Yellow Miracle Oil, geen aandelen

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2022 20:34 #1111060 door Chris Kobes
Yellow Miracle Oil, geen aandelen is gemaakt door Chris Kobes
Dag Volvo liefhebbers,

Ik las vandaag het volgende artikel en ik mijn idee was vrij plausibel verhaal...tot de laatste alinea.
amklassiek.nl/olie-verversen-nodig-of-niet/2022/01/08/

Wat zijn jullie ideeën hierbij, zeker mee eens dat olie op conditie beoordeeld kan worden.
Er zijn simpele testjes beschikbaar, maar die meten vaak alleen de hoeveelheid water/brandstof/koolstof/verontreinigingen. Deze tests geven echter geen resultaten of alle eigenschappen nog aanwezig zijn, maar geven een redelijke indicatie over feitelijk de leeftijd of problemen in de motor.

Geen verzoek tot discussie welk type olie de beste of juiste is...als het maar smeert vind ik, want zonder smering gaat alles naar de t*ring.

Gegroet,
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2022 14:33 #1469471 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Hoewel ik een luie ververser ben (20-25.000 km)
heb ik bij dit soort verhalen over wondermiddelen altijd een gezond
soort achterdocht.
Zeker als de resultaten zo wonderbaarlijk zijn als de "uitvinder" ons wil doen
voorkomen, zoals 5-18% minder brandstof verbruik.

Met name bij het 50% "plantaardige olie" gedeelte voelde ik een soort van
wantrouwen opkomen.

Als je dan ook nog eens kijkt naar de prijs, €34.95 voor 0,25 liter, dan is dat
wel heel erg duur voor 125 cc koolzaadolie met wat aanvullingen.
Helemaal als je in ogenschouw neemt dat het om een zogenaamd dienmodel
zou gaan in plaats van een verdienmodel.

Als laatste de dooddoener:
Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het ook bijna altijd niet waar.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-01-2022 09:37 #1469485 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het ding met olie is dat er
Het ding met olie is dat er geen one-size-fits-all oplossing of advies is.

Ik rijd (relatief) lange afstanden, elke dag 2x 65km zo goed als alles op de cruise control bij +-80 en 110 km/u. Gebruik dan ook nauwelijk de turbo, want nooit files en bijna geen stoplichten.

De boel wordt dus niet zwaar belast, en het spul komt 2x per dag mooi op temperatuur.
Daarbij ook nog eens op lpg, en dus minder vervuilend voor de olie.
Ik heb er zelf dan ook geen enkel probleem mee om de termijn van de olie-verversing echt ruimschoots te overschrijden. Ondanks dat ik de goedkope Valvoline olie van de Action er in heb zitten.

Bij nieuwe auto's, zoals de zuinige 3-cilinder naaimachientje met 150pk, zou ik dit niet aanraden. Maar de redblocks lopen zo ongeveer nog op sla-olie ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2022 00:54 #1469502 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Weer zo'n verhaal
Ik zal niemand weerhouden om dit te doen, maar wellicht zijn de begrippen sludge, brandstofverdunning, olieslijtage en vuile troep zoals slijpsel aan enkele mensen bekend. En tenslotte zul je ook regelmatig het oliefilter moeten vervangen. Bij mij gaat zo'n 'vak'tijdschrift onmiddellijk ongelezen de prullenbak in. Weer zo'n bevlogen strijdende complotdenker: afzagen bij de enkels en daarna maximum 30 cm boven het maaiveld houden.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2022 13:10 #1469507 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Plantaardig
Plantaardige motorolie is goed voor het milieu en erg goed voor vegetariërs, het spreekt in iedere geval aan en we halen er onze klimaatdoelstellingen mee.

Sjonge, wat een marketing...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2022 16:01 #1469509 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eco of toch niet
Hallo Jur

Je schreef: "Plantaardige motorolie is goed voor het milieu..."

Tenzij ze niet smeren als ze dat wel zouden moeten doen en de boel daardoor in de soep draait.

Als er werkelijk wondermiddeltjes waren waardoor olie langer meeging, dan deed de olieleverancier die er wel in. Alles wat je erin gooit, zonder dat dat uitvoerig en volgens wetenschappelijke maatstaven getest is, is op z'n minst geld weggooierij en als je pech hebt nog slecht voor je auto ook nog.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2022 00:55 #1469516 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic In de laatste alinea staat dit:
Conclusie: motorolie verversen is, afhankelijk van je klassiekergebruik, niet per se zo vaak nodig als de garage of autofabrikant je wil doen geloven. Maar om het nooit meer te doen? Dat lijkt ons te link. Daarmee zijn we het eens met Willibrordus van der Weide die de zuinige aanpak, ondersteund door zijn zelf ontwikkelde, gedeeltelijk plantaardige, Yellow Miracle Oil, in zijn eigen voertuigpark toepast.

Staat daar dan zoiets raars ? Met een zuinige aanpak kan je het prima eens zijn lijkt me.
Of je gelooft in het spul is wat anders , en dat zegt niet alleen iets over het spul maar ook over degene die er iets over zegt.

En als er zoiets bestaat als een wondermiddel dan zouden de oliefabrikanten dat er juist niet in doen lijkt me eerder. Want dan koopt niemand meer olie.
Of ze zouden de olie met wondermiddel juist heel duur maken.
Ga er maar vanuit dat de olieprijzen heeuuull slim gecalculeerd zijn.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2022 21:00 #1469529 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb nergens in het verhaal
Ik heb nergens in het verhaal gelezen wat zijn aanpak nou zo bijzonder maakt. Misschien mis ik iets...
Voor toepassing in grote scheepsmotoren is het heel normaal om de smeerolie te bemonsteren, en aan de hand daarvan de noodzaak tot verversen te bepalen. Als deze meneer een manier van voldoende analyseren heeft ontwikkeld om die aanpak rendabel te maken voor vijf litertjes motorolie, dan raak ik geinteresseerd. De technieken zijn er wel, maar de kosten ervan zijn veel hoger dan van een paar liter verse olie. Het kan uit bij 100 liter carterinhoud ofzo...

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2022 23:35 #1469533 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic aansmeerolie

Hoi Mathy,

ik ben het helemaal met je eens, het was slechts badinerend bedoeld, meer dat dit soort olie uitstekend geschikt voor de vegetariërs en milieuactivisten onder ons is, grinnik. ik word er gallisch van.

Ik heb jarenlang dit soort zwetsverhalen van allerlei zwamneuzen die het zelf hebben uitgevonden moeten aanhoren, ik word daar nogal gallisch van. Te meer daar je in het 'echte' vak heel andere verhalen hoort. Maar je, de wereld wil nu eenmaal belazerd worden, het is niet anders.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2022 11:34 #1469563 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Voortgang
Ik denk dat ik van velen de mening deel. ik kwam alleen aan het denken (en dat is nooit goed) en vroeg me af of de oliën die we in de auto's gooien niet dermate verbeterd zijn in de afgelopen decennia, dat de interval welke wordt aangegeven door Volvo nog wel relevant is en indien niet wat dan onderbouwd de juiste interval moet zijn.

Het is ook niet zo dat we gemakkelijk onze oliefilters kunnen openen om te kijken of er redenen tot zorgen zijn...hooguit grote brokken bij het aflaten of een magnetische plug. Bij modernere auto's zie je dat je een filter cartridge eruit schroeft en die netjes kan bekijken op slijtage.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC