Wat is het nou ongeregeld,geregeld of dampgas voor een 740 glt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2007 20:08 #1062531 door V700 register

Hallo mensen,

langzaam aan begin ook te twijfelen wat waarin moet...

Heb zelf een 740 GL B23F automaat op een geregelde gasinstallatie,en eigenlijk bevalt het best!

Nu zou ik graag een estate willen hebben en ben er een tegengekomen

Een 740 estate polar GLT van januari 1990 een 16 V ZONDER Turbo,automaat en 150.000km..

Toppie zou ik zeggen en heb ,omdat er geen gas inzit, eens navraag gedaan.

De garage waar ik hem wil kopen zegt dampgas G4 erin ad 2000 euri.

De ander zegt doe maar gewoon een ongeregelde ouderwetse ,is weliswaar 750 euries goedkoper maar een ander zegt weer ,zoals ik las in het forum ,mits ik het goed begrijp, gewoon maar met een OMVL verdamper.

Nog een ander zegt het kan wel maar hangt van de staat v.d.motor af

het is tenslotte een 16v met kleinere kleppen dus (als ik het goed begrijp een betere warmte afvoer maar blijf toch maar bij de 8 kleps motoren.

Pff. heren volvisti, help!!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2007 20:41 #1182630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke optie ?

Je kunt overwegen om rustig door te zoeken naar een auto die meer voldoet aan je wensen.

Zo kun je een auto tegenkomen op LPG, estate en automaat. Die zijn vast wel te vinden. En zo voorkom je dat je een auto koopt die achteraf na inbouw LPG niet goed loopt. Of toch niet aan je wensen voldoet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2007 20:44 #1182631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat wil je zelf?

Een paar keuzes...

1: Dampgas of LPI.

Minste wegenbelasting.. Hoeveel dat scheelt weet ik niet. Voordeel: lagere wegenbelasting, lager brandstofverbruik en geen vermogensverlies. Nadeel: meer storingsgevoelig

2: OMVL ringmixer (G2)

Voordeel: bijzonder betrouwbaar, geen narigheid met tankpompen, gas injectoren of electronica. Je hebt namelijk twee gescheiden systemen in dit geval. Benzine en gas. Als de 1 defect is, loopt hij nog op de andere brandstof, tenzij een defect in ontsteking. Bij G3 is dat niet het geval. De gasinjectoren worden gestuurd middels de signalen afkomstig van de benzineinjectoren. Deze zijn wel afgeschakeld, maar ik meen heel sterk dat dit signaal gebruikt wordt om de gasinjectoren aan te sturen. Signaal van de lambda sensor wordt alleen gebruikt voor fijnafregeling. Als er dus wat mis met het systeem op benzine is, heb je ook problemen op gas.

Nadeel: wat vermogensverlies, hogere wegenbelasting en iets hoger verbruik.

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2007 20:50 #1182632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant

Peter, hoogstwaarschijnlijk kan jouw B230F niet op G3 dus dat is iets waar je nieuwe installatie niet aan hoeft te gaan voldoen (en hoef je dus ook niet voor te betalen door aanschaf van een G3/G4 systeem).

Volgens mij heb je bij een gewone verdamper wat vermogensverlies, bij dampgas injectie niet.

Verder kan ik er weinig over oordelen, heb weinig ervaringen (mijn 940 B230FK - LPT, Vialle LPi G3 is mijn eerste (gas)volvo). Als ik zo hier (volvo700vereniging) en daar (bijv. volvo 850 forum) wat lees is men het meest enthousiast over Vialle installaties, wat ik daar ook begrijp is dat ze (wat) duurder zijn. Aan de andere kant zijn er ook mensen die zweren bij Landis of OMVL.

Het lijkt me dat LPG gewoon ingebouwd kan in de auto die jij op het oog hebt. Waar je dan wel (meer) rekening moet houden is warmrijden en hogere thermische belasting van je motor door het verstoken van LPG

<edit:

je kunt wel een G3/G4 installatie in laten bouwen maar je komt niet in aanmerking op de "G3" korting op de wegenbelasting ivm niet voldoen aan emissieeisen

end edit>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2007 20:52 #1182633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230F.

Kan wel een G3 installatie in, alleen ken ik de NL wet vwb korting op de wegenbelasting niet. Hier in Belgie kan elke wagen worden voorzien van een G3 (ten minste, als het een motor betreft met electronisch gestuurde injectoren. Indien een lambda sonde ontbreekt, zoals bijvoorbeeld bij de B204GT wordt die gewoon ingebouwd). De Belgische wet voorziet niet in een extra korting op de wegenbelasting voor een G3 installatie. 

Robert

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2007 07:09 #1182670 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gas

1. Ongeregelde gasinstallaties (G1) bestaan eigenlijk niet meer. Het minimum wat tegenwoordig wordt ingebouwd voldoet aan de G2 norm.

2. De wetgeving voor G3 goedkeuring is recent veranderd, maar tot dit jaar had je op deze motor zeker nooit een G3-keuring gekregen, en dus ook de korting voor G3 niet.

3. De redblocks, ook de 16V, zijn geen motoren waarbij verhoogde kans op backfires bestaat. Daarom is een LPG-injectie systeem niet noodzakelijk.

4. Ten opzichte van een injectiesysteem (dampgas of LPI) kost een ringmixer-systeem je zo'n 10% aan vermogen. Dat komt met name omdat de ringmixer zelf in je inlaatluchtkanaal zit, en daardoor de luchtstroom verkleint. Sommige mensen noemen 'm dan ook restrictor. Het verschil in verbruik zal overigens kleiner zijn, waarschijnlijk iets van 5% meer met een ringmixer systeem.

Conclusie: technisch is er geen bzwaar om een "ouderwetse" G2-installatie met ringmixer in te bouwen. Dat kan een Vialle of een OMVL zijn, dat zijn beide betrouwbare merken met maar weinig problemen. Volvo bouwde indertijd Vialle in.

Mocht je wel een G3-keur kunnen krijgen, dan is het in verband met de korting wel interessant om de meerprijs daarvoor te betalen. Overigens kan G3 ook gewoon met een ringmixer, maar ook met dampgas of LPI. LPI is altijd vialle, voor de andere twee kan je bij OMVL of bijvoorbeeld Omegas terecht.

Wil je je inlezen op het gebied van LPG, dan is de site van Vogels autogas heel interessant (<a href=" www.vogelsautogas.nl/ "> www.vogelsautogas.nl )

&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2007 18:36 #1182697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is het nou...

Dank jullie wel, voor de snelle reaktie, je moet het allemaal maar weten ,ik denk zaterdag een kijkje te gaan nemen ,een 16 v lijkt me nl. wel iets makkelijker nog vanwege de hydrauliek (niet nodig om te stellen.

Groeten Peter

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC