De witte bussen van Volvo in WO2

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-07-2022 17:14 #1111323 door Pascal Kogelman
De witte bussen van Volvo in WO2 is gemaakt door Pascal Kogelman
Momenteel trekken we met ons campertje door Scandinavië. Na Denemarken zij we nu in Zweden, in Malmö alwaar ik gisteren op de fiets Biltema al bezocht heb om een afdichtings sealant voor een lekkend dakraam te halen. Gelukkig hebben ze daar ook spul om scheuren in de romp van boten af te dichten, dat paste mij ook wel. Dakraam is inmiddels weer gekit en vandaag op de fiets weer naar het centrum van Malmö. Ik was er al eens met onze zoon geweest tijdens onze roadtrip naar het Volvo Museum in Gothenburg in de zomer van 2018, maar voor mijn partner is het haar eerste keer Zweden.
Bij het Malmö Castle aangekomen zag ik een witte bus met Zweedse vlag en rood kruis op de zijkanten/ dak.
Het was een Volvo bus, waarmee in 1945 krijgsgevangenen en gevangenen uit concentratiekampen vanuit Duitsland en Polen via Denemarken naar Zweden gebracht werden. Een stukje geschiedenis dat mij onbekend was.
Het schijnt dat een hoge Zweedse functionaris persoonlijk met Heinrich Himmler vd SS meerdere keren om tafel heeft gezeten om gevangenen los te praten. Dit allemaal zonder medeweten van Hitler, want die had het voorstel zeker niet goedgekeurd. De geallieerden eisten vervolgens dat de bussen wit werden geschilderd met het rode kruis en Zweedse vlag erop, zodat ze vanuit de lucht goed herkenbaar waren voor de jachtvliegers.
Volvo heeft zodoende meegeholpen het leven van duizenden gevangenen, waaronder ook joden, te redden!
De operatie staat bekend onder : The white busses.
Groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2022 23:35 #1471269 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Mooi
Toch een mooi onderdeel van een vreselijke periode.
En een interessant stuk historie daarmee. Mooi dat het behouden is ook!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC