moeten er bij gas inbouw, 745 B200E ook geharde klepzittingen gemonteerd worden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 11:13 #1064684 door V700 register
Nadat iemand anders onze 740 krom geduwd heeft, hebben wij nu een 745 gekocht met lekke koppakking. omdat de kop er nu toch afmoet en wij op gas willen rijden wil ik weten of deze kop geschikt is voor gas. Bij onze amazon hebben wij de kop wel moeten laten aanpassen.
groet, Kees

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 12:28 #1196953 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet zeker
ik ben niet helemaal zeker, maar dacht eigenlijk dat alle 700 series geen echte problemen met kleppen kenden, dus ook de B200E niet.
Ik moet wel zeggen, dat het me niet de meest geschikte motor lijkt: hiermee is een 700 al wat ondergemotoriseerd, op LPG verlies je nog wat trekkracht en vermogen, dus het wordt zeker geen hardloper. Maar als je daarme kunt leven, geen probleem.

Wat de kop betreft, je zou wel kunnen kijken welke dikte klepstelplaten er nu in zitten: als die richting de .330 of daaronder zitten, dan is het misschien een goed moment voor een koprevisie. Als ze rond de .270 zitten, dan ben je daar sowieso aan toe, of aan het inkorten van de klepstelen als je het wat goedkoper wilt houden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 17:54 #1196970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als de auto volgens
als de auto volgens boekje/bouwj op loodvrij moet rijden dan is rijden op LPG geen probleem
maar...
als de auto al veel honderduizenden km's heeft gereden is het toch verstandig even goed te (laten) kijken of de kleppen misschien niet al (of al bijna) uitgesteld zijn. Dit is te zien door te kijken naar de dikte van de stelplaatjes, ze moeten nog ruimschoots( 1mm of meer) boven  de 'buckets'  uitsteken om nog wat stelruimte over te hebben.
Over een B200: vroeger had een Ford Taunus 1,6L 75pk daar kon je prima mee rijden, ook op LPG, een 2,0L met 112pk is dan ook voldoende. Niet de meest ideale caravan trekker maar je kan er prima mee rijden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 19:29 #1196988 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Klepzetels
Alle cilinderkoppen van de B200. B230 zijn vanaf fabriek voorzien van geharde klepzetels. Ook de kleppen zijn van kwaliteitsmateriaal.
Als de motor altijd op benzine heeft gelopen dan kan er haast geen probleem zijn. Zoals eerder gezegd controleer wel even de dikte van de klepsteelplaatjes. Nieuw steekt het plaatje 0.7 mm boven de nokstoter uit. Het plaatje is nieuw ong. 4.00 mm dik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2008 09:50 #1197062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geharde klepzitting
Ik heb inmiddels de stelplaatjes gemeten en deze zijn tussen de 3,95 en de 4,15mm dik. Dit moet dus nog goed zijn. De auto heeft 226.000 km op de teller staan.
Bedankt voor de reactie.
Groet, Kees

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2008 23:46 #1197120 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic kleine correctie.
De laatste 2 modeljaren van de 940 had geen geharde klepzetels meer af fabriek. Ofschoon ik in mijn voorgaande 7 en 940's altijd standaard minimaal 250000 km had gedraaid zonder koprevisie, was ik bij mijn laatste 940 lim.edition uit 1998 binnen 120000 km aan de beurt. Het is overigens heel elegant opgelost. Volvo nam 70% voor zijn rekening en ik had voor 30% een verse kop met WEL geharde klepzetels.
Groeten, Jan. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC