tikkerdetik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2008 15:27 #1064198
door V700 register
tikkerdetik is gemaakt door V700 register
Mijn 740 estate (B230F, met lpg) nagelt er bij koude motor lustig op los, als ware het een onvervalste diesel. Het tikken wordt bij opgewarmde motor minder, maar is absoluut nog aanwezig. Ik weet dat mijn 740 waarschijnlijk wat last heeft van kantelende zuigers. Klepspeling is zeer recent nog nagekeken, en is goed. De motor draait verder prima, is levendig en heeft voldoende trekkracht. Het tikken treedt zowel op benzine als op lpg op, en is met name goed hoorbaar als het gaspedaal niet of vrijwel niet ingetrapt is, dus stationair maar ook bij afremmen op de motor of een toefje gas bij constante lage snelheid. Zodra het pedaal in meerdere mate wordt ingetrapt is van het getik niets meer hoorbaar, en voert het onvervalste B230-motorgeluid de hoofdtoon. Kilometerstand is momenteel 321.000. De smering wordt verzorgd door Castrol motorolie 15W40.
Iemand nog suggesties voor het verhelpen van het tikken? Ik ben zelf niet zo'n voorstander van olietoevoegingen.
Iemand nog suggesties voor het verhelpen van het tikken? Ik ben zelf niet zo'n voorstander van olietoevoegingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2008 22:13 #1193668
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kantelende zuiger,
Beste Wouter,
ik vermoed toch een enthousiast kantelende zuiger. Daar hoef je niet wakker van de liggen. Mijn vorige 740 heeft er 500.000 mee gehaald en rijdt nu rond in Polen, leuk klinkt het natuurlijk niet..
Meer iets voor tussen de oren.
sterkte,
Peter, Lobbes
ik vermoed toch een enthousiast kantelende zuiger. Daar hoef je niet wakker van de liggen. Mijn vorige 740 heeft er 500.000 mee gehaald en rijdt nu rond in Polen, leuk klinkt het natuurlijk niet..
Meer iets voor tussen de oren.
sterkte,
Peter, Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2008 15:30 #1195377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rustig warmrijden
Dat deed ik altijd.
Het geluid komt omdat de pistonpennen een wat strakke passing hebben.
Hierdoor neemt de zuiger de stand van de drijfstang aan zeg maar.
Zodra de zuigers "warm" zijn of in ieder geval warmer dan de pistonpennen is de passing weer net goed genoeg en zitten ze net ruim genoeg in hun jasje.
Ik had altijd met een van pijn vertrokken gezicht mijn vrouw uit staan zwaaien.
Alsof het een lichaamsdeel van mij betrof.
Ik kreeg maar niet aan haar verstand gepeutert dat ze de eerste honderden meters onder de 1500 toeren moest blijven...
Het geluid komt omdat de pistonpennen een wat strakke passing hebben.
Hierdoor neemt de zuiger de stand van de drijfstang aan zeg maar.
Zodra de zuigers "warm" zijn of in ieder geval warmer dan de pistonpennen is de passing weer net goed genoeg en zitten ze net ruim genoeg in hun jasje.
Ik had altijd met een van pijn vertrokken gezicht mijn vrouw uit staan zwaaien.
Alsof het een lichaamsdeel van mij betrof.
Ik kreeg maar niet aan haar verstand gepeutert dat ze de eerste honderden meters onder de 1500 toeren moest blijven...
Moderators: Jerry Stam