EGR / tunen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2007 21:42 #1061605
door V700 register
Ik las in een <a href="/node/10306">oud draadje</a> iets over het tunen van een non-turbo, bijvoorbeeld een B230F. Er wordt de suggestie gedaan om de EGR te verwijderen, en gaten e.d. in het inlaatspruitstuk te dichten. Een heel begrijpelijk verhaal: vermogenswinst door een zuurstofrijker mengsel. Er wordt +/- 5 pk winst genoemd.
Mijn vraag is: welke handelingen moet je nu precies verrichten om dit te realiseren? Is dat een kwestie van een slang loshalen en een dop erop, of komt daar meer bij kijken? En is dit verstandig bij een 740 met conventionele gasinstallatie (zonder computer)?
Via google kom ik alleen op sites terecht voor turbo-diesels, daar schijnt het zo'n beetje de eerste modificatie te zijn die je aan je TDI doet: EGR klep afdoppen of verwijderen.
EGR / tunen is gemaakt door V700 register
Ik las in een <a href="/node/10306">oud draadje</a> iets over het tunen van een non-turbo, bijvoorbeeld een B230F. Er wordt de suggestie gedaan om de EGR te verwijderen, en gaten e.d. in het inlaatspruitstuk te dichten. Een heel begrijpelijk verhaal: vermogenswinst door een zuurstofrijker mengsel. Er wordt +/- 5 pk winst genoemd.
Mijn vraag is: welke handelingen moet je nu precies verrichten om dit te realiseren? Is dat een kwestie van een slang loshalen en een dop erop, of komt daar meer bij kijken? En is dit verstandig bij een 740 met conventionele gasinstallatie (zonder computer)?
Via google kom ik alleen op sites terecht voor turbo-diesels, daar schijnt het zo'n beetje de eerste modificatie te zijn die je aan je TDI doet: EGR klep afdoppen of verwijderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2007 14:39 #1176971
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?
niemand?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2007 15:25 #1176972
door Adrian Maarleveld
De EGR wordt gestuurd door de ECU. Zet je de EGR buiten werking dan zul je foutcodes krijgen. Er schijnt een procedure te zijn om ook de ECU funktie voor de EGR buiten werking te stellen.
Ik begrijp die vermogens winst niet. Bij vol gas en stationair staat de EGR dicht. Bij half gas wordt de zuurstof en de brandstof verminderd. De auto zou zuiniger moeten rijden.
Met EGR is beter voor het milieu, het voorkomt NOx, en voor de motor, lager verbrandings temperatuur bij een arm mengsel.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic EGR en ECU
De EGR wordt gestuurd door de ECU. Zet je de EGR buiten werking dan zul je foutcodes krijgen. Er schijnt een procedure te zijn om ook de ECU funktie voor de EGR buiten werking te stellen.
Ik begrijp die vermogens winst niet. Bij vol gas en stationair staat de EGR dicht. Bij half gas wordt de zuurstof en de brandstof verminderd. De auto zou zuiniger moeten rijden.
Met EGR is beter voor het milieu, het voorkomt NOx, en voor de motor, lager verbrandings temperatuur bij een arm mengsel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2007 17:20 #1176978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De enige die ik tot nu toe
De enige die ik tot nu toe ben tegengekomen met egr was de b230a van Arthur en Amy en een enkele wat oudere carburateur versie met een pierburg erop verder eigenlijk nooit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2007 19:39 #1176985
door V700 register
Met 5 pk doe je natuurlijk niet zoveel.
En meer koppel heb je daar ook niet van.
Koop nog liever een Turbo-auto dan je huidige auto te gaan verbouwen. Want om een non-turbo te verbeteren, moet er nogal wat gebeuren om tot prettige resultaten te komen.
Beantwoord door V700 register in topic 5 pk
Met 5 pk doe je natuurlijk niet zoveel.
En meer koppel heb je daar ook niet van.
Koop nog liever een Turbo-auto dan je huidige auto te gaan verbouwen. Want om een non-turbo te verbeteren, moet er nogal wat gebeuren om tot prettige resultaten te komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2007 22:32 #1177006
door V700 register
Hallo Wouter,
het is inderdaad een veel gebruikte truc. Bij het vervangen van mijn cilinderkop, (vorige week)was dat ook duidelijk zichtbaar gebeurd. Daar kan ik je dus géén foto's van laten zien. Kan je hardsolderen ? Dan volstaat het zo kort mogelijkafzagen (liever nog met kleine pijpsnijder) platdrukken en vervolgens dichtsolderen. Die van mij waren platgedrukt en dan de laatste 5mm omgevouwen en nogmaals platgedrukt. Volgens mijn mentor (?) weet je dan nooit zeker of de boel écht dicht is, en daar heeft ie gelijk in.
Je spruitstuk moet er vanzelfsprekend vanaf, dus je hebt ook een nieuwe pakking nodig.
De eventuele foutmelding 2-4-1 of 4-1-3 kun je negeren omdat de computer verder niets ontregeld of in noodfase gaat, zoals bij je pingelsensor (1-4-3) of bij een defecte ECU (1-4-2)
Volgens mij zijn de EGR temperatuur en de -stromings sensor te foppen met weerstanden. Maar dat weet ik zo gauw niet tevoorschijn te halen. Ik heb indertijd een controle schema gemaakt voor mijn EZ116K en daar had ik volgens mij ook die waarde(s) in staan.
Maar er zal vast iemand anders zijn die dat zo oplepelt.....
Suc6, Boy
PS en ohja, ik ben een redelijke milieufreak, maar de kans dat ze uiteindelijk zuiniger gaat zijn doordat je iets meer vermogen hebt is groter, dan dit systeem in deze vorm in je auto te laten zitten. (al was het alleen maar om de discussie aan te zwengelen..
Beantwoord door V700 register in topic EGR afdoppen
Hallo Wouter,
het is inderdaad een veel gebruikte truc. Bij het vervangen van mijn cilinderkop, (vorige week)was dat ook duidelijk zichtbaar gebeurd. Daar kan ik je dus géén foto's van laten zien. Kan je hardsolderen ? Dan volstaat het zo kort mogelijkafzagen (liever nog met kleine pijpsnijder) platdrukken en vervolgens dichtsolderen. Die van mij waren platgedrukt en dan de laatste 5mm omgevouwen en nogmaals platgedrukt. Volgens mijn mentor (?) weet je dan nooit zeker of de boel écht dicht is, en daar heeft ie gelijk in.
Je spruitstuk moet er vanzelfsprekend vanaf, dus je hebt ook een nieuwe pakking nodig.
De eventuele foutmelding 2-4-1 of 4-1-3 kun je negeren omdat de computer verder niets ontregeld of in noodfase gaat, zoals bij je pingelsensor (1-4-3) of bij een defecte ECU (1-4-2)
Volgens mij zijn de EGR temperatuur en de -stromings sensor te foppen met weerstanden. Maar dat weet ik zo gauw niet tevoorschijn te halen. Ik heb indertijd een controle schema gemaakt voor mijn EZ116K en daar had ik volgens mij ook die waarde(s) in staan.
Maar er zal vast iemand anders zijn die dat zo oplepelt.....

Suc6, Boy
PS en ohja, ik ben een redelijke milieufreak, maar de kans dat ze uiteindelijk zuiniger gaat zijn doordat je iets meer vermogen hebt is groter, dan dit systeem in deze vorm in je auto te laten zitten. (al was het alleen maar om de discussie aan te zwengelen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam