Meer vocht in LPG dan benzine ?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:35 #1069612 door V700 register
Meer vocht in LPG dan benzine ? is gemaakt door V700 register
In een ander draadje beweer ik dat er in LPG meer vocht zit dan in benzine, resulterend in meer/langer witte rook als de motor koud is. Dat andere draadje gaat eigenlijk over wat anders, daarom open ik dit draadje voor discussie zodat het andere niet "vervuild" met een voor dat draadje eigenlijk offtopic discussie. Ja, ik beweer dat er meer vocht zit in lpg dan benzine. Waar ik dat op baseer ? Op dat ik dat van iemand gehoord heb. Waarom ik dat geloof ? Omdat mij nog iets bijstaat van de scheikunde van de middelbare school. De moleculen van lpg (mengsel propaan en butaan) zijn veel kleiner dan die van benzine (mengsel van van alles, maar de moleculen zijn groter.).Propaaan, butaan en de bestanddelen van benzine zijn opgebouwd uit een skelet van koolstofatomen die aan elkaar zitten en waar waterstofatomen omheen hangen. Omdat het skelet bij propaan/butaan kleiner is, is het aantal waterstofatomen relatief groter. Omdat de moleculen van propaan/butaan kleiner zijn, heb jer "per liter" ook nog eens meer van dan bij benzine wat dat effect (meer waterstofatomen per liter) versterkt.Het staat eenieder vrij dit te geloven of niet, als iemand beter weet hoe het zit hoor ik het graag. Nooit te beroerd om er wat van op te steken. Na vanavond reageer ik de komende 12 dagen niet meer omdat ik in Portugal zit. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:49 #1211090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om er...
Om er hier ook nog even op terug te komen...
Mijn oom rijdt in een VW T2 busje op LPG en die geeft witte rook en dat kan dan rustig de hele rit zo blijven.
En die is luchtgekoeld, dus bang voor een lekke koppakking en koelvloeistof hoeft hij niet te zijn Op benzine doet hij dat overigens ook, maar dan hooguit als de uitlaat nog opwarmt. En het zijn korte uitlaten vanwege motor achterin, dus ook dat duurt niet zo lang.
Mijn Volvo kan op sommige dagen ook de hele rit lang witte damp uit de uitlaat stoten. Maar zolang er geen verlies van koelvloeistof is ga ik er maar vanuit dat er een nieuwe paus op komst is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:58 #1211093 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Magnet
Magnet, bedankt voor jouw oprmerking, ik vul het nog even aan. Benzinemotoren kunnen bij een koude start (mn in de winter) ook wit roken. Dit is waterdamp die gecondenseerd is in de uitlaat nadat hij de laatste keer warm is weggezet. Dit is een normaal verschijnsel, bij LPG houdt dit langer aan omdat er ook meer vocht in de LPG zelf zit, zie mijn verhaal hierboven. Heb je witte rook, dit geldt zowel voor benzine als lpg, bij warme motor, dan komt er ergens water in het uitlaattraject. Dit kan een aanwijzing zijn voor een lekke koppakking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 23:34 #1211099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poging 1.
Benzine 2 C7H16 + 22 O2 --> 16 H2O + 14 CO2
LPGButaan:2 C4H10 + 13 O2 --> 10 H2O + 8 CO2 Propaan 2 C3H8 + 10 O2 --> 8 H2O + 6 CO2
Dus..............
[hardop-denk-modus-aan]Ik heb geen idee wat ik nu verder ben...........
Bij de verbranding van 2 moleculen benzine heb je 22 moleculen zuurstof nodig, wat resulteert in 16 waterdamp en 14 kooldioxide.Bij verbranding LPG zou je (gemiddeld) 2 moleculen LPG (verhouding prop/but 50/50, wat niet zo is) en 11,5 zuurstof nodig hebben met als resultaat 9 zuurstof en 7 kooldioxide.
Nee...........poging mislukt, want waar zitten de andere verbrandingsgassen?? Stikstof in de lucht, verbrand ook mee, maar waar dat in resulteert, kan ik effe niet vonden.[hardop-denk-modus-uit]
Ik ben het wel eens met Henk, maar weet niet waarom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 23:52 #1211101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NOx

Baseman schreef : Benzine2 C7H16 + 22 O2 --> 16 H2O + 14 CO2LPGButaan:2 C4H10 + 13 O2 --> 10 H2O + 8 CO2 Propaan 2 C3H8 + 10 O2 --> 8 H2O + 6 CO2

Bij een gelijk aantal zuurstof moleculen (nou ja, ongeveer, 22 bij benzine, 23 bij LPG) heb je bij benzine 16 moleculen water en bij LPG 18. Toch bijna een verschil van 10%. Voor de puristen onder ons: bij 506 zuurstofmoleculen krijg je bij een verbranding van benzine 368 waternoleculen tegen 396 bij verbranding van LPG.
Stikstof verbrandt naar NOx, de verhouding van de verschillende NOx'en afhankelijk van temperatuur dacht ik.
Dank Bas, voor deze waardevolle aanvulling !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 00:01 #1211104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kat.

henk 940LPT schreef : Stikstof verbrandt naar NOx, de verhouding van de verschillende NOx'en afhankelijk van temperatuur dacht ik.

Vlak de aanwezigheid van een ongeregelde en/of geregelde 2 of 3weg-kat niet uit. Als ie er an zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 00:34 #1211112 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic vergelijkbaar
En dan nog de vraag hoeveel atomen zitten er in 1 liter benzine, en hoeveel atomen in 1 liter LPG.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 00:46 #1211113 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic molekulen/liter, liter/tijdseenheid, uitlaatgastemperatuur
Hallo Volvisti
Met alleen het vergelijken op molekuulbasis schiet je niet zoveel op. Je zult ook moeten weten welke hoeveelheid brandstof er per tijdseenheid verbrand wordt. En het aantal molekulen naar het aantal liters brandstof om moeten rekenen.
Daarnaast zou ook de temperatuur van het uitlaatgas verschil uit kunnen maken. Een kouder gas zorgt ervoor, dat het water sneller condenseert. Condens is, zoals waarschijnlijk al gemeld, witte rook.
Groetjes
Mathy
[edit: Tonherman is me deels voor geweest, zie ik] 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 07:22 #1211116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andersom ?
Of juist andersom: LPG is wat heter zodat de uitlaatgassen tijdens hun tocht door uitlaat meer vocht op kunnen nemen. In de "koude" buitenlucht zie je dan meer waterdamp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 08:13 #1211119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Atomen?

tonherman schreef : En dan nog de vraag hoeveel atomen zitten er in 1 liter benzine, en hoeveel atomen in 1 liter LPG.

Atomen? Moleculen lijkt me makkelijker, want met atoommassa's rekenen lijkt me hier niet erg handig. Hoeveel moleculen er in een liter benzine gaan, is wel weer intressant. 6 x atoommassa C : 7 x 12,01 = 84,07 g 12 x atoommassa H : 16 x 1,008 = 16,128 g Totaal= 84,07 + 16,128 = 100,198 g  Benzine (C7H16): een C atoom weegt 12u (u is de massa van een neutron) een H atoom 1u. 1 molecuul "benzine" weegt dus 7*12+16=100u Dat betekent dat er 8 mol in een liter van 800 gram gaat. (Een mol is het aantal moleculen dat nodig is om 100 gram, van een molecuul dat een massa heeft van 100u, te maken) CO2 bestaat uit 1 C atoom en twee zuurstof atomen, de zuurstof atomen wegen 16u elk. Een CO2 molecuul weegt dus 44u. Een "benzinemolecuul" levert 7 koolstofdioxide atomen er komt dus 7 maal 8 (=56) mol aan CO2 uit de uitlaat.  56 mol van 44u is 2464 gram CO2. Een benzinemolecuul levert ook 16 H2O, wat neerkomt op 23u per molecuul. Totaal aan waterdamp uit de buis: 8 maal 8 =64 mol = 2112 gram LPG (C4H10 en C3H8): 1 molecuul "LPG" weegt dus 3*12+8 of 4*12+10=44u of 58u Dat betekent dat er 12,5 of 9,5 mol in een liter van 550 gram gaat. Een CO2 molecuul weegt dus 44u. Een "LPG-molecuul" levert 6 of 8 koolstofdioxyde atomen er komt dus 9 maal 6 of 8 (=54 of 72) mol aan CO2 uit de uitlaat.  42 of 56 mol van 44u is 1848 of 2464 gram CO2. Een LPG-molecuul levert ook 3 of 4 H2O, wat neerkomt op 23u per molecuul . Totaal aan waterdamp uit de buis: 3 maal 8 =64 mol = 2112 gram Nu is alleen het issue nog, dat de verhoudingen anders zijn, bij gelijkblijvend gemiddeld gebruik van zowel benzine als LPG.  Damn.,.......ik raak de draad alweer kwijt, maar volgens mij scheelt het niet veel........    

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD