Benzineverbruik tijdens LPG rijden

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 10:11 #1065341 door V700 register
Benzineverbruik tijdens LPG rijden is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Onlangs heb ik mijn 940 2.3 van G2 om laten bouwen naar G3. Het gasverbruik is ongeveer gelijk (1:7.5) gebleven maar op een tank LPG (50 liter) gebruik ik nu 6 liter benzine!?
Ben teruggeweest en de LPG man heeft de boel nagekeken en geconcludeerd dat het niet aan de G3 installatie ligt. De auto schakelt binnen 2 kilometer over naar LPG en ik maak niet heel veel korte ritjes...
Heeft iemand een idee waar dit volgens mij te hoge benzineverbruik aan kan liggen?
vrgr, Nick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 10:39 #1201347 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Benzinedrukregelaar
Hoeveel korte ritjes van 2 km maak je?
Die 2 km kost ongeveer een halve liter benzine. De motor is nog koud dus gaat er snel wat door.
Als het verbruik echt te gek is zal de benzinedrukregelaar wel een beetje inwendig lekken.
Trouwens denk maar niet dat je met G3 goedkoper uit bent dan met G2. (Tenzij je G2 installatie voor de belasting als G3 aangemerkt wordt, dan zit je natuurlijk helemaal op rozen met G2) Dit punt over het goedkoper of duurder is een item van mij dat soms weer de kop opsteekt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 12:06 #1201359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic type motor + gasinstallatie ?
met G2/G3 wordt het wel interessant, Willem van S. heeft ergens hier gezegd dat de regels voor toekenning van G3 (op kenteken !!) per 01-01-2008 veranderd zijn.
als de ombouw (met kentekenaanpassing) dit jaar heeft plaatsgevonden is wellicht interessant op welke motorcode en gasinstallatie die is toegekend. mogelijk kunnen anderen dan ook de G3 vermelding op kenteken krigen. 

ook om te bekijken of het aan de wijziging ligt is het misschien goed om even de gasinstallatie te vermelden. bij ombouw van LPI van G2 naar G3 verandert er niets, misschien is dat voor andere installaties wel zo. 

brandstofrelais (meestal een witte) kan ook kapot zijn, waardoor beide brandstoffen in worden gespoten.  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 16:12 #1201375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reactie op reacties
Van de regels ben ik niet op de hoogte. Het is een 940 2.3 automaat uit 1995 met volgens mij LPi vanaf nieuw. Er zat een versie 3 Vialle computer in, met wat fronsen en een weekje zonder lpg hebben ze er nieuwe Vialle computer voor omgebouwd. Kosten 575 euro. Van de RDW heb ik inmiddels de nieuwe kentekenpapieren (met G3 vermelding) binnen.
De LPG expert beweert dat hij onmogelijk goed kan lopen wanneer gas en benzine tegelijkertijd worden verbruikt. Hoe het dan kan wist hij niet. Ik lees op de fora dat 1:125 benzinegebruik normaal is. Sinds de ombouw gebruik ik 1:55 qua benzine. Daarvoor weet ik niet, de eerste 2 maanden dat ik de auto had heb ik geen benzine getankt.
Als de eerste reageerder gelijk heeft en ik gebruik een halve liter per start... dan kan het wel kloppen, die 6 liter per 350 kilometer.
Bedank en groet, Nick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 18:02 #1201384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg + B tegelijk
er zijn 3 plekken waar benzine onbedoeld bij het lpg-mengsel kan worden bijgemengd:
- benzinedrukregelaar (nl. als deze lekt! controleren door het vacuumslangetje van de benzinedrukregelaar af te trekken terwijl de motor draait. Maakt niet uit op welke brandstof, als er benzine uit de vacuumslang aansluiting komt druppelen is de benzinedrukregelaar kapot! )
- injectoren (nl als er een of meer lekt!) (ultrasoon laten reinigen bij een specialist (zoals Bosch technische service)
- het gesloten benzinetank ventilatiesysteem ( maar het lijkt mij zeer sterk dat hierdoor het verbruik van benzine hoog op loopt, dit systeem zuigt nl alleen benzine dampen af die in de tank zitten.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 18:29 #1201387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn benzineverbruik 1:266
Sinds vorig jaar een nieuwe G3 en ongeveer 60 liter benzine verbruikt op 16000km. Verder geen problemen
We zijn inmiddels van de 409dkm naar de 428dkm. gemiddeld 1op 8 op gas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 18:45 #1201391 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Ik dacht nog 1 mogelijkheid
Bij een LPI systeem schijnt het ook nog wel eens voor te komen dat het injectoronderbrekerrelais niet goed werkt. Op dat moment worden de benzine injectoren niet uitgezet en wordt zowel LPG als benzine ingespoten en dat gaat niet heel goed
Zoek maar eens op de site. Kenmerken zijn horten en stoten zodra er vermogen gevraagd wordt. Stationair loopt e.e.a. nog wel, maar zodra er flink gas gegeven wordt verzuipt de motor: logisch met een dubbele portie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 12:25 #1201463 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wisselrelais ?

Hein Wolda schreef : Bij een LPI systeem schijnt het ook nog wel eens voor te komen dat het injectoronderbrekerrelais niet goed werkt.


is dat een wisselrelais ? extra aangebracht in motorruimte "zwevend" met 4 of 5 polen ? die zijn niet zo duur (20 euro ongeveer) dus een keer vervangen is te doen. heb die van mij ook vervangen maar bracht geen verandering. oude zal dus nog wel goed zijn. die kun je wel lenen om te testen (ik woon in hveen)

gesloten benzinedamp systeem werkt met een soort koolstoffilter (zit aan bestuurderszijde net achter de radiateur, grote, zwarte, ronde plastic "ton" met wat slangen, waarvan er eentje naar inlaatspruitstuk gaat). zoals gezegd, dampen komen daar in, en worden bij lopende motor er weer uit gezogen door het inlaatspruitstuk. kan ongeveer 90 gram benzine bevatten. hoe dan zoveel benzine via dat filter opgebruikt moet worden is me een raadsel (waar al die damp dan vandaan komt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 14:09 #1201472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G3 computer
Na het verwisselen van G2-computer naar G3 heb ik geen enkel verschil gemerkt. Niet in gasverbruik, maar ook niet in benzineverbruik. Wel kan ik nu zien hoe lang er op benzine wordt gereden (knipperende LED). Het lijkt mij dat als het benzineverbruik plotseling zo is gestegen na het vervangen van de computer, dat je in eerste instantie de oorzaak in die richting moet zoeken, wat die gasboer ook zegt.
Bij het overschakelen wordt naar de volgende zaken gekeken:
Cold engine: If the engine has been stopped for more than 3 hours, the switching moment only depends on the outside temperature (LPE) and the delivered signal of the l sensor. The switching time for a cold engine is longer than for a warm engine. Example outside temperature -20 > time 240 seconds 0 > time 120 seconds 20 > time 60 seconds 40 > time 10 seconds Warm engine: If the engine has been stopped for less than half an hour, the engine has fixed switching time. This time is programmed for each application (±5 seconds, not affected by the l-sensor signal) Partially warmed up engine: If the engine is partially warmed up, the switching time is variable between 5 seconds and the cold engine switching time and is influenced by: • Outside- and/or engine temperature • Temperature of the l-sensor • Runtime of the engine in the last drive cycle • Elapsed time since the engine is stopped • Load during last drive cycle (e.g. idle in stead of 120 km/h) In deze tijd van het jaar moet die dus binnen 1 a 2 minuten (>20°C) overschakelen. Als je dan al 2 kilometer hebt gereden zoals je zegt, heb je er aardig de gang in gehad (60 - 120 km/h)! Wel is het zo dat het overschakelsignaal er wel al kan zijn, maar dat ook een geschikt schakelmoment wordt afgewacht (gas los vanaf bijv. 1900 tpm). Hoe lang knippert de LED na het starten? Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 15:36 #1201479 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gasstation
Kun je bij het gasinbouwstation niet even de co-waarde laten controleren?. Tegelijkertijd komt dan de lambdawaarde op het afleesscherm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD