Van de achterwielaandrijving af

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2020 15:39 #1109798 door V700 register
Van de achterwielaandrijving af is gemaakt door V700 register
Tja, en dan gebeurt het: Volvo jeuk.

In 1979 kocht ik mijn eerste volvo, best nog wel wat anders gehad maar bijna latijd was de volvo eerste of anti-bijtellingsauto. April 2000 kocht ik mijn eerste 940, lpg en automaat. Goed voor ruim 600.000 kilometers bovenop de 357.000 die er al op stonden. En, zoals bij sommigen bekend: Net geen miljoen gehaald. De opvolger was dezelfde kleur blauw, iets minder luxe maar met het overzetten van het oude interieur was het goed en vertrouwd.

Wat gedoe rondom een iets lekkende warmtewisselaar en een vrouw die na tien jaar al toe was aan een andere auto: Voila, het concept Saab stak z'n kop op. Mooie 9-5 estate gezien, proefgereden maar de kleur was niet in heur smaak. Maar ja, geef ze een vinger en voor je weet rijd je richting Leeuwarden waar het plaatsje Warga ligt. De Vakgarage had een V70xc staan. Bruin, wat krasjes, het maakte haar allemaal niets uit: Díe moet het worden! Het was een van de weinige "nieuwe" modellen waar ik al wel een oogje op had, en dit is van het eerste type.

Proefrit gemaakt, de meeste knopjes werkten, de airoco leek te koelen maar ook een APK die al goed verlopen was. Voor morele en vooral technische ondersteuning Katrinus gebeld in Langezwaag en hem gevraagd of hij de auto voor mij wilde bekijken. Dat wilde hij gelukkig doen en dus een deal gemaakt met de garage dat de APK bij de prijs in zou zitten, inclusief alle werkzaamheden. Inmiddels een opgave gehad van wat er gedaan gaat worden nadat als Katrinus zijn OK geeft en de koop bekrachtigd is dan ga ik van achterwiel naar fourwheel drive.

Ongetwijfeld het begin van de nodige reparaties, kosten en gevloek maar ja, in deze wereld is sowieso weinig zeker :)

Dus ook een andere volvo-club zoeken, een kenner van het type voor het onderhoud (Zou zo maar in Langezwaag kunnen zijn....) en heel veel puzzelen hoe het navigatiesysteem werkt en kan worden vervangen, handsfree telefoneren moet er nog "even" in maar ook bluetooth streaming en ander audio-gemak wat voor mij belangrijk is wordt nogwel een dingetje. De originele telefoon zit er nog, inclusief verstopte hoorn. Niet veel meer vrees ik maar toch.

Wat ik ga doen met mijn trouwe blauwe? Die bied ik te koop aan of, als het me te lang duurt voor ik een goede prijs heb, zet 'm ergens neer en laat het medio de jaren twintig opknappen.

Wordt vervolgd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2020 17:07 #1460725 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De V70’s/XC70’s zijn fijne
De V70’s/XC70’s zijn fijne auto’s. Betrouwbaar, comfortabel en veelal zuiniger dan je 940. Maar ook hier kan je flink kosten aan hebben. Draagarmen, ABS en AWD zijn veel voorkomende zaken. Maar dat is allemaal oplosbaar. Katrinus is een goed adres. Koops in Ees onderhoudt al jaren mijn 940 en V70.

Veel rijplezier en kijk ook eens hier: www.volvov70forum.com/ . Dat is een leuk en erg nuttig forum.

Plaats nog wel ff wat foto’s!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2020 20:52 #1460727 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Zag je bericht op het V70
Zag je bericht op het V70 forum. Voor je audio-vragen (telefoons koppelen aan de HU 803 en zo) moet je bij Doeke Dobma zijn.
Voor elektronische storingen, blijft ETS1 het enige juiste adres. Katrinus is een topadres voor onderhoud (niet alleen vanwege de gehaktballen).

Hopelijk kunnen we over enige tijd weer sleutelen en kom je dan ook weer. Dan kunnen we je nieuwe XC70 lekker ‘afkraken’. :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 19:39 #1461519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuinig
Een XC70 die minder verbruikt dan een 940!!
Kun je die B230igers beter met een carburateur rijden??
Op het gebied van verbruik wint de '86er 740 het van onze '98er S70.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 22:09 #1461531 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb een 940 LPT automaat en
Heb een 940 LPT automaat en een V70 T5 automaat (250 pk). De V70 is altijd zuiniger dan de 940, ondanks 115 pk en heel wat kilo’s meer. Vooruitgang.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 23:21 #1461542 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 740's zijn zuiniger dan 940's
740's zijn zuiniger dan 940's. Volgens mij ligt dat vooral aan de langere eindreductie, waardoor de motor op snelheid minder toeren draait. Maar een oude neus 740 is ook een stuk lichter dan een 940...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC