussen de uitlaatgassen aan het einde van de uitlaat vrijwel nihil is door afkoeling in de ongeveer 3 m uitlaat.
Vind het wel een leuk rekensommetje waarmee jullie bezig zijn.., maar terecht door Henk uit t oorspronkelijke topic gehaald..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Butaan heeft een kookpunt van 263 K, terwijl dat van propaan bij 231 K ligt. Resp. -10 ºC en - 42 ºC. Vriest het buiten, dan komt het kookpunt van butaan wel erg dicht in de buurt.hans dus schreef : In geval van lpg heb je te maken van een mix van butaan en propaan die in de loop van het jaar gewiijzigd wordt, ik meen dat er in de winter een hoger gehalte aan propaan is. In de niet-winter maanden meen ik dat het 60%/40% is.
Dan heb je mijn opmerking verkeerd begrepen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de temperatuur van de uitlaatgassen bij benzine en LPG waarschijnlijk verschillend is.hans dus schreef : De opmering van Mathy dat bij lagere temperaturen het water beter zichtbaar is is een open deur en geldt voor beide brandstoffen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.