Slecht starten maar ook enorm stinken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar, wellicht dat wat suggesties me op weg kunnen helpen.
MIjn 940 LPT start nogal moeizaam, dat heb ik al wel eens gepost.Nu dacht ik, dat het wellicht aan de brandstofpomp lag, maar die doet het. Althans, de keren dat ie prima startte draaide de pomp ook, als ie niet wil starten, zijn mijn armen net te kort, dus kan ik het nietmet zekerheidzeggen.Op de rekening zie ik niets terug van een vervangen brandstofpomp, dus is het waarschijnlijk nog de originele, dus het zou best kunnen.Ik ben al op zoek naar een nieuwe, al is het maar als reserve als blijkt dat dat het niet was.
Mijn tweede punt, en daar gaat het me eigenlijk om, is, dat als ie normaal start, is er niets aan de hand (duh...) Maar als ik langer moet starten en hij slaat uiteindelijk met een hele diepe zucht aan, dan komt er een enorme grijzepluim uit de buis die enorm naar olie stinkt.
Voila, mijn vraag: WAAROM?Ik bedoel is dat normaal bij lang starten? En zo ja, waarom dan?
Ik denk namelijk dat het niet normaal is en dat de carterontluchting potdicht zit en daarom op een of andere manier olie in de uitlaat/inlaat terrecht komt, wat bij aanslaan uiteindelijk een keerverbrand.Is dat logisch?
Zou het eventueel kunnen, dat het slecht straten te maken heeft met een verstopte carterontluchting?En zo ja, waarom dan? (ik denk dat het er niets mee te maken heeft, maar 'just checking' zeg maar)
Additioneel:Zit er in de brandstofleiding een terugslagklep? Is dat dat ding wat ergens bij de brandstoftank moet zitten?Heb ik die dan uberhaupt (940 LPT 1996)?
Restvragen:
- Is een vervuild luchtfilter van invloed op startgedrag?
- Heeft een brandstoffilter echt een terugslagklep?
- Hoe lang moet er 'werkdruk' op de brandstofleiding staan? (een uur na stoppen, is de druk er al af.)
- Zie ik iets over het hoofd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb in de toevoerleiding bij mij (lpt '98, vialle LPi) een soort klep/regelding zitten, voor de toevoer op de brandstofrail komt. waar die voor dient weet ik niet, in vadis kon ik m niet terugvinden. heb jij die ook ? (plat 2cm, rond 5cm)
grijze olie duidt op olie, maar ik verwacht niet dat het via de carterontluchting komt. dan zou het volgens mij omhoog moeten "vallen" ? (ontluchting ligt lager dan de slang naar spruitstuk). kan het niet zijn dat de olie van onder je klepdeksel niet meer normaal naar beneden stroomt, maar na bovenop de kop blijft staan ? na wat langer stilstaan zou het misschien door een half geopende klep op je zuiger kunnen lopen, waardoor je dat eerst via de uitlaat naar buiten moet werken voordattie aanslaat ? of zie nu bloed (olie) kruipen waar het niet gaan kan ? simpele check misschien: ff door vuldop kijken voor je start, je zou er na lang stilstaan meer last van moeten hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou stond mij iets bij dat toen men in Gemert bezig is geweest met de 740 van The Faun die ook zo slecht starte dat toen zowel brandstofpomp als benzinedruk regelaar niet helemaal jofel waren. En waarom weet ik niet maar dacht ik dus aan de benzinedruk regelaar stuk.... Moet ik nog nagaan aan de hand van het simpele ruik testje.
Het doet me ook denken aan m'n ouwe 740 welke kort(tot half uur 3 kwartier) na het afzetten altijd vrij vlot starte en als ze langer stond moest je ook ff poosje doorstarten(soms ging het oliedruk lampje zelfs al uit!!!). Zou dus haast denken aan druk verlies op injectorgalerij en dan flink moeite hebben met druk terug opbouwen.
lijkt mij niet direct dat matige onstekingsdelen dit effect direct zouden veroorzaken bij de 940.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waardoor, door een niet goed functionerende terugslagklep (mits aanwezig) of een niet goed werkende brandstofpomp?Fat Rat schreef : Het doet me ook denken aan m'n ouwe 740 welke kort(tot half uur 3 kwartier) na het afzetten altijd vrij vlot starte en als ze langer stond moest je ook ff poosje doorstarten(soms ging het oliedruk lampje zelfs al uit!!!). Zou dus haast denken aan druk verlies op injectorgalerij en dan flink moeite hebben met druk terug opbouwen.
Persoonlijk gok ik op 70% pomp, maar die ander 30% is ook wel intressant.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Niet gokken. Meten is weten. De ventielen op de brandstofrail en die onder auto, zitten er niet voor niets. Het benzinefilter heeft geen terugslagklep. De benzinepomp heeft er natuurlijk wel eentje. Het probleem zou wel eens in een lekke benzineinjector(en) kunnen zitten.Baseman schreef :
Waardoor, door een niet goed functionerende terugslagklep (mits aanwezig) of een niet goed werkende brandstofpomp?Fat Rat schreef : Het doet me ook denken aan m'n ouwe 740 welke kort(tot half uur 3 kwartier) na het afzetten altijd vrij vlot starte en als ze langer stond moest je ook ff poosje doorstarten(soms ging het oliedruk lampje zelfs al uit!!!). Zou dus haast denken aan druk verlies op injectorgalerij en dan flink moeite hebben met druk terug opbouwen.
Persoonlijk gok ik op 70% pomp, maar die ander 30% is ook wel intressant.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar benzine zorgt toch niet voor een grijze naar olie stinkende rookwolk?wp001 schreef : Het probleem zou wel eens in een lekke benzineinjector(en) kunnen zitten.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Als het olie is dan is de kleur eerder blauwachtig.. Stel dat het olie is. De compressie al eens gemeten? Versleten zuigerveren laten veel olie op de cilinderwand achter.Baseman schreef :
Maar benzine zorgt toch niet voor een grijze naar olie stinkende rookwolk?wp001 schreef : Het probleem zou wel eens in een lekke benzineinjector(en) kunnen zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Thanks, maar nee, dat lijkt me niet. Volgas starten helpt ook niet, het proces duurt net zo lang.Hoe lang mag ik verwachten dat het duurt voor mijn inlaatspruitstuk leeg is?Rversteeg schreef : Volgas starten zou dan verschil moeten maken (minder aanzuigweerstand dus sneller "wegpompen").
10 seconden starten genoeg?
In dat geval werkt dat ook niet en is het dat dus ook niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik snap er niets van.