Tank gesplitst?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2008 18:06 #1063648
door V700 register
Tank gesplitst? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik rij sinds kort in een 740 estate uit 1990 met lpg.
Op de plaats van het reserve wiel liggen twee lpg tanks van 35 liter elk. Ik zou dus ongeveer 60 liter moeten kunnen tanken.
Ik kan echter maar 30 liter tanken, beetje vreemd. Kan het zijn dat een van de tanks handmatig is afgesloten of zit moeten die dingen af en toe ontlucht worden. Wie heeft er een gedacht over?
alvast bedankt!
Ik rij sinds kort in een 740 estate uit 1990 met lpg.
Op de plaats van het reserve wiel liggen twee lpg tanks van 35 liter elk. Ik zou dus ongeveer 60 liter moeten kunnen tanken.
Ik kan echter maar 30 liter tanken, beetje vreemd. Kan het zijn dat een van de tanks handmatig is afgesloten of zit moeten die dingen af en toe ontlucht worden. Wie heeft er een gedacht over?
alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2008 19:08 #1189781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kwestie van kijken
Achterin de kofferbak, onder de auto naar gasleidingen, leidingen tussen de tanks.
Dat soort dingen.
Er gaat toch een gasleiding vanaf de tank(s) naar de motor en die moet te zien zijn.
Dat soort dingen.
Er gaat toch een gasleiding vanaf de tank(s) naar de motor en die moet te zien zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2008 21:14 #1189788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb er ook een bubbelle
ik heb er ook een bubbelle 35 liter in liggen, dat resulteert in 70 liter bruto en 56 liter netto. Ik tank ook makkelijk zoveel als ik em goed leeg gereden heb.
Hoeveel kilometer haal je ongeveer uit je tank, en is je tank dan ook echt leeg of??
Hoeveel kilometer haal je ongeveer uit je tank, en is je tank dan ook echt leeg of??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2008 21:18 #1189789
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic twintank
Ik vind het een raar iets, nog nooit gehoord...
<>Waarschijnlijk heb je een twintank, dat is een in deze Volvo's veel geleverde tank van 70 liter bruto. Met afslag op 80% houd je dan nog 56 liter over om vol te tanken: die 30 die je nu hebt klopt niet.
Normaal staan de tanks direct emt elkaar in verbinding, ik kan me maar een enkele vulslang naar deze tank herinneren, je zou dat kunnen nagaan.
Wat misschien ook interessant is, is de stand van de tankmeter: op de tank zelf zit een metalen kap, die je los kunt schroeven. Daaronder zitten de appendages, onder andere een metertje hoe vol je tank eigenlijk zit. Ik ben wel benieuwd, waar dat metertje staat als je de tank "leeg" hebt gereden, en waar dat metertje op staat als je net getankt hebt.
Mogelijkheden waar ik aan zit te denken:
- je krijgt de tank niet leeg, misschien door een kapotte verdamper oid. Of misschien oordeel je op een niet-betrouwbare meter op het dashboard in plaats van de tank echt leeg te rijden of zoiets.
- je krijgt de tank niet vol, bijvoorbeeld door een extreem vroeg afgestelde afslag
Verbinding van de ene naar de andere tank lijkt me onwaarschijnlijk, hoe zou die verstopt kunnen raken? Er komt normaliter alleen LPG in.
Overigens is uitwendig onderzoek het enige dat je zelf veilig kunt uitvoeren: problemen in de tank zelf kan je als normaal hobbyist maar beter overlaten aan een gas-specialist, tenzij je over heel veel LPG-kennis beschikt.
<>Waarschijnlijk heb je een twintank, dat is een in deze Volvo's veel geleverde tank van 70 liter bruto. Met afslag op 80% houd je dan nog 56 liter over om vol te tanken: die 30 die je nu hebt klopt niet.
Normaal staan de tanks direct emt elkaar in verbinding, ik kan me maar een enkele vulslang naar deze tank herinneren, je zou dat kunnen nagaan.
Wat misschien ook interessant is, is de stand van de tankmeter: op de tank zelf zit een metalen kap, die je los kunt schroeven. Daaronder zitten de appendages, onder andere een metertje hoe vol je tank eigenlijk zit. Ik ben wel benieuwd, waar dat metertje staat als je de tank "leeg" hebt gereden, en waar dat metertje op staat als je net getankt hebt.
Mogelijkheden waar ik aan zit te denken:
- je krijgt de tank niet leeg, misschien door een kapotte verdamper oid. Of misschien oordeel je op een niet-betrouwbare meter op het dashboard in plaats van de tank echt leeg te rijden of zoiets.
- je krijgt de tank niet vol, bijvoorbeeld door een extreem vroeg afgestelde afslag
Verbinding van de ene naar de andere tank lijkt me onwaarschijnlijk, hoe zou die verstopt kunnen raken? Er komt normaliter alleen LPG in.
Overigens is uitwendig onderzoek het enige dat je zelf veilig kunt uitvoeren: problemen in de tank zelf kan je als normaal hobbyist maar beter overlaten aan een gas-specialist, tenzij je over heel veel LPG-kennis beschikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2008 07:48 #1189853
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een mogelijkheid
Het kan ook nog zo zijn dat de vulpijp (in de tank) defect is, gescheurd of een stuk af. Het gas moet wel vloeibaar bij de verdamper komen, dus die vulpijp moet in de vloeibare LPG steken. Als de vulpijp lek is komt er dampgas bij de verdamper en dan slaat de motor af.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2008 17:38 #1189889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allereerst bedankt voor de
Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik weet zeker dat ik de lpg-tank heb leeggereden. Hij loopt vrij hoerig op benzine dus ik merk het wel als ie overgaat. Ik haal tussen de 280-300 km op een tank, best wel zuinig dus
De tanks zijn duidelijk gekoppeld met een stuk tussengelast pijp. Ik heb die metalen kap er afgeschoefd, er zat echter geen meter o.i.d achter. Tot zover het uitwendig onderzoek, daarom net verkerk bunnink gebeld om een afspraak te maken (14-02).
De kerel die ik aan de lijn had noemde een paar mogelijke oorzaken op, waarvan ik alleen kon onthouden dat de 80% afslag misschien op 50% stond afgesteld.
Als het gefixt is laat ik hier weten wat er precies aan de hand was en hoe het is opgelost.
Goed weekend!
Groet,
lieuwe
Ik weet zeker dat ik de lpg-tank heb leeggereden. Hij loopt vrij hoerig op benzine dus ik merk het wel als ie overgaat. Ik haal tussen de 280-300 km op een tank, best wel zuinig dus

De tanks zijn duidelijk gekoppeld met een stuk tussengelast pijp. Ik heb die metalen kap er afgeschoefd, er zat echter geen meter o.i.d achter. Tot zover het uitwendig onderzoek, daarom net verkerk bunnink gebeld om een afspraak te maken (14-02).
De kerel die ik aan de lijn had noemde een paar mogelijke oorzaken op, waarvan ik alleen kon onthouden dat de 80% afslag misschien op 50% stond afgesteld.
Als het gefixt is laat ik hier weten wat er precies aan de hand was en hoe het is opgelost.
Goed weekend!
Groet,
lieuwe
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2008 17:42 #1189891
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gas
Verkerk? Dus via de dealer gedaan?
Op zich, als je de auto daar toch in onderhoud hebt, niet een raar idee, maar je kan ook als particulier direct terecht bij een gasboer hoor.
Geen metertje, dat verbaast me wat. Ik dacht eigenlijk, dat dat verplicht was. Maar daar zal ik dan wel geen gelijk in hebben.
Op zich, als je de auto daar toch in onderhoud hebt, niet een raar idee, maar je kan ook als particulier direct terecht bij een gasboer hoor.
Geen metertje, dat verbaast me wat. Ik dacht eigenlijk, dat dat verplicht was. Maar daar zal ik dan wel geen gelijk in hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2008 11:57 #1189913
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Metertje
Willem een metertje is verplicht maar als hij niet onder de deksel op de tank zit dan zit er een opnemer voor in de plaats
met een paar draadjes naar de meter voorin de auto.
Of de lpg vulpijp ook onder in de tank uitkomt durf ik niet te zeggen maar de aanvoer naar de verdamper komt wel onder uit de tank vandaan.
Nu ik er over nadenk komt de aanvoer uit op de vlotter afsluiter in de tank en die zit gewoon bovenin.
met een paar draadjes naar de meter voorin de auto.
Of de lpg vulpijp ook onder in de tank uitkomt durf ik niet te zeggen maar de aanvoer naar de verdamper komt wel onder uit de tank vandaan.
Nu ik er over nadenk komt de aanvoer uit op de vlotter afsluiter in de tank en die zit gewoon bovenin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam