temperatuur en toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2007 20:54 #1063179
door V700 register
Wie heeft er een verklaring voor het volgende.
Eerst even wat verhelderen. Onderstaande betreft mijn 740 GL uit '88 met een b230K motor, op gas, met een ouderwetse verdamper in de motorruimte.
Een week of wat geledsen heb ik mijn carburateur in verband met een luchtlek van twee verse pakkingen en een keurig vlak bakkelieten voetje voorzien (aansluiting carburateur op het inlaatspruitstuk). Sindsdien wat geklooi met de afstelling van met name het gas. Op benzine loopt ie stationair aardig, maar op gas krijg ik hem maar niet fatsoenlijk op toeren. Als ik het mengsel rijker afstel krijg ik plofjes in de uitlaat. Stel ik hem armer af dan houd mijn vierwieler in bij hoge toeren (schokken bij volgas optrekken enzo). Ik dacht nu een goede tussenweg gevonden te hebben. Stationair is ie wat bokkig, maar hij rijd wel lekker soepel en 1 op 7,6 met dit weer. Wat me wel opviel is dat als ik mijn hand voor de luchtinlaat houd (niet helemaal afsluiten) dan gaat het toerental omhoog. Als ik de luchtinlaat geheel dichtknijp dan slaat de motor af, dus een luchtlek is het niet meer.
Sinds het koude weer valt me iets op. hoe kouder het is, hoe hoger het stationaire toerental? Als ik een poosje file moet rijden, of lang voor een stoplicht sta, dan neemt het toerental weer af. dit gaat gelijk op met het toenemen van de temperatuur in de motorruimte, waar ook de opening van het filterhuis zich bevind. ik heb dit gecontroleerd door de voeler van mijn buitentemperatuurmeter in de motorruimte te hangen.
Ik had zelf bedacht dat dit mischien wordt veroorzaakt door een te rijk mengsel. Koude lucht bevat meer zuurstof, en levert bij een te rijk mengsel een betere verbranding. alleen het trucje met het gedeeltelijk afdekken van de luchtinlaat spreekt dit weer tegen. dan zou het toerenal juist af moeten nemen.
wie heeft een idee?
Groeten, Lennert
temperatuur en toerental is gemaakt door V700 register
Wie heeft er een verklaring voor het volgende.
Eerst even wat verhelderen. Onderstaande betreft mijn 740 GL uit '88 met een b230K motor, op gas, met een ouderwetse verdamper in de motorruimte.
Een week of wat geledsen heb ik mijn carburateur in verband met een luchtlek van twee verse pakkingen en een keurig vlak bakkelieten voetje voorzien (aansluiting carburateur op het inlaatspruitstuk). Sindsdien wat geklooi met de afstelling van met name het gas. Op benzine loopt ie stationair aardig, maar op gas krijg ik hem maar niet fatsoenlijk op toeren. Als ik het mengsel rijker afstel krijg ik plofjes in de uitlaat. Stel ik hem armer af dan houd mijn vierwieler in bij hoge toeren (schokken bij volgas optrekken enzo). Ik dacht nu een goede tussenweg gevonden te hebben. Stationair is ie wat bokkig, maar hij rijd wel lekker soepel en 1 op 7,6 met dit weer. Wat me wel opviel is dat als ik mijn hand voor de luchtinlaat houd (niet helemaal afsluiten) dan gaat het toerental omhoog. Als ik de luchtinlaat geheel dichtknijp dan slaat de motor af, dus een luchtlek is het niet meer.
Sinds het koude weer valt me iets op. hoe kouder het is, hoe hoger het stationaire toerental? Als ik een poosje file moet rijden, of lang voor een stoplicht sta, dan neemt het toerental weer af. dit gaat gelijk op met het toenemen van de temperatuur in de motorruimte, waar ook de opening van het filterhuis zich bevind. ik heb dit gecontroleerd door de voeler van mijn buitentemperatuurmeter in de motorruimte te hangen.
Ik had zelf bedacht dat dit mischien wordt veroorzaakt door een te rijk mengsel. Koude lucht bevat meer zuurstof, en levert bij een te rijk mengsel een betere verbranding. alleen het trucje met het gedeeltelijk afdekken van de luchtinlaat spreekt dit weer tegen. dan zou het toerenal juist af moeten nemen.
wie heeft een idee?
Groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-12-2007 22:29 #1186496
door Timen Smit
Bij een ongeregelde verdamper zul je altijd wat meer schommelingen in het toerental hebben. Het vacuum in de venturie van de ringmixer zorgt voor de hoeveelheid gas die aangezogen wordt. Je kunt de toevoer alleen maar een beetje knijpen door de regelschroef wat verder in te draaien. Let wel, je hebt een stationeer regelschroef op de verdamper en een regelschroef voor hoger toerental in de gastoevoerslang. Er is geen enkele meting van de hoeveelheid aangezogen lucht ook ook niet van de temperatuur van deze lucht.
Zorg er wel goed voor dat de rijwind niet direct in de aanzuigbuis terecht kan komen, Misschien moet je een beter beschut plekje daarvoor zoeken. De aanzuigmond heeft soms een te kleine diameter daar is misschien ook wat winst mee te behalen wanneer je deze opening vergroot.
Vreemd is natuurlijk wel dat na de reparatie de motor stationeer niet meer goed loopt.
Beantwoord door Timen Smit in topic Ongeregeld
Bij een ongeregelde verdamper zul je altijd wat meer schommelingen in het toerental hebben. Het vacuum in de venturie van de ringmixer zorgt voor de hoeveelheid gas die aangezogen wordt. Je kunt de toevoer alleen maar een beetje knijpen door de regelschroef wat verder in te draaien. Let wel, je hebt een stationeer regelschroef op de verdamper en een regelschroef voor hoger toerental in de gastoevoerslang. Er is geen enkele meting van de hoeveelheid aangezogen lucht ook ook niet van de temperatuur van deze lucht.
Zorg er wel goed voor dat de rijwind niet direct in de aanzuigbuis terecht kan komen, Misschien moet je een beter beschut plekje daarvoor zoeken. De aanzuigmond heeft soms een te kleine diameter daar is misschien ook wat winst mee te behalen wanneer je deze opening vergroot.
Vreemd is natuurlijk wel dat na de reparatie de motor stationeer niet meer goed loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2007 20:28 #1186600
door V700 register
Hoi Timen,
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat de verdamper ongeregeld is. het is inderdaad het ouderwetse systeem met een regelschroef op de toevoerleiding en een stationairschroef op de verdamper. Maar vreemd blijft het wel dat het toerental afneemt als de temperatuur in de motorruimte toeneemt. dat scheelt wel 200 toeren (van 900 naar 700) en alleen als ik een poosje stilsta of moet file rijden. als ik maar even stil hoef te staan blijft ie keurig op 900 toeren draaien, en zonder schokken. sta ik wat langer stil en neemt de temperatuur van de lucht in de motorruimte toe dan daalt het toerenal. Een poosje terug was het buiten boven de vijf graden, en toen draaide hij ook onregelmatig op ca 700 toeren. blijft een vreed verhaal toch?
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Timen,
Bedankt voor
Hoi Timen,
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat de verdamper ongeregeld is. het is inderdaad het ouderwetse systeem met een regelschroef op de toevoerleiding en een stationairschroef op de verdamper. Maar vreemd blijft het wel dat het toerental afneemt als de temperatuur in de motorruimte toeneemt. dat scheelt wel 200 toeren (van 900 naar 700) en alleen als ik een poosje stilsta of moet file rijden. als ik maar even stil hoef te staan blijft ie keurig op 900 toeren draaien, en zonder schokken. sta ik wat langer stil en neemt de temperatuur van de lucht in de motorruimte toe dan daalt het toerenal. Een poosje terug was het buiten boven de vijf graden, en toen draaide hij ook onregelmatig op ca 700 toeren. blijft een vreed verhaal toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam