LPG-G3 in een 2.0i turbo?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 18:21 #1066128 door V700 register
LPG-G3 in een 2.0i turbo? is gemaakt door V700 register
Uit nieuwsgierigheid; is het uberhaupt mogelijk om een LPG-G3 installatie in te bouwen in een 2.0i turbo motor uit 1993?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 18:26 #1206582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan.
Ok het een goeie oplossing is, weet ik niet maar Klaas Daaderop, die als <a href="/user/4042" title="Gebruikersprofiel bekijken.">daalderop</a> op de site aanwezig was, had een B200FT in zijn 95-er Estate zitten, in combinatie met een OMVL Dream installatie.
Het kán dus wel......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 18:56 #1206585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom is het twijfelachtig
Waarom is het twijfelachtig of het een goeie oplossing is?Is deze motor eigenlijk te licht oid?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 19:06 #1206587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G3
verwar G3 niet met een soort installatie.

grof gezegd kan elk motortype elk soort installatie aan. praktisch zijn er bezwaren, om bijv. backfires te voorkomen moet je bij een turbo of 6 cilinder een lpg injectiesysteem kiezen. Ge staat hier helemaal los van. binnen praktische bezwaren kun je kiezen wat je wil. modernere installaties zijn duurder, wat complexer/storingsgevoeliger cq meer afhankelijk van goed werkende componenten, maar hebben ook wat meer gemak (geen vemogensverlies, makkelijk of automatisch overschakelen ed.)

G3 zijn 2 tekentjes extra op je kentekenbewijs, toegekend aan de hand van wel of niet voldoen aan emissie eisen en het wel of niet aanvragen van een typegoedkeuring door de importeur (situatie voor 01-01-2008)

voor G3 kom je automatisch bij de modernere installatis uit. lukt het met jouw motorcode en een geschikte installatie aan de eisen te voldoen, dan zou ik het zeker doen. lukt dat uberhaupt niet, dan zou ik ook naar de simpeler systemen kijken. voordelen zijn dan de lagere aanschafprijs en misschien wat minder storingen. nadeel (het is maar hoe je het ervaart) is misschien wat minder gebruiksgemak.

2 liters moeten wat harder werken dan de 2.3 liters. met lpg heb je ook een wat hogere thermische belasting dan op alleen benzine. lpg en een 2 liter wordt dus relatief het zwaarst belast, heeft cq hoogstwaarschijnlijk een wat kortere levensduur (invloed van onderhoud en rijstijl etc buiten beschouwing gelaten).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 19:25 #1206591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Import?

nluigjes schreef : Uit nieuwsgierigheid; is het uberhaupt mogelijk om een LPG-G3 installatie in te bouwen in een 2.0i turbo motor uit 1993?

Gaat het hier trouwens om een importauto waar de istallatie nog in moet, of is het een nederlandse wagen, met overeenkomstig kentekenbewijs?
Ik vergat namelijk nog 1 ding te zeggen. De auto moet wel voldoen aan een aantal criteria, waaronder voldoen aan de EG94/12 norm. (officieel) Dit geld pas vanaf eind 1994. In theorie is het dus niet mogelijk de auto op G3 te krijgen, alhoewel er hier auto's rondrijden van 92, met een LPi in een B230FB, dus technisch (en met medewerking van de inbouwer) is alles mogelijk.
De auto van Klaas voldeed zeker aan de EG94/12 norm. Volvo Nederland kan je dat telefonisch zo vertellen, of ze mailen je met een dag terug.
Bij import wordt soms een kenmerk op het kenteken weggelaten, namelijk U9. Ik heb geen idee of dat iets met elkaar te maken heeft, maar het is een stuk makkelijker zo'n auto op G3 te krijgen, dan een origineel nederlandse, van hetzelfde jaar, maar mét U9.
Het zal een italiaan zijn?Vraag het eens na bij laten we zeggen 3 verschillende inbouwers en sla hierbij Lean Mesman zeker niet over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 19:59 #1206594 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NL
't is een nederlander mét U9, da's dus in dit geval 'jammer'.
Maar eea is weer een stuk duidelijker geworden, dank voor jullie uitleg!
Vriend van me overweegt een 945 op LPG-G3 aan te schaffen, wat mij op dit topic bracht.
Zijn er overigens nog dingen waar hij in het bijzonder op moet letten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2008 21:48 #1208178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet zo moeilijk
Gewoon ff Mesman bellen!
Prima bij deze motoren volgens hun toen ik er een keer naar vroeg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2008 23:16 #1208186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mee eens
ook een B200FT kan technisch prima op LPG. Maar dan wel een modern injectiesysteem (OVML, Vialle)
Of je 'm ook G3-gekeurd krijgt is een totaal andere vraag. Maar het motormanagement is hetzelfde als op de B230FK en B230FT dus het zou moeten kunnen... technisch ben ik er vrijwel 99% zeker van dat een B200FT ook de G3 normen haalt met LPi.
Met 155pk is het blok gewoon laag belast. Ik heb 1x proef gereden in een Italo-B200FT en dat was een heerlijk blok . Minder bruut als een B230 maar meer dan snel zat en absoluut een smeuiger minder brommerig motorgeluid.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC