Bougies & thermostaat aanpassen na inbouw LPG in een 960 3.0 ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb in mijn 960 3.0 van 1996 een Vialle LPG-G3 installatie in laten bouwen. Kan iemand mij vertellen of er een thermostaat ingezet moet worden die eerder opengaat en of er bougies van een andere warmtegraad in gemonteerd moeten worden ?
Ik zie jullie reacties tegemoet !
Pieter Plate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
niet nodig. Thermostaat werkt naar behoren neem ik aan en gewoon elke 30000 km nieuwe bougies volgens de specificaties die Volvo voorschrijft en je hebt een perfecte 960 op gas. Heb ruim 100000 km met een vialle LPI-G3 gereden in een S90 zonder motorische problemen en zonder aanpassingen aan bougies en thermostaat.
Houdt wel rekening met het feit dat je je tank NIET helemaal leegrijdt, de LPI pomp wordt nl. gesmeerd door het aanwezige gas en leegrijden betekent dus droogdraaien van de pomp. Met als gevolg dat je na hooguit 50000 km een nieuwe pompunit à € 500 ex. BTW en montage kunt laten monteren.
Voor de rest is de Vialle een goede installatie en een verstandige keus. Als alternatief had je ook voor een dampgasinjectie kunnen kiezen. Daar zitten wat minder dure slijtagegevoelige onderdelen aan en is ook heel bedrijfszeker. Voordeel van LPI is weer dat ie zuiniger loopt op hoge snelheden en dat er geen enkele vorm van vermogensverlies merkbaar is. Bij de dampgasinjectie merk ik wel een klein verschil in vermogen in m'n huidige S90 3.0. Maar 204 pk is genoeg, dus dat kleine beetje minder is niet erg wat mij betreft.
Heel veel fijne en veilige kilometers gewenst met je 960.
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Omdat de klopvastheid (de ontstekings temperatuur) van LPG hoger is als van benzine moet je geen koudere bougies plaatsen.
Hugo IwemaLPG
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Timen
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Groetjes Bouke
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
In de winter 87 graden.
Timen
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Het verbaasd me trouwens ook enigzins dat de hele LPG goegemeente nu niet reageert en ook een andere thermostaat in de auto gaat bouwen..........
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom zou ik een 82 graden thermostaat willen hebben? of liever moeten hebben?bouke maas schreef : He, ik wist niet dat er thermostaten van 82 graden bestonden? Kan je die gewoon bij de volvo bestellen?
Het verbaasT me trouwens ook enigzins dat de hele LPG goegemeente nu niet reageert en ook een andere thermostaat in de auto gaat bouwen..........
Groetjes Bouke
ik zie het nut niet.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Iets eerder heb ik dat al uitgelegd.Jeroen schreef : Waarom zou ik een 82 graden thermostaat willen hebben? of liever moeten hebben?
ik zie het nut niet.
Homo sapiens non urinat in ventum.
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar ook toen ontging het nut me..
dusss.....