Noordkaap

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2020 17:22 #1109942 door Bas Walhof
Noordkaap is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
Ik ben van plan om volgend jaar naar de Noordkaap te rijden met mijn 740.
Binnen de club zijn wellicht Volvo rijders die dit reeds gedaan hebben.
Ben jij zo iemand dan zou ik graag de ervaringen willen vernemen en mogelijke tips willen ontvangen over de beste route, tijd v.h. jaar, stopplaatsen etc..
Ik hoor het graag.
Groet, Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2020 19:15 #1461873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gedaan.....
Wij hebben dit ook gedaan met onze 940..... super leuk!
Wij zijn eerst naar het bovenste puntje van Denemarken gereden en hebben daar de boot genomen., Hirtshals-Stavanger.
Dan naar Preikestolen, Flam, Geiranger, Oppdal, Overhalla, Mo I Rana, Bodo.
In Bodo de oude postboot (Hurtigruten) naar Honningsvag (2 dagen en 2 nachten). Dit is echt een aanrader om te doen, super mooi!
Deze route heeft ook tunnels van 24 km met halverwege een rotonde, echt mooi!
Dan naar de Noordkaap.
Terugreis via Alta, Tennevoll, Rokland, Namsos, Trondheim, Oslo en de boot naar Denemarken Frederikshaven. Totaal 6200 km gereden.
Beste reistijd is juni. Wij waren op 21 juni (langste dag) op de noordkaap.
Stopplaatsen gebben wij vaak zo’n houten huisje gehuurd voor 1 of 2 nachten.
Dit kost ongeveer (afhankelijk van de luxe) €40 per nacht. En in de grotere steden een hotel. De Hurtigruten is ook een soort cruise-schip, dus dan heb je ook 2 nachten een hut. En je vaart midden in de nacht door de Lofoten, 24 uur licht dus super mooi!
Alternatief is op de heen of terug reis de Atlantic Road. Maar dan moet je wel veel tijd hebben want dat gaat niet zo snel (wel heel mooi), en veel veerboten en dus wachten.
Wij hebben er ruim 3 weken over gedaan. Dat was op ons gemakkie en uiteraard ook een aantal dagen bij Geiranger fjord, Preikestolen gelopen, Flambane gedaan, 2 dagen Oslo, 2 dagen Tronheim.
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2020 21:41 #1461887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij elkaar op de koffie !!!
foto,s en auto,s kiek,n

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2020 21:33 #1461948 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Dank voor
de reactie. Ik had begrepen dat de gehele reis door Noorwegen het mooist is. De combinatie met Zweden schijnt dan saai te zijn. Ik zal de kaart er eens bij pakken en jouw reis bekijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2020 12:57 #1461956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PB....
Stuur maar een PB met je email, ik heb ergens op de iMac nog de route staan met alle overnachtingsplaatsen.
Noorwegen is inderdaad (vind ik) mooier en leuker rijden dan Zweden.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2020 18:32 #1461978 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Noorwegen is indrukwekkender, absoluut.
Maar overweeg ook dat Noorwegen omhoog vooral in het seizoen ook veel, echt veel drukker is.
Zelfs nu in Corona tijd staan er hier in Zweden stukken in de landelijke pers over de ongewone drukte op de bekende toeristische routes aan de Zweedse kant van de grens. Er wordt echt gesproken van een gekkenhuis op Flatruet, maar mooi om te rijden, net zoals Stekenjokkvägen.
Ben je erg vroeg in het seizoen moet je er wel rekening mee houden dat de weg nog niet open is.
Als je de mogelijkheid hebt Bas, ga niet in het hoogseizoen, en ook de oostkust van Zweden is mooi, Örnsköldsvik en Kramfors, Höga kusten is ook echt een aanrader.
Eigenlijk heeft de hele Zweedse kust erg mooie plekken, oost en west.

Groeten vanuit Zweden,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2020 20:37 #1462074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sluit mij aan bij Ton. Wij
Sluit mij aan bij Ton. Wij zijn jaren geleden met de 240 met Solifer caravan naar de Noordkaap geweest. Echt de moeite waard. Noorwegen is zeker mooier maar in alle opzichten duurder en vooral ook drukker. Wil je het ontspannen doen ga dan door Zweden. Je zou de Inlandsvägen kunnen doen (E45), geen snelweg maar gewoon 2 baans, zo zijn wij ook gegaan en dan bijvoorbeeld via de oostkust van Zweden terug en dan inderdaad de Höga Kusten nog aan doen. Geweldige landschappen. Ook het laatste deel, vanaf de Zweedse grens, door een stukje Finland naar de noordkaap is landschappelijk geweldig. Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2020 22:11 #1462076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk?
Ik heb Noorwegen niet ervaren als "Druk".
Vond het juist erg ontspannen en rustig.
De Noordkaap bereiken is natuurlijk het doel, maar de reis er naar toe net zo belangrijk.
De Noordkaap zelf is leuk om geweest te zijn, alleen is er verder niet veel behalve uitzicht, een tentoonstelling/museum en een winkel met toeristische Noordkaap spullen.
Daarom vond ik het leuker om door Noorwegen te gaan ipv Zweden. Je doet er langer over, het is mooier. De optie om met de Hurtigruten mee te gaan vond ik top.
Voordeel daarvan is dat je ook gelijk overnachting hebt op de boot. Ander voordeel is dat je ff niet hoeft te rijden (kost ook geen brandstof) en je lekker 2 dagen (of meer) om je heen kunt kijken (mijn vrouw rijdt niet, dus ik heb alles gereden) en met een biertje op het bovendek alles vanaf het water kunt zien. Deze boot doet ook havens aan waar je dan een paar uurtjes van boord kunt. (Let op; niet elk Hurtigruten-schip heeft een auto-dek).
Noorwegen is inderdaad veel duurder dan Zweden, maar ja, met zo'n reis maakt dat toch ook niet uit.
Overnachtingen in een Noorse kampeer blokhut (Hytte) is niet heel duur, en hoort echt bij de Noorse cultuur.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-07-2020 21:32 #1462101 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Een reis is een avontuur.
Dat moet je op je af laten komen.
Vervoer regelen en bij voorkeur vooraf gelezen Lonely Planet of andere reisgids en dan op pad.
Telefoon voor navigatie en booking.com en datum “weer thuis” afspreken.
Zo ga ik het liefst op reis.
Ben met mijn dochter via grote steden door Denemarken, Zweden en Finland heen gereden en terug langs de kust van Noorwegen. Lofoten ook aangedaan natuurlijk.
2 weken uit en thuis. 8000 km.
De snelheden liggen zeker op de binnenwegen In Zweden en in Noorwegen zo laag dat 1 op 14 met de T5 gewoon lukte. Vrijwel gehele weg open gereden.
Toll krijg je gewoon achteraf een rekening van thuis gestuurd. No worries.
Booking heeft ons 3 keer bij een Hogeschool en Campus van Universiteit “laten slapen”. Studenten hadden vakantie en kamers werden aan toeristen verhuurd.
Maar ook stuga’s en andere kamerverhuur. Pas tegen uur of 6 in de middag komt overnachting ter sprake. En eten natuurlijk.
Eten kan in ieder West-Europees natuurlijk ook geen probleem zijn.
Daglicht is er vrijwel 24 uur.
Dus dat is ook ideaal.
En iets vergeten? No problemen. Alles is overal te koop.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC