Luchtfilterhuis ontploft
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanmiddag is het luchtfilterhuis van mijn 760 B280F LPG ontploft, een luide knal op het moment dat ik wilde starten. Maar de startmotor had nog geen slag gemaakt.
Ik ben bekend met het verschijsel "back fire" maar in dt geval had de motor nog niet gedraaid.
Naast het feit dat ik op zoek ben naar een nieuw luchtfilterhuis zou ik ook graag willen weten of iemand enig licht op deze zaak kan werpen.
Bij voorbaat dank
Bert Stolker
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Maar hoe dan ook iets dat ontploft heeft meestal een vonk nodig. Dus als er gasmengsel in het inlaatspruitstuk zat, en op de een of andere manier dit tot ontbranding is gekomen dan kan het wel. Maar volgens mij moet er dan toch ergens wel een vonkje vandaan zijn gekomen...
Staan je kleppen wel goed?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De plof was er echt voor de start, maar het lijkt op inderdaad opgehoopt gas. Ik heb een paar uur voor het voorval een klein stukje gereden met koude motor. Waarschijnlijk gestopt terwijl de choke nog open stond.
Wat betreft de kleppen, dat is een mogelijkheid.
Groet
Bert
- V700 register
- Nieuw lid
-
met mijn 740 89' B200 hetzelfde gehad. Jaaaaren problemen. Alles nagelopen kleppen, onsteking, nieuwe kabels noem maar op echt alles! Niets hielp. echter: zonder enige aanleiding hield het fenomeen plotseling op en 1 1/2 jaar probleemloos gereden. Waarom? Ik weet het werkelijk niet...
succes...
Peter van der Wal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er hoeft dan maar 1 ding fout te gaan en die hele voorraad knalt.
Er moet uiteraard wel een ontstekingsbron zijn en dat is vaak de luchtmassameter.(als de motor er een heeft) Daar zit een gloeidraad in die vlak na aanzetten van het contact even flink wordt opgewarmd om 'm schoon te branden voor gebruik. Maar als de motor stil is gezet en er toch mengsel achter is gebleven in het inlaattraject dan kan het explosieve mengsel zich hebben verspreidt tot in de LMM en de airbox.
sleutel in contact, contact aan, LMM-draad wordt heet, BOEM!
Een andere oorzaak is vaak een verkeerde klepspeling van de inlaatkleppen (te strak.)
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn B200F enrom veel backfires gehad, nu zat daar een rubber balg in, dat heeft de 760 natuurlijk niet... Door destijds de slangklem van de balg aan de onderzijde weg te laten onstond er geen schade meer, de balg pofte gewoon los en was met de hand weer over de Kjet-tronic heen te schuiven. Is toen, op regelmatige vuile handen na, zonder schade lange tijd goed gegaan. Misschien is het loslaten van een slangeklem dicht bij het spruitsuk een optie? De balg werd door de onderdruk gewoon perfect tegen zijn "vatting" aangdrukt. Lekkage, valse lucht? absoluut niet. Presteren als de beste!
Kijk eens welke slang je los-vast zou kunnen monteren zodat daar de boel losvliegt, evt dichten met een beetje zelfvulkaniserende tape, dat wel aan/vastgezogen wordt, maar wegschuift als de slang wordt gelanceerd. Na de truc zonder slangeklem heb ik nooit meer schade gehad! En backfiers genoeg!)
veel succes!
Peter van der Wal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Veel LPG-inbouwers zetten ook wel eens van die rubber doppen in airbox en inlaatpijp. Deze poppen eruit in geval van een backfire, ook dan geen schade. Dop er weer in en gaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het starten van de ketel, begint er eerst een ventilator te draaien die er minimaal 1 minuut voor zorgt dat er zich geen verbrandingsgassen achterblijven in de verbrandingsruimte. Zo kan er dus niets ontploffen.
Een zelfde soort beveiliging zou er moeten zijn voor oudere LPG-installaties. Dus bij starten eerst even zonder startmotor maar wel ventilator alle oude gassen wegblazen en dan pas echt starten en ontsteken.

Heeft u meer vragen over uw CV, dan roept u maar.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je zou ook eerst de startmotor even kunnen laten draaien en dan pas de LMM "voorgloeien". Zodra de startmotor ook maar iets beweegt, zullen de gassen de motor in gezogen worden. Daarna kun je dan de LMM even "voorgloeien" zodat het draadje schoon is. En als je dan toch aan het verbeteren gaat, kun je de LMM ook even z'n eigen temperatuur laten meten. Daar zou je dan weer de lengte van dat "voorgloeien" aan aan kunnen passen, zodat die draad niet doorbrandt.MSuidgeest schreef : Dus bij starten eerst even zonder startmotor maar wel ventilator alle oude gassen wegblazen en dan pas echt starten en ontsteken.