koelwater lekkage

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 21:06 #1060503 door V700 register
koelwater lekkage is gemaakt door V700 register
Vandaag na een kort ritje valt me ineens stoom op bij de motorkap. Bij uitstappen klettert het (ter plaatse van de downpipe) op de grond. Nadere inspectie leert dat bij gasgeven het water aan de achterkant van het blok -ter plaatse van de verdelerkap- eruit spettert. Het lijkt erop dat de toevoer- en/of retourslang naar de verdamper lekt, maar echt goed kan ik het niet zien omdat de lekkage precies ergens (onzichtbaar) onder de verdelerkap zit. Beide slangen zijn daar zeiknat van de koelvloeistof. Kan het zijn -door een ter plaatse lekke koppakking- dat koelwater ter plaatse van de verdelerkap uit het blok spettert? Bij rijden op benzine lijkt er niks meer te lekken. Er zit geen witte smurrie onder de olievuldop. En voor de duidelijkheid: op LPG is al het koelwater er binnen no time uit, je ziet het echt eruit spetteren.
Ik HOOP dat het inderdaad gewoon de aanvoer en/of retourslang naar de verdamper is die lekt. Moet ik voor de zekerheid druk op het systeem laten zetten om te testen of de koppakking nog goed is? Of is het sowieso uitgesloten dat een koppakking ter plaatse van de verdelerkap spetters koelvloeistof doorlaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 21:31 #1169193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleeen op LPG?
Erg vreemd.
Als het inderdaad alleen op LPG gebeurd, zou ik het circuit van en naar de verdamper verdenken, maar bij mij (B230FB met Vialle) zit dat gewoon aan elkaar geknoopt.Volgens mij zit er ook geen schakelmechaniek tussen, die water toevoer naar de verdamper stopt als je op benzine rijdt......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 21:36 #1169195 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vreemd
Heel vreemd dat de lekkage alleen bij het rijden op LPG optreedt. Het koelcircuit van de verdamper wordt ook op het rijden bij benzine gewoon gebruikt. Of heb je er een een afsluiter tussen zitten? Gewoon goed kijken waar de lekkage zit is mijn advies.
Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 21:40 #1169196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afsluiter

wp001 schreef : Heel vreemd dat de lekkage alleen bij het rijden op LPG optreedt. Het koelcircuit van de verdamper wordt ook op het rijden bij benzine gewoon gebruikt. Of heb je er een een afsluiter tussen zitten? Gewoon goed kijken waar de lekkage zit is mijn advies.
Timen

er zit een aflsuiter tussen. Ik kijk morgen nog wel eens heel goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 21:42 #1169198 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voila.

Wouter1973 schreef : er zit een aflsuiter tussen. Ik kijk morgen nog wel eens heel goed.

Dan zou ik de slangen van en naar de verdamper inderdaad maar eens goed inspecteren.
Als dat het is, valt het nog mee, gelukkig..... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 22:10 #1169204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed kijken
Kijk in iedergeval als de motor koud is. En gebruik een spiegeltje om "om de hoek" te kijken. Een zaklamp is ook handig om wat bij te lichten als je het net niet kunt zien, eventueel via dat spiegeltje schijnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 22:43 #1169213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage op gas...
Wat mij letterlijk "de kop heeft gekost" was de lekkage tusen beide helften van de verdamper. Nieuw van GMS.... de boutjes zaten amper handvast. Lekkage was pas na dagen!! te traceren omdat het alleen bij warme motor (gas??) optrad.
het is maar een hint!
Peter, Lobbes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2007 15:06 #1169298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog even gekeken, duidelijke diagnose nu
De situatie is als volgt:

Voor de auto staande, motorkap open, kijk ik naar het motorblok. Links van het motorblok is de verdamper gesitueerd. Achter het motorblok (tussen blok en schutbord) lopen twee slangen naar de verdamper toe. Precies ONDER de verdelerkap klotst de koelvloeistof eruit bij gasgeven. De slangen zien er hier slecht uit (bobbeltjes, plaatselijk ruw oppervlak) en zijn zacht. Knijpen in één van de slangen resulteert in koelvloeistof die uit de slang sprietst. Ik breng de Volvo maandag even bij de LPG specialist om de slangen te vervangen, en heb goede hoop dat dan alles weer in orde is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2007 16:53 #1169306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf doen?
Is er een reden waarom je dat laat doen?
Als je namelijk 3 meter slang haalt (duidelijk vermelden dat het om koelwaterslang gaat) en de BINNEN-diameter even opschrijft, stukje meenemen (zit toch een afsluiter tussen), kun je die voor een paar euri bij de Besbo of Brezan halen.Spul kost hier 3 euro de meter.
Vervangen is een koud kunstje (afgeszien van bloktemperatuur....;-)
In het ergste geval 8 slangeklemmetjes loshalen (en eventueel vervangen) en het zit weer. 
Scheelt je weer arbeidsloon.... 
Succes. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2007 17:06 #1169307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is zelf te doen...
Mede Volvoïtislijders,
Wat "Baseman" schrijft klopt, ik heb het gisteren toevallig net gedaan. De lpg specialist gebruikt waarschijnlijk 16 mm (binnendiameter) slang, die van mij gaf aan dat 15 mm ook kan.. Ik was met twee meter klaar, hangt een beetje af van de plek waar je verdamper precies zit.
Eigenlijk zijn er slechts twee problemen: je moet er even tijd voor hebben/maken en hoe vang je de weglopende koelvloeistof (milieu)netjes op. Slangen er één voor één uit, nieuwe slangen erin, (als er inderdaad een afsluiter tussen zit zou ik ze zelfs voor't grootste deel vullen), alles goed vastzetten en proberen de lucht goed kwijt te raken.
Gereedschap?: dopje 7, flinke schroevendraaier, scherp mes en busje WD40.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD