G2 of g3?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 23:06 #1065745 door V700 register
G2 of g3? is gemaakt door V700 register
Dag mensen,
ik kom uit een 740 gl benz die dagelijks vrolijk huppelend de 400k nadert, een jonkie dus. Ik heb mijn echtgenote nou eindelijk uit de scenic op g3 gekregen en ik wil haar een fatsoenlijke auto aansmeren, nl gewoon een 940 est. op gas. Tenslotte rijdt zij bijna  45K per jaar. Daar is ze best voor te porren, maar ze vindt dat die dan perse een g3-installatie moet hebben. Voor ons telt dan alleen het milieu-argument. Ik wil nou zo graag weten of g2 zo vies is en en g3 zo schoon. Als g3 echt schoner is vind ik het best, maar als het verschil met g2 qua uitstoot of andere milieu-argumenten niet erg bestaat, dan is het verschil in aanschafprijs weer een criterium.
Het valt me trouwens op hoe weinig je over het verschil tussen g2 en g3 (afgezien van de kosten) met google te weten komt.

Wie weet raad?
En bovendien: kan je uit principe beter een dealeronderhouden tiptop in orde 940 kopen van 3500,- die een nieuwe cilinderkop moet hebben (en een airco) of voor 2300,- een kwikfitter kopen en het risico nemen? Het gaat me dan niet om het uiterlijk. 
Ik wil erg graag van de scenic af, dus HELP MIJ!
 Tijn uut Maarn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 23:09 #1203906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kansje?
Had je <a href="/node/17252" target="_blank">deze advertentie </a>al gezien?Net op de site gezet en ziet er uit als een fraai exemplaar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 00:33 #1203920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor
mij zou de keuze van G2 of G3 eenvoudig zijn, kijk maar eens op de tabellen van de motrrijtuigenbelasting. Ik ben ook wel enigszins begaan met het milieu, maar - naar goed Nederlands gebruik - ook met mijn portomonnee.
Volgens mij heeft de wetgever in zijn oneindige wijsheid ooit eens besloten dat een auto met G3 een voordeliger tarief aan zijn broek krijgt dan een auto die die normering niet haalt. Naar mijn beste weten is dit juist gedaan om G3 te stimuleren ivm met de minder schadelijke uitsoot ten opzichte van een G2. 
Nog even teruglezend naar jouw vragen, zie ik eigenlijk dat ik weinig tot niets beantwoord. Wel leuk om nog even een berichtje te typen.
Mbt de keuze van auto's in je laatste vraag; heeft veel met het gevoel te maken en als je voor een dealeronderhouden auto met (reeds bekende) mankementen kiest, kan je redelijk goed bepalen wat het bij elkaar gaat kosten. Een VOLVO met onbekend achterstallig onderhoud, daar kun je aardig op "leeglopen", tenzij je zelf veel doet natuurlijk.
succes met het lozen van de SCENIC, groetz.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 07:52 #1203932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic g3
Volgens mij zijn het dezelfde LPE computers (vialle in mijn geval) alleen moet de LPE computer van na 2002 zijn(of de hele lpg installatie) om op het kenteken G3 te krijgen. Bij mijn 940 is in 2002 een andere LPE computer gemonteerd met hetzelfde nummer alleen de toevoeging .1, de "oude" was van 1997. En het is bij Vialle zo dat met de nieuwe LPE het groene lampje knippert totdat de auto overschakeld naar gas bij de oude was dat niet zo.
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 08:03 #1203933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor 940's
is wel of geen G3 (vaak) een papieren kwestie. als je een LPT neemt (meestal aangeduid als 940 i.c., 135 pk) icm met een LPi installatie kan dit op G3. als je mazzel hebt staatie al op G3 of is de LPG computer (LPE) jonger dan 01-01-2002. dat laatste moet aantoonbaar zijn met een rekening oid. heb je geen mazzel maar wel een LPT icm LPi kun je een nieuwe computer aanschaffen (ongeveer vanaf 500 euro) en krijg je ook de G3 vermelding. waarom moet je zon jonge computer hebben ? de regering stelt aan G3 installatie de eis dat de regeling digitaal moet zijn. LPi was dat vroeger niet, vandaar dat je dus voor een digitaal geregelde moet zorgen (die dus vanaf 01-01-2002 geleverd zijn).

sinds 01-01-2008 zijn de regels veranderd en kun je ook met andere motoren/gassystemen voor G3 in aanmerking komen. hier zijn op het forum nog weinig ervaringen mee geloof ik. in de oude situatie moest de fabriek/importeur G3 aan laten melden bij het RDW als zijnde geschikt voor G3 (volgens mij een soort typegoedkeuring). die specifieke combinatie was dan geschikt (zie een LPT icm LPi). had de fabriek/importeur daar geen zin in, dan was het niet mogelijk... zoals gezegd, de regels zijn verruimd, ik geloof dat als je nu een benzinemotor hebt die een bepaalde emissieeis voldoet en je een lpg installatie hebt, je in aanmerking komt voor de G3 vermelding. hoe dat precies zit, weet ik niet, als je concrete plannen hebt dus zelf even navragen bij de gasboer 

qua milieu denk ik dat het weinig uitmaakt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 08:14 #1203934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G2/G3...
Tijn,
Volgens mij maakt het bij een lpt voor de emissie inderdaad niet uit of er G2 of G3 op het kenteken staat. Voor de oudere systemen kan ik me voorstellen dat er wel emissie verschillen zijn, al was het maar omdat een aantal van de oudere auto's bv bij de apk ook niet aan een 4gasmeting wordt onderworpen. Het lijkt me dat een goede gasinbouwer daarover meer kan vertellen.
@jachtgroen: ik heb een lpt met lpi van eind '95 , volgens de onderhoudshistorie is de computer niet vervangen maar knippert wel groen bij het starten... Ik onderschrijf je conclusie daarover dus niet.
Tijn, succes met je zoektocht!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 09:20 #1203946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo vs vialle ?

hans dus schreef : @jachtgroen: ik heb een lpt met lpi van eind '95 , volgens de onderhoudshistorie is de computer niet vervangen maar knippert wel groen bij het starten... Ik onderschrijf je conclusie daarover dus niet.

hoogstwaarschijnlijk heb je geen volvo LPi installatie maar een vialle LPi installatie ? verschillen zijn de inbouwer: dealer respectievelijk gasboer en het niet respectievelijk wel knipperen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 09:33 #1203949 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Emissie
Om te beginnen: een goed principe!
Bij de 940 is het zo, dat vele jaren uitsluitend de LPT-motor een G3-goedkeuring kon krijgen, omdat dat de enige motor was die door de importeur is aangemeld. Gelukkig is dat per 1 januari 2008 veranderd en kan nu elke 940 die aan de euro-2 norm voldoet een G3-erkenning krijgen.
Dat betekent, dat bijvoorbeeld een HPT met dampgas-injectie ook G3 erkenning kan hebben: de emissie-getallen van zo'n combinatie zullen vergelijkbaar zijn met een G3-LPT. In het algemeen waren Volvo-motoren al in een erg vroeg stadium behoorlijk schoon: vanaf 1989 is er in nederland niets meer geleverd dat niet aan euro-2 kan voldoen.
Waar je wel op moet letten bij een G2-auto, is dat de gasinstallatie er een van het moderne soort is: dus minimaal een gas-injectie waarbij het signaal direct van de injectoren genomen wordt. Geen installaties met ringmixer, of een vroege dampgas-continu-injectie zoals bijvoorbeeld een Mega.  Voor het gemak G3 hanteren als richtlijn scheelt wel een hoop uitzoekwerk...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC