licht vertraagde reactie op bewegingen van het gaspedaal bij rijden op benzine (UPDATE: toch CIS-klep en/of gasklepsensor?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een kleine onvolkomendheid waarvan ik de oorzaak nog niet heb gevonden:
Mijn 740 estate (B230F, lpg) rijdt uitstekend op gas. Op benzine in principe ook, ware het niet dat er een fractie van een seconde vertraging zit op het gaspedaal intrappen en de reactie van de motor daarop. Als het pedaal ingetrapt wordt (zowel stationair, als ook rijdend) duurt het dus een fractie van een seconde voor de motor oppakt. Voor nog meer duidelijkheid over het euvel: ik heb nergens last van als ik stationair het gaspedaal een fractie intrap, en vanuit die stand gasgeef: dat gaat soepel. Het euvel treedt op bij het volledig loslaten van het gaspedaal, en vanuit de volledige "nulstand" in trappen van het gaspedaal. Daardoor is vlot schakelen niet helemaal soepel te doen, op benzine, tenzij tijdens het koppelen al het gaspedaal iets ingetrapt is. Ik heb gasklep en gasklephuis al eens goed gereinigd. Tevens de gaskleppositie-schakelaar goed afgesteld. Dit helpt niet, bovendien is de reactie op bewegingen van het gaspedaal op LPG wel goed. Er treden op benzine geen foutmeldingen op.
<<UPDATE>>
Vanmiddag een nog vreemder euvel: het stationair toerental zakte plots langzaam omlaag, waarna de motor uiteindelijk uitviel. Opnieuw starten lukte, maar toerental zakte weer langzaam tot het nulpunt. Dit gebeurde zowel op lpg als op benzine. CIS-klep losgehaald en schoongemaakt. Leek even goed te gaan, maar daarna weer hetzelfde euvel: uitvallen. Gasklepsensor iets verdraaid leek goed te werken, netjes 750 toeren stationair (ongeveer), en het hele korte inhouden bij gasgeven op benzine verdween ook! Toch na een stukje rijden plots weer langzaam wegzakken toerental bij stationaire loop. Uiteindelijk een andere gasklepsensor erop gezet. De motor gestart, en net zo lang aan de gasklepsensor gedraaid tot de motor weer ongeveer 750 toeren liep stationair. Het vreemde is dat alles nu goed lijkt te zijn, terwijl ik het idee heb dat de gasklepsensor niet zo gepositioneerd zit zoals het hoort. Ik heb altijd begrepen dat bij IETS draaien van de gasrol al een klik te horen moet zijn, en dat ie ook weer moet klikken als je de gasrol loslaat. De klik komt nu pas bij "iets verder" draaien van de gasrol. Beetje vreemd allemaal, en ook al lijkt het nu redelijk te werken: ik heb het idee dat het niet zo hoort. CIS-klep doet het goed, heb ik het idee.
Wat nog vreemd is: bij draaiende motor loshalen van stekker van de CIS-klep heeft als resultaat dat de motor een dikke 1600 toeren gaat draaien stationair. Uitzetten van de motor, en opnieuw starten (nog steeds zonder aangesloten stekker van de CIS-klep) leidt tot een ca. 500 tpm draaiende motor, wat volgens mij ook zou moeten. Iemand nog tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van de moderne auto's is bekend dat zij de benzinekraan dichtdoen als je het gas loslaat. Dat schijnt te maken te hebben met emissie-eisen. Als je dan schakelt en laat het gas even los, dan kan de motor dus even inhouden. (zal wel erg kort zijn dan).
Maar dit verwacht ik eigenlijk niet van een 740 van 17 jaar oud. Of had die F toch te maken met injectie, want dan ... eventueel ...
Lastig om iets zinnigs te bedenken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
MSuidgeest schreef :
Van de moderne auto's is bekend dat zij de benzinekraan dichtdoen als je het gas loslaat. Dat schijnt te maken te hebben met emissie-eisen. Als je dan schakelt en laat het gas even los, dan kan de motor dus even inhouden. (zal wel erg kort zijn dan).
Maar dit verwacht ik eigenlijk niet van een 740 van 17 jaar oud. Of had die F toch te maken met injectie, want dan ... eventueel ...
Lastig om iets zinnigs te bedenken.
Ik krijg de indruk dat het niet zo hoort. De F heeft inderdaad met injectie te maken. Mijn vorige 740 (1989, eveneens B230F met lpg) had dit euveltje niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn 940 wordt de brandstoftoevoer bij losgelaten gaspedaal (gasklepschakelaar dus bediend) afgesloten tot het toerental tot een bepaalde waarde is gezakt (ik meen 1200 tpm). Dus bij afremmen op de motor wordt geen brandstof toegevoerd totdat het toerental tot 1200 tpm is gezakt. Vandaar het nieuwe rijden; afremmen op de motor en niet te vroeg in z'n vrij zetten. Het lijkt mij dat alle injectiemotoren dit toch wel zo zullen hebben? Bij opnieuw gasgeven beginnen de injectoren weer benzine in te spuiten zodra de gasklepschakelaar wordt geopend. Op LPG kan het wel eens anders werken. Oudere systemen schakelen de gastoevoer niet uit bij afremmen op de motor (LPi bijvoorbeeld wel), dus kan ik mij voorstellen dat je motor op gas wel soepel oppakt.
Ik zou toch de gasklepschakelaar eens goed doormeten om te zien of die ook echt betrouwbaar schakelt (ondanks de klik) als je het gaspedaal iets intrapt. Of het toerentalsignaal is niet goed.
Wordt het stationaire toerental bij losgelaten gaspedaal wel netjes teruggeregeld als de motor opwarmt? Daarvoor wordt namelijk ook de gasklepschakelaar gebruikt (samen met snelheidssignaal), althans bij de 940.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rversteeg schreef :
Bij mijn 940 wordt de brandstoftoevoer bij losgelaten gaspedaal (gasklepschakelaar dus bediend) afgesloten tot het toerental tot een bepaalde waarde is gezakt (ik meen 1200 tpm). Dus bij afremmen op de motor wordt geen brandstof toegevoerd totdat het toerental tot 1200 tpm is gezakt. Vandaar het nieuwe rijden; afremmen op de motor en niet te vroeg in z'n vrij zetten. Het lijkt mij dat alle injectiemotoren dit toch wel zo zullen hebben? Bij opnieuw gasgeven beginnen de injectoren weer benzine in te spuiten zodra de gasklepschakelaar wordt geopend. Op LPG kan het wel eens anders werken. Oudere systemen schakelen de gastoevoer niet uit bij afremmen op de motor (LPi bijvoorbeeld wel), dus kan ik mij voorstellen dat je motor op gas wel soepel oppakt.
Ik zou toch de gasklepschakelaar eens goed doormeten om te zien of die ook echt betrouwbaar schakelt (ondanks de klik) als je het gaspedaal iets intrapt. Of het toerentalsignaal is niet goed.
Wordt het stationaire toerental bij losgelaten gaspedaal wel netjes teruggeregeld als de motor opwarmt? Daarvoor wordt namelijk ook de gasklepschakelaar gebruikt (samen met snelheidssignaal), althans bij de 940.
Rob
Ja, het toerental wordt netjes teruggeregeld. Voor de duidelijkheid: alles lijkt eigenlijk goed te werken nu (met uitzondering van het heel kort inhouden op benzine). Ik heb alleen gemerkt dat het iets verstellen van de gasklepsensor invloed heeft op dit inhouden op benzine (in positieve zin), maar kennelijk dan in een stand staat die weer niet gunstig is voor het optimaal regelen van het stationaire toerental. Daarnaast verbaas ik me over het verschijnsel dat bij stationaire loop het , met draaiende motor, losnemen van de stekker van de CIS-klep resulteert in een stationaire loop van van ca. 1600 tpm. Naar mijn idee zou de stationaire loop op dat moment terug moeten vallen naar ongeveer 500 tpm, dat is namelijk de stand waarop de gasklep is afgesteld. De motor op dit punt uitzetten, en opnieuw starten (dus nog steeds zonder aangesloten CIS-klep) leidt wel tot dit toerental van 500 tpm.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Een kleine update is misschien op z'n plaats. Ik vermoed dat ik toch een licht vervuilde CIS-klep heb gehad. Of deze nou af en toe wat bleef hangen, of dat de klep door vuiligheid wat trager reageerde dan zou moeten weet ik niet precies. Maar kennelijk heb ik deze niet geheel vlekkeloze werking 'opgevangen' door de gaskleppositie-sensor iets te verdraaien. Vandaag heb ik de CIS-klep even echt grondig schoongemaakt. Er zat toch wel wat smerigheid op de klep, deze met een doekje en flinke hoeveelheden remmenreiniger uiteindelijk een stuk schoner gekregen. Na het opnieuw aansluiten van de CIS-klep draaide de motor 1000 toeren stationair, iets teveel dus. Gasgkleppositie-sensor weer iets versteld, en nu lijkt het weer te werken zoals het hoort. Rond de 750 toeren stationair, en de CIS-klep doet vlot z'n werk.
(ik controleer weleens als volgt: in eerste versnelling zetten, rechtervoet op de rem en de koppeling iets op laten komen tot punt van aangrijpen. Stationair toerental zakt dan, en deze wordt -als het goed is- onmiddelijk gecorrigeerd door de CIS-klep.)