LPG in een 760 bj 1982.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 15:44 #1064255 door V700 register
LPG in een 760 bj 1982. is gemaakt door V700 register
Hallo,
kan iemand mij vertellen of het inbouwen van lpg in een 760 voor problemen
kan zorgen: ik denk aan back-fire,slecht starten etc.
welke installatie is de beste keus ?
ben sinds een paar weken in het bezit van een 760 bj 1982, met 52500 km op de teller.
groet
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 15:48 #1193901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 52.500 km? Dat is echt
52.500 km? Dat is echt helemaal niets zeg. Of mist er een cijfertje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 16:07 #1193908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja echt 52500 km, gekocht
ja echt 52500 km,
gekocht van eerste eigenaar in duitsland,alle boekjes erbij, tuv keuringspapieren etc.
vorige eigenaar heeft 8 maanden geleden ivm de strenge millieueisen katalysator laten plaatsen inclusief alle aanpassingen
door volvo duitsland.
als je hier de rekening van ziet word je ook niet vrolijk .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 16:17 #1193909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Da`s een uitzonderlijke dan
Da`s een uitzonderlijke dan zeg, met zo weinig km`s. Helaas kan ik je niet helpen met de vraag. Volgens mij is er vrij recent nog een vraag over gesteld, dus je zou kunnen proberen met de zoekfunctie iets te vinden. En anders zijn er hier vast een paar kenners die je vraag kunnen beantwoorden.
In ieder geval veel plezier met de auto! Heb je wellicht wat fotootjes om te plaatsen?
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 19:51 #1193937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aha
Is dat een 760 die ik laatst op mobile.de heb zien staan met een defecte luchtweger? Hij is nu ineens verkocht...
Verder heb ik er ook een uit 1982, met 245000 km (ietsje meer), en heb er ook over gedacht er gas in te zetten. Ben die motor eerlijk gezegd al beu, en ga volgend jaar een 4 of 6 cilinder volvo motor er in zetten.
Ik weet verhalen waarbij er bij een backfire de schijf van de luchtweger verbogen/kapot is gegaan, hij is daar wel tegen beveiligd, maar ik weet niet hoe stevig dit allemaal is.
Veel succes!
Philip 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 20:30 #1193943 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic nog een witte raaf.
Een van de eerste 760's met zo weinig km's, dat is i.d.d. zeer uniek. En met die katalysator krijg je in Duitsland de best mogelijke klassering: nl. de groene plakette. Die heb ik vorige week ook voor mijn 760 uit 1983 gekregen. Ietsje jonger ( 1983) dan de jouwe en nog ietsje minder km's ( 48000). De 1ste eigenaar had er bij de mijne ook in 1997 voor een deftig bedrag een kat laten plaatsen. En ja, hij komt ook uit Duitsland. Zelf de bestelorder en de afleveringsbon zitten er nog bij.
Wat gas betreft: laat je eens heel goed informeren door een goede inbouwer. Zelf heb ik goede ervaringen met Gebr. van Orsouw maar ook over Mesman doen goede verhalen de ronde. Deze motoren zijn wel vrij gevoelig dus gok niet en kies uitsluitend voor de technisch beste mogelijkheid. Dat is zo'n mooie volvo meer dan waard.
En uiteraard ben ik zeer benieuwd naar foto's. 
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 09:20 #1194843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic backfire bij LPG in b28e
Ik rij 265 uit 1981 met B28e.
LPG wordt simpel ingebracht bij het luchtfilterhuis, bovenop de Kjetronic.
Dit is de oorzaak van mogelijke backfire's.
Wil je dit voorkomen, dan is een LPG installatie nodig die het gas bij de cilinders inspuit.
Maar dan moet er ook een computergestuurd injectiesysteem in, want dit type lpg installaties werkt niet samen met de K-jetronic.
Ik ken iemand die deze klus begonnen is en het voor elkaar heeft gekregen. Maar is natuurlijk vreselijk ingewikkeld en duur, zeker waneer je het er niet zelf insleutelt
Zelf heb ik - zat van de backfires, die steeds veelvuldiger voorkwamen - een andere B28e uit een 760 ingebouwd, die uitsluitend op benzine gelopen heeft.
Het beste zou nu zijn - ook in jouw geval - om de klepzittingen te laten vervangen door geharde die beter tegen LPG bestand zijn. Want zoveel is mij nu wel duidelijk dat de backfires ontstaan doordat de cilinders niet goed meer worden afgesloten. Maar het ontbrak mij verder aan fondsen, dus ik heb gekozen voor flaslube. Een additief dat je toe voegt aan het LPG mengsel. Omdat het wordt toegvoegd aan het luchtmengsel, smeert het dus ook de verbranding van loodvrije benzine, wanneer je daar op rijdt.
Er wordt druppelsgewijs smeersel toegevoegd aan het vacuum van de k-jetronic, waardoor de kleppen beter beschermd worden tegen doorbranden. Er wordt vertelt dat de klepzittingen dan tot 5 keer langer mee gaan.
Mocht je al deze maatregelen niet nemen, dan kan het al snel gebeurd zijn. Ik heb begrepen dat zonder geharde kleppen en zonder toevoeging van dit flashlube het binnen 40.000 tot 80.000 kilometer zo'n beetje einde verhaal is.
Overigens heb ik met mijn vorige B28e zo'n 300.000 km. op gas gereden. Maar dit was een ruilmotor, afkomstig van de garage die ook mijn LPG inbouwde, dus ik denk dat de klepzittingen gehard waren.
Niettemin, wanneer ik er aan dacht nooit op LPG te starten, maar op benzine, had ik eigenlijk onder het rijden op LPG nooit problemen met backfires. Ik heb de motor vervangen uiteindelijk, omdat hij verzoopt op benzine en ik daardoor niet meer met vakantie naar het buitenland kon. Later bleek bij de nieuwe motor, dat het een electrisch probleem was. Het benzine uitspuitsysteem ten behoeve van de koude start schakelde niet meer uit, waardoor de motor te veel  benzine kreeg en verzoop. Ik heb nu de koude start geheel losgekoppeld en de motor strat ook zonder dit probleemloos.
Met mijn oude motor had ik al redelijk snel last van backfire's. Ik gebruikte nooit flashlube, dat bestond toen nog niet. en toch 300.000 kilometer mee gereden. Geen slecht resultaat.
Mij werd ook verteld dat op LPG de koppakingen na circa 100.000 km gaan lekken. Ook hiervan weinig last gehad. Het begon wel (lichte vorm van waterlekkage), maar was nooit problemaisch. Toch zou ik op den duur hiermee meer problemen gekregen hebben, vandaar van vervanging van de motor een goede oplossing was voor mij.
Wel altijd rustig rijden, langzaam warm laten worden tijdens rijden en pas hogere snelheden en toerentallen, nadat de motor goed is doorgewarmd. Zorg voor een goed werkende overdrive !!!
Ook van belang dat je goed blijft letten op het geluid van de kleppen en deze op tijd stelt, waneer je hoort dat ze geluid gaan maken. Zorg er ook voor dat de kleppen niet te nauw worden afgesteld, dit kan ook problemen geven in combinatie met LPG, zo begreep ik.
Je vindt op het forum van de vereniging 240-260 redelijk veel informatie over dit probleem van backfire in combinatie met de B28e.
Ombouwen naar een carburateurmotor (B28A) is mogelijk ook nog een optie?
Heb dit ooit overwogen, maar er verder geen ervaring mee. Je verliest dan vermogen, maar voorkomt het probleem van backfire's. 
Eigenlijk is de conclusie, hoe hard het ook klinkt, dat de B28E (met name de Kjetronic) niet geschikt is voor LPG.
Wat je ook doet, het blijft lapwerk. Maar het verbruik op benzine is te prijzig, dus je moet wat, nietwaar.
In plaats een B23 in te laten bouwen (kan meestal ook), kan je er ook voor kiezen om het in te laten bouwen in combinatie met het gebruik van flashlube en dan maar na hoeveel ton kilometer (1, 2, 3) er problemen ontstaan.
Er zijn ook mensen die zeggen: op gas moet je koken, niet rijden. Zoek dan een goede B23 die 1 op 11 haalt, in plaats van deze benzine slurper.
Vriendelijke groet,

Cees Weijers

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC