Turbo & LPG, zonder LPi. Doen, of niet doen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 11:30 #1058695 door V700 register
Turbo & LPG, zonder LPi. Doen, of niet doen? is gemaakt door V700 register
That's the question.
Ik ben op zoek naar een estate op LPG van tenminste 15 jaar oud.
Nu ik er zo een paar weekjes over loop te denken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de B230F toch wel erg tam vind. De 96 Kw van de B230FB en de 115Kw van de 16v (B234) en de turbo (B230FT/FK?) liggen meer in mijn straatje.
Nou hoorde ik van de week dat een turbo op LPG veel beter is met LPi in plaats van LPG met verdamper. Als dat zo is valt de turbo dus een beetje af voor mij. LPi kan pas vanaf 1994 dacht ik. En mijn Volvo moet uit 1992 of ouder zijn.
Wat is jullie mening? Kan een turbo ook goed lopen op een LPG met verdamper, of is dat gewoon niet zo verstandig? Graag hoor ik ook van mensen die hier ervaring mee hebben.

Groet,
Antoine

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 11:53 #1158180 door V700 register

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 12:20 #1158182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo en LPG
Hallo Antoine,
 Mijn oude 760 Turbo reed op gas, gewoon een conventionele verdamper (OMVL), ingebouwd bij van Orsouw in Eindhoven. Reed goed maar wel gevoeliger voor storingen.
LPI kan op iedere Turbo waar een LH injectiesysteem op zit, verwar dit niet met G3, ook dit kan op meer autos dan je denkt. Je ziet dan ook steeds meer auto's van voor 1996 met een G3 installatie. Gewoon navragen bij een goede gasboer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 14:51 #1158197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de kans op backfire is met
de kans op backfire is met een dampgas installatie in een turbo een stuk groter (zelf ondervonden), hoewel een goed afgesteld systeem wel goed kan werken
Ik zou bij een volgende turbo (en vooral als je hem wat zou willen opvoeren) altijd kiezen voor een dampgasinjectie of lpi systeem
voordeel van een dampgasinjectie systeem is dat de componenten die kapot kunnen gaan wat goedkoper zijn, terwijl bij het lpi systeem nog weleens een pomp in de tank kapot wil gaan of de injectoren los willen gaan zitten

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 19:31 #1158236 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Dus dampgasinjectie is de juiste benaming
Ik vroeg me al af hoe je kunt aangeven dat een installatie met van die afsluitertjes per cilinder het dampgas in het spruitstuk laat zuigen. Dat is het systeem wat ik wil laten inbouwen door van Orsouw over een paar maanden. Ik ga hem volgende week eens bellen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 21:15 #1158251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké
En is een dampgas LPG installatie ook mogelijk op oudere Volvo's? Of is dat net zoiets als LPI, en zit je dan dus aan de exemplaren vanaf 1994 vast?
En hoe zit dat prijstechnisch? Is een dampgas installatie duurder?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 23:19 #1158303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasturbine
Ik heb een 745Tic op LPG.
Hij heeft een OMVL verdamper en rijd prima op LPG. Starten op benzine en na een aantal seconden of een paar honderd meter gaat hij over op gas(als je het toerental opvoert naar 2000 en dan laat zakken). De verdamper is met een slang verbonden aan de hoge druk kant van de turbo zodat hij meer gas geeft bij hogere druk. Ik ben er erg tevreden mee nog geen backfire gehad en hij loopt mooi.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet echt mijn best doe om de stoplichtsprintjes te winnen, en als ik echt ga knallen ga ik over op benzine. Wel vind ik dat er een flink kracht verschil is tussen benzine en LPG maar dat kan een kwestie van afstellen zijn. Mijn verbruik ligt rond de 1:8 en op de snelweg rij ik meestal tussen 120 en 140(naar gelang de situatie).
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Ik vind de Tic een heerlijk smeuiige motor en onder al het geweld van nieuwe 960's en S/V90's is een 740 liefhebber voor mij welkom.
Misschien ten overvloede, maar ik ga helemaal voor de eerste typen 740

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2007 09:51 #1158326 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1990...?

gbomer schreef : Misschien ten overvloede, maar ik ga helemaal voor de eerste typen 740

Je berichtondertekening doet anders vermoeden...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2007 21:33 #1158394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winkeldochter?
Op het eerste oog lijkt dat inderdaad zo, maar op de foto kun je zien dat het toch echt de steile neus is.
Ik heb begrepen dat deze auto oorspronkelijk bedoeld was voor Oost-Europa maar op de één of andere manier toch weer in Nederland terecht is gekomen. Dus modeljaar 1989 en in mei 1990 op kenteken gezet(YK-79-ZB)
Misschien iemand die per sé nog zo'n auto wilde hebben.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC