Bougies & thermostaat aanpassen na inbouw LPG in een 960 3.0 ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2007 21:05 #1058463 door V700 register
Hallo allemaal
Ik heb in mijn 960 3.0 van 1996 een Vialle LPG-G3 installatie in laten bouwen. Kan iemand mij vertellen of er een thermostaat ingezet moet worden die eerder opengaat en of er bougies van een andere warmtegraad in gemonteerd moeten worden ?
Ik zie jullie reacties tegemoet !
Pieter Plate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2007 00:52 #1156741 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic NIET nodig
Hallo Pieter Plate,

niet nodig. Thermostaat werkt naar behoren neem ik aan en gewoon elke 30000 km nieuwe bougies volgens de specificaties die Volvo voorschrijft en je hebt een perfecte 960 op gas. Heb ruim 100000 km met een vialle LPI-G3 gereden in een S90 zonder motorische problemen en zonder aanpassingen aan bougies en thermostaat.
Houdt wel rekening met het feit dat je je tank NIET helemaal leegrijdt, de LPI pomp wordt nl. gesmeerd door het aanwezige gas en leegrijden betekent dus droogdraaien van de pomp. Met als gevolg dat je na hooguit 50000 km een nieuwe pompunit à € 500 ex. BTW en montage kunt laten monteren.  
Voor de rest is de Vialle een goede installatie en een verstandige keus. Als alternatief had je ook voor een dampgasinjectie kunnen kiezen. Daar zitten wat minder dure slijtagegevoelige onderdelen aan en is ook heel bedrijfszeker. Voordeel van LPI is weer dat ie zuiniger loopt op hoge snelheden en dat er geen enkele vorm van vermogensverlies merkbaar is. Bij de dampgasinjectie merk ik wel een klein verschil in vermogen in m'n huidige S90 3.0. Maar 204 pk is genoeg, dus dat kleine beetje minder is niet erg wat mij betreft.
Heel veel fijne en veilige kilometers gewenst met je 960.

Groeten, Jan 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2007 12:50 #1162116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougie
Plaats geen koudere bougies.
Omdat de klopvastheid (de ontstekings temperatuur) van LPG hoger is als van benzine moet je geen koudere bougies plaatsen.

Hugo IwemaLPG 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2007 19:48 #1162138 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Thermostaat
Voor de kleppen is het natuurlijk heel plezierig wanneer je er een thermostaat  inzet die een wat lagere waarde heeft. Want een lagere koelwatertemperatuur in de kop heeft natuurlijk een betere warmteafvoer op de klep en zijn zitting. (Met koelere koelvloeistof kun je nu eenmaal meer warmte afvoeren) Zelf heb ik een 940 met 420.000 op de teller en de cilinderkop is nog steeds dezelfde en de klepslijtage is miniem. Nog steeds klepstelplaatjes van 3.80 zonder dat de door mij befaamde aanpassingen nodig waren! Ik heb al eens eerder een draadje geopend over thermostaten en gevraagd naar de temperatuurswaarde van dat ding maar ik heb eigenlijk weinig respons gekregen. Ik denk dat de meesten niet weten welke temperatuur thermostaat er in hun motor zit. Volvo zelf is ook niet erg consistent met de thermostaten omdat ik diverse waarden bij dezelfde modellen aan heb getroffen.
Timen

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2007 11:02 #1162425 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic hoi Timen
Mag ik vragen wat voor een thermostaat jij in je auto hebt zitten? Ik sleutel regelmatig aan de auto van Rob de Vries, die een 940 heeft met een LPI systeem en die inmiddels 590.000 km op de teller heeft staan. De auto loopt als een zonnetje! Wel hebben we laatst de thermostaat vervangen door een standaard exemplaar uit de automaterialenhandel, maar misschien is het een goed idee om er toch maar een koudere in te zetten.
Groetjes Bouke 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2007 11:08 #1162426 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Thermostaat
In de zomer 82 graden.
In de winter 87 graden.
Timen

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2007 11:14 #1162427 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic 82 graden?
He, ik wist niet dat er thermostaten van 82 graden bestonden? Kan je die gewoon bij de volvo bestellen?
Het verbaasd me trouwens ook enigzins dat de hele LPG goegemeente nu niet reageert en ook een andere thermostaat in de auto gaat bouwen..........
Groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2007 12:25 #1162433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom zouden we dat?

bouke maas schreef : He, ik wist niet dat er thermostaten van 82 graden bestonden? Kan je die gewoon bij de volvo bestellen?
Het verbaasT me trouwens ook enigzins dat de hele LPG goegemeente nu niet reageert en ook een andere thermostaat in de auto gaat bouwen..........
Groetjes Bouke

Waarom zou ik een 82 graden thermostaat willen hebben? of liever moeten hebben?
ik zie het nut niet.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2007 12:38 #1162436 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nut

Jeroen schreef : Waarom zou ik een 82 graden thermostaat willen hebben? of liever moeten hebben?
ik zie het nut niet.

Iets eerder heb ik dat al uitgelegd.
Homo sapiens non urinat in ventum.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2007 13:35 #1162442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook toen niet
inderdaad.
 maar ook toen ontging het nut me..
 dusss..... 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC