Meer vocht in LPG dan benzine ?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 19:27 #1211155 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic moleculen / atomen
Het is voor mij al weer een tijdje geleden, maar je hebt helemaal gelijk Bas, hoewel ik alleen het aantal MOLECULEN per liter zou willen vergelijken, en niet het gewicht. Want je vergelijkt tenslotte altijd op basis van liters (aantal kilometers per liter).
Trouwens met het soortelijk gewicht erbij kom je wel een eind...

SG LPG (bij 15ºC)     0,51 kg/dm³
SG BENZINE            0,72 kg/dm³

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 19:59 #1211163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Formule?
@Tonherman: Welke molecuulstructuur refereer je aan bij de door jouw genoemde benzine?Ik ging uit (in mijn voorbeeld hierboven) van C7H16:

mezelf schreef : <a href="/taxonomy/term/1837"><acronym>Benzine</acronym></a> (C7H16): een C atoom weegt 12u (u is de massa van een neutron) een H atoom 1u. 1 molecuul "<a href="/taxonomy/term/1837"><acronym>benzine</acronym></a>" weegt dus 7*12+16=100u Dat betekent dat er 8 mol in een liter van 800 gram gaat. (Een mol is het aantal moleculen dat nodig is om 100 gram, van een molecuul dat een massa heeft van 100u, te maken)

Dit maakt dus een soortelijk gewicht van 800 gram per liter, of 0,8kg/dm3, zo u wilt.Voor LPG heb ik het gemiddelde genomen van C3H8 en C4H10, beide dus 50/50 en dan kom ik op het volgende uit:

mezelf schreef : 1 molecuul "<a href="/taxonomy/term/1075"><acronym>LPG</acronym></a>" weegt dus 3*12+8 of 4*12+10=44u of 58uDat betekent dat er 12,5 of 9,5 mol in een liter van 550 gram gaat.

Hieruit blijkt een soortelijk gewicht van 550 gram per liter, oftewel 0,55 kg/dm3

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 23:52 #1211196 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic ziet er logisch uit...
Maar ik vat je uitleg even niet. Hoe kom je nu op het getal 8. Ik kan dat niet afleiden van het gewicht van een molecuul benzine dat zoals je laat zien 100u is. Ik had overigens het SG van benzine <a href=" www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?n...le=print&sid=146 " target="_blank">hier gevonden. En ik weet niet welke molecuulstructuur ze dan hanteren. Maar misschien gaat het wel om een gemeten gemiddelde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2008 07:03 #1211200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik schreef: Benzine

ik schreef : <a href="/taxonomy/term/1837">Benzine</a> (C7H16): een C atoom weegt 12u (u is de massa van een neutron) een H atoom 1u. 1 molecuul "<a href="/taxonomy/term/1837">benzine</a>" weegt dus 7*12+16=100u Dat betekent dat er 8 mol in een liter van 800 gram gaat. (Een mol is het aantal moleculen dat nodig is om 100 gram, van een molecuul dat een massa heeft van 100u, te maken)

Dus 800/100 = 8, toch? of bedoel je iets anders?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2008 19:21 #1211203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 mol:
In een poging om de definitie zuiver te maken:
1 mol is een getal, nl. even groot als het getal van Avogadro. Dit is het aantal moleculen met een molecuulmasss van M u dat een massa heeft van M g. (waarbij M dus in het geval van benzine 100 is). Een mol gas van welke stof dan ook heeft bij 0 graden C en 1 atm. een volume van 22,4 l.
Door in reactie vergelijkingen de getallen te vervangen door molen, kun je de massaverhoudingen tussen de stoffen berekenen. In geval van vloeistoffen kun je vervolgens met gebruikmaking van de dichtheid omrekenen hoe groot de massa van een liter brandstof is en dus ook hoeveel gram water er per liter verbrande brandstof vrij komt.
In geval van lpg heb je te maken van een mix van butaan en propaan die in de loop van het jaar gewiijzigd wordt, ik meen dat er in de winter een hoger gehalte aan propaan is. In de niet-winter maanden meen ik dat het 60%/40% is.
De opmering van Mathy dat bij lagere temperaturen het water beter zichtbaar is is een open deur en geldt voor beide brandstoffen. Wt je ziet is vooral condensatie van het water tegen de veel koudere lucht buiten de uitlaat. Ik schat in dat het temperatuurverschil tussen de uitlaatgassen aan het einde van de uitlaat vrijwel nihil is door afkoeling in de ongeveer 3 m uitlaat.
Vind het wel een leuk rekensommetje waarmee jullie bezig zijn.., maar terecht door Henk uit t oorspronkelijke topic gehaald..

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2008 19:42 #1211227 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kookpunt en uitlaatgastemperatuur
Hallo Hans

hans dus schreef : In geval van lpg heb je te maken van een mix van butaan en propaan die in de loop van het jaar gewiijzigd wordt, ik meen dat er in de winter een hoger gehalte aan propaan is. In de niet-winter maanden meen ik dat het 60%/40% is.

Butaan heeft een kookpunt van 263 K, terwijl dat van propaan bij 231 K ligt. Resp. -10 ºC en - 42 ºC. Vriest het buiten, dan komt het kookpunt van butaan wel erg dicht in de buurt.

hans dus schreef : De opmering van Mathy dat bij lagere temperaturen het water beter zichtbaar is is een open deur en geldt voor beide brandstoffen.

Dan heb je mijn opmerking verkeerd begrepen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de temperatuur van de uitlaatgassen bij benzine en LPG waarschijnlijk verschillend is.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC