lpg/autogas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 08:46 #1061423 door V700 register
lpg/autogas is gemaakt door V700 register

ik vraag me af wat er gebeurt als een motor met lpg installatie aardgas aangeboden zou krijgen, of met andere woorden, waarin onderscheidt een aardgas installatie zich van een lpg inst.? zal waarschijnlijk wel met de fysisch/chemische eigenschappen van beide gassen te maken hebben, zoals verbrandingstemp en de temp/druk van de gasopslag. maar wie weet hier het fijne van?

jan smalbrugge

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 08:58 #1175535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het fijne weet ik niet maar....

volgens mij:

- LPG is qua samenstelling vergelijkbaar met benzine en wordt onder relatief lage druk bewaard. Aardgas is een totaal ander produkt, grotendeels methaan (CH4) dat onder veel hogere druk wordt opgeslagen (ca 200 bar) en andere verbrandingseigenschappen heeft.
Het si lichter dan lucht en gaat dus omhoog, LPG is zwaarder, en vormt bij vrijkomen een soort deken over de vloer. En dat kan knap gevaarlijk zijn, zeker in gesloten lokaties als een garage of parkeergarage.
CNG (Compressed Natural Gas) kun je vanwege die druk dan ook NIET gebruiken in je LPG installatie!

Wel kun je een thuistap kopen waar je in een paar uur (!) je CNG tank kunt vullen "vanuit je fornuis" Accijnstechnisch is daar wel wat voor geregeld, maar schijnt aangenaam goedkoop te zijn. Alleen zal die thuistap dan wel weer een hoop geld kosten.

JP

PS: Ergens heb ik een link naar een website, zal ik proberen op te zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 09:29 #1175541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de link

<a href=" www.ngv-holland.nl/content_roa_01_3.php#verschil ">Deze site geeft heel veel info. Over LPG en vooral CNG.

(Hierna reclame voor mezelf!) Overigens wordt er een moleculair verbeterd gas aangeboden (binnenkort ook in NL?!) dat nog schoner brandt dan CNG, namelijk <a href="
">magnegas. Dit wordt gemaakt bij het verwerken van o.a. rioolslib en drijfmest.

Succes!

JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 12:01 #1175548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 682.000 en verder..
Hallo JP,

682dkm is wel heel veel. Kun je wat vertellen over je 945 met LPG? Ik ga zelf over op LPG-G3 over een paar weken. Mijn 945 (van jan '98) heeft nu 408dkm gereden, voornamelijk al op gas, maar sinds ik hem heb (nu 16dkm) op benzine. Naar mijn berekeningen heb ik mijn investering in G-3 er na 40 dkm wel uit en ik hoop ook richting de 5/6/7 ton te gaan maar het blijft een stap in het onbekende. Vandaar mijn vraag aan jou hoe jij 'zover' bent gekomen.

Groeten
Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 12:32 #1175551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jazeker..

Hoi Fred,

Ben gewoon een rustige rijder, eis niet te veel van de auto, als er een trailer van 1400 kilo aanhangt heel kalm rijden maar vooral kom ik op deze stand door gas te geven.
Alleen de 682 klopt niet meer; het is inmiddels bijna 685.000.

Wat wil je weten? Polar, leer, automaat (zou wel eens het antwoord op je vraag kunnen zijn!), ecc die het niet meer doet? Soort G2 installatie, toen ik deze auto kocht (357.500) is de LPG tank/pomp vervangen en dat hangt er nu ook aan te komen. Er zitten wel al nieuwe injectoren in, die waren waarschijnlijk 640.000 km oud. Voor zover is de motor een keer "geopend": koppakking lag er uit bij 520.000. Binnen"kort" gaat Timen me helpen iets te doen waardoor de klepspeling weer beter wordt zodat de aangekondigde revise nog wel een paar jaar kan worden opgeschoven.

Het plan is om t.z.t. de auto te strippen en van de grond af aan opnieuw op te bouwen; is natuurlijk economisch totaal gestoord, maar ja, ben niet voor niets lid van een club gekke scheurschuur liefhebbers :)

Meer info? Vraagt u maar!

JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 12:37 #1175553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus..
eigenlijk niet veel extra onderhoud / slijtage met gas?
Je hebt een goede garage? Of een liefhebber met linker en rechterhand inclusief volvoverstand?

Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 12:45 #1175554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstand

Heb ik in voldoende mate, maar niet van Volvo's (en 99,9999999% van alle andere kennisgebieden schat ik zo in); mijn handen bestaan uit elk 5 duimen.

Heb wel een goede garage in Ede (Breus vd Haar) en door redelijk volgens schema te onderhouden heb ik inmiddels zo'n 330.000 kilometer gereden; afgezien van banden (Vredesteins, tot voor 3 jaar Michelins), een nieuwe radiateur, LPG pomp met tank, LPG besturingseenheid, opgeblazen kop (doordat die pakking gaar was) en een benzinepomp. En schokdempers, remschijven en blokken natuurlijk.

De airco lijkt wel te zijn overleden.

Maar zo uniek is mijn auto niet, alleen wel veel gereden, zeker in de eerste jaren, toen de eigenaar gemiddeld 6 x per maand op en neer ging naar Zwitserland. 1 april 2000 kwam de auto op mijn naam, dus je begrijpt dat er bij mij ook lange ritten zijn gemaakt. Maar ook de nodige taxi-ritten (DaddyTax)

Genoeg? JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 13:00 #1175556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic yep
genoeg, niet zoveel gekke dingen dus en verder zaken die bij iedere auto slijten.
Zit zelf bij Nordicar en dat bevalt ook goed. Ben benieuwd of ik ook nog aan de Daddytax toekom, ze is pas 1,5

Ik zal min G3 ervaring wel in een draadje over LPG en hoge kmstanden deponeren.

Goed weekend!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC