ervaringen met landi dampgas G3?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2007 19:08 #1059574 door Ton Herman Melis
ervaringen met landi dampgas G3? is gemaakt door Ton Herman Melis
Ik heb een afspraak gemaakt met de LPG inbouwer, ik heb mijn 940 nu een half jaar, en de garantie is vervallen (waar ik overigens ruimschoots gebruik van heb gemaakt - nieuwe verdamper, nieuwe condensor en nieuwe radiateur). Bij de garantiebepalingen werd aangemerkt dat ik geen LPG kon laten inbouwen want dan zou de garantie kunnen vervallen. Ik heb bewust gekozen voor dampgas en niet voor direct ingespoten (LPI - Vialle). En heb niet voor een Prins installatie gekozen vanwege de prijs. Alleen bij van orsouw in eindhoven was die (tot grote ergernis van de andere inbouwers die ik sprak) ongeveer even duur nl. € 2075,-. Terwijl vialle en landi ingebouwd worden voor € 2000,-. Ik heb begrepen dat de kwaliteit ongeveer gelijk is. Nu kan ik ervoor kiezen om prins injectoren te laten plaatsen, maar die zijn misschien niet royaal genoeg bemeten. Vooral de aanwezigheid van de turbo (LPT - 99 Kw) had volgens de inbouwer tot gevolg dat de injectoren  misschien niet genoeg brandstof konden leveren.
Ik ben dus benieuwd naar gebruikers-ervaringen van zowel de Landi installatie als de prins injectoren bij een 940 met LPT ofwel B230FK-motor.
Ik heb er eerlijk gezegd wel vertrouwen in omdat alle gas-inbouwers me ongeveer hetzelfde verhaal hebben verteld, maar alleen in mogelijkheden en prijsstelling verschilden. Maar dat verhaal van de keus voor prins-injectoren (die zijn ietsje stiller) en het te leveren vermogen (volgens mensen op het SAAB-forum ong. 50 PK per injector) vind ik nog een beetje onduidelijk. Want volgens mij is 4x50 200PK en dat is-tie voorlopig nog niet. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2007 23:39 #1163320 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic dampgas
Hallo Ton,
over landi kan ik je niets zeggen, zelf heb ik een dampgasinstallatie van OMVL in mijn s90 liggen. Heb ik in laten bouwen bij gebr. van Orsouw in Eindhoven.
Ik heb er nu ruim 45000 km zonder problemen mee gereden. Alleen iedere 15000km een nieuw gasfiltertje en verder niets. Ik ben er zeer tevreden over tot nu toe. 
Heb twee LPI installaties gehad van vialle maar daar vond ik het grootste bezwaar dat de inspuitpomp nogal lawaai maakte. Bovendien mag je de tank niet leegrijden anders beschadig je de pomp. Injectors gaven nog wel eens problemen en de levensduur van de pomp was ook niet denderend. Maar dat zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen.
Op advies van van Orsouw heb ik bij mijn laatste s90 voor een dampgasinstallatie van OMVL gekozen en dat is tot nu toe een prima advies gebleken. De prijs van deze installatie was eind 2005  € 2250,= incl. BTW.
Succes.
Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 10:31 #1163347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prins
H!
Hier een Prins dampgas ook bij v.O.), inmiddel 15k mee gereden zonder noemenswaardige problemen. Er treedt wat vermogensverlies op wat ik overigens enkel aan het verbruik merk en niet in het dagelijkse verkeer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 11:19 #1163352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Landi dampgas
En om het landschap compleet te maken: ik heb een Landi in mijn 960 liggen. Zit er nu 2 maanden in, bijna 5000 km ermee gereden met een klein afstelprobleempje. Heel soms slaat de motor af bij het schakelen vanuit de N naar de D of de R (Automaat dus). Moet hiervoor nog terug naar de inbouwer, maar dat stuit op agendaproblemen.
Vermogensverlies: misschien wel maar niet merkbaar. Verbruik op gas ong 15% hoger dan op benzine. Landi injectoren hoor je soms bij stationair draaien wel tikken. Ik hoorde ze voor het eerst met open motorkap. Toen was ik even bang, maar in de praktijk hoor je ze niet. 
Volgens mij bestaan er geen slechte installaties meer en de prijzen lopen ook niet gek veel meer uiteen. ik heb een aantal inbouwers gebeld en het verhaal was bijna overal hetzelfde. Ga dus af op het bedrijf dat het betrouwbaarst overkomt. Over Van Orsouw altijd goede verhalen gehoord, maar was mij te ver weg (Alkmaar). ik heb hem wel gebeld en kwam over de telefoon ook goed over.
succes met je keuze 

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 20:49 #1163389 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Fijn om te horen
Dan ben ik waarschijnlijk eind volgende week ook voorzien van een Landi systeem en hoop dat ik er Prins injectoren bij kan krijgen. Die schijnen toch iets stiller te zijn. Meerprijs was er niet.
Wel een nieuw vraagje:
Iemand ervaringen of een mening over het gebruik van flash lube. Lijkt mij wel de moeite waard, maar vind het altijd een heel gedoe om alle gebruikers ervaringen en testen bijeen te googlen. En voor de kosten hoef je het geloof ik ook niet echt te laten. Maar ik vraag me af of het zin heeft. Want zeker bij een dampgas installatie worden de kleppen niet extern gekoeld door de vloeibare LPG die verdampt. Maar ik heb geen idee wat ik me bij het hele proces moet voorstellen. Maar ik wil mijn motor zo goed mogelijk houden, zeker omdat hij nog maar 170.000 heeft gelopen.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 23:19 #1163403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flash lube
heb ik erin zitten. Gebruik 1 op 10.000 ongeveer, dus dat kost je de kop niet. Heb er ja tegen gezegd vanuit het idee dat als het niet baat, het ook niet schaadt. Totdat iemand hier opmerkte dat alles wat je erin gooit er ook weer uit moet. Maw: wat gaat je emissie doen? Geen idee!
Er rijden hier in de club gasauto's rond met hele hoge tellerstanden zonder Flash lube. Misschien zegt dat wat over de noodzaak: zou de motor nóg ouder kunnen worden?
Kortom: ik heb nu een beetje spijt van die euro's, misschien ben ik over over 3 ton wel heel erg blij (al duurt dat met mijn rijpatroon nog 10 jaar)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC