Volvo uit Zweden naar huis rijden zonder geldige apk? Dat mag niet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 20:21 #1459311
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verzekering.
Wellicht ten overvloede, maar een auto zonder verzekering is uiteraard niet verzekerd, maar een auto zonder geldige APK ook niet, volgens de kleine regels van je verzekeraar.
Je kunt op zoek naar een 15-daagse importverzekering.
Je bent 15-dagen verzekerd, inclusief groene kaart. Of je de APK plicht daarmee voldoende 'omzeilt' zul je bij de aanbieder van deze verzekering moeten navragen.
Je bent dan alleen WA verzekerd, dus als je door wat voor reden je eigen auto (of jezelf) in de prak rijdt, wordt het vervelend.
Worden denk ik, gezien de dekking, geen goedkope 15-dagen....
www.diks.nl/tijdelijke-autoverzekering/ doet er aan mee, maar vraag iig naar de voorwaarden omtrent APK.
Als er een zweedse keuring op zit, is het geregeld, misschien is zweeds kenteken erop wel simpeler....
Maar je bent niet de enige die voor een dergelijk probleem staat, dit lijkt een mogelijke oplossing.
Je kunt op zoek naar een 15-daagse importverzekering.
Je bent 15-dagen verzekerd, inclusief groene kaart. Of je de APK plicht daarmee voldoende 'omzeilt' zul je bij de aanbieder van deze verzekering moeten navragen.
Je bent dan alleen WA verzekerd, dus als je door wat voor reden je eigen auto (of jezelf) in de prak rijdt, wordt het vervelend.
Worden denk ik, gezien de dekking, geen goedkope 15-dagen....
www.diks.nl/tijdelijke-autoverzekering/ doet er aan mee, maar vraag iig naar de voorwaarden omtrent APK.
Als er een zweedse keuring op zit, is het geregeld, misschien is zweeds kenteken erop wel simpeler....
Maar je bent niet de enige die voor een dergelijk probleem staat, dit lijkt een mogelijke oplossing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 20:33 #1459312
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Bas
Volgens mij mag je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken rijden op de Nederlandse openbare weg.
groetjes
Mathy
Volgens mij mag je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken rijden op de Nederlandse openbare weg.
groetjes
Mathy
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 20:59 #1459315
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dankjewel
Dankjewel voor de tip, mbroeren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 21:03 #1459316
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gezien.
Dat had ik in de gaten, Mathy, maar voor het laatste stuk is daar dan weer een eendagskenteken beschikbaar.
Tot de grens moet je iets en ik dacht gelezen te hebben dat het met een buitenlands kenteken erop, to de grens nog wel te doen was.
Tot de grens moet je iets en ik dacht gelezen te hebben dat het met een buitenlands kenteken erop, to de grens nog wel te doen was.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 21:46 #1459319
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Beter dubbel dan niet
Hallo Bas
Het leek mij handig om het toch even te melden. Je zult het maar net over het hoofd zien c.q. niet weten en oom of tante agent of het noodlot tegen komen...
groetjes
Mathy
Het leek mij handig om het toch even te melden. Je zult het maar net over het hoofd zien c.q. niet weten en oom of tante agent of het noodlot tegen komen...
groetjes
Mathy
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 21:55 #1459321
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Out of the box
Nu snap ik dat het natuurlijk hartstikke tof is om je eigen auto te gaan ophalen...zeker na 9 jaren van aanpassen, opbouwen en nu dus voltooien, maar is hem laten transporteren niet een andere optie?
Ik lees hierboven inderdaad allemaal goede opties en alternatieven, maar elke keer bekruipt me het gevoel van "wat als". Nu sta ik persoonlijk ook niet bekend als een persoon die hele grote risico's neemt :'), maar is een autotransport van start tot thuisbestemming (of RDW-keuringsstation) niet de meest veilige optie?
Leo de Haas doet tegenwoordig autotransporten voor zijn eigen bedrijf (Youtube-kanaal is erg aan te bevelen), maar er zijn ongetwijfeld ook anderen die dagelijks van Zweden naar NL rijden.
Ik kom heel veel kip en ei verhalen tegen online en dat je in veel gevallen alleen WA-verzekerd bent. Maar ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn, het is typisch zo'n Blik op de Weg geval om verder uit te leggen...valt het op dat ik recent wat dingen terug heb gekeken
Ik lees hierboven inderdaad allemaal goede opties en alternatieven, maar elke keer bekruipt me het gevoel van "wat als". Nu sta ik persoonlijk ook niet bekend als een persoon die hele grote risico's neemt :'), maar is een autotransport van start tot thuisbestemming (of RDW-keuringsstation) niet de meest veilige optie?
Leo de Haas doet tegenwoordig autotransporten voor zijn eigen bedrijf (Youtube-kanaal is erg aan te bevelen), maar er zijn ongetwijfeld ook anderen die dagelijks van Zweden naar NL rijden.
Ik kom heel veel kip en ei verhalen tegen online en dat je in veel gevallen alleen WA-verzekerd bent. Maar ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn, het is typisch zo'n Blik op de Weg geval om verder uit te leggen...valt het op dat ik recent wat dingen terug heb gekeken

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2020 23:54 #1459325
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Onderweg
laten keuren in een ander EU land ?
Denemarken ? Duitsland ?
Vind het raar dat alleen België en Spanje keuringen hebben die erkend zijn.
Weet je dit zeker ?
Denemarken ? Duitsland ?
Vind het raar dat alleen België en Spanje keuringen hebben die erkend zijn.
Weet je dit zeker ?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2020 09:16 #1459330
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Simpel denken
Een wagen zonder ApK enh zonder verzekering mag niet de weg op.
Haal je het gebakje met een transporter, dan is er niets aan de hand. Op de transporter staat een hoop ijzer zonder kenteken, meer niet. Papieren bij de hand hebben is natuurlijk wel verstandig.
Zou je helemaal zeker willen zijn, in verband met de douane, dan gebruik je de 'Poolse truc'. Motor er uit, maatje mee met een bestelbus voor de motor, carosserie op een transporter. Je voert dan geen auto in maar schroot.
Maar even om kort te gaan. Omdat je brood nu eenmaal bij de bakker haalt, en niet bij collega-broodeters, informeer je bij de douane en bij de RDW. Daar werken heel aardige mensen, die je graag behulpzaam zijn.
Succes.
Haal je het gebakje met een transporter, dan is er niets aan de hand. Op de transporter staat een hoop ijzer zonder kenteken, meer niet. Papieren bij de hand hebben is natuurlijk wel verstandig.
Zou je helemaal zeker willen zijn, in verband met de douane, dan gebruik je de 'Poolse truc'. Motor er uit, maatje mee met een bestelbus voor de motor, carosserie op een transporter. Je voert dan geen auto in maar schroot.
Maar even om kort te gaan. Omdat je brood nu eenmaal bij de bakker haalt, en niet bij collega-broodeters, informeer je bij de douane en bij de RDW. Daar werken heel aardige mensen, die je graag behulpzaam zijn.
Succes.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-02-2020 10:06 #1459331
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic RDW-informatie
@ fflunche Dat liet de RDW me telefonisch weten. Neem toch aan dat zij weten waar ze het over hebben. Vind het met jou vreemd dat in Europa, naast ons eigen land, slechts België en Spanje in Nederland geregistreerde auto’s mogen keuren. België valt in praktisch opzicht nog te begrijpen, maar Spanje? Nederlandse vakantiegangers vliegen daar naartoe. Dat Duitsland niet in aanmerking komt, zal wel iets met de strenge TÜV-regels te maken hebben.
Adriaan
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-02-2020 10:14 #1459332
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Douane?
@jur Douane? Vanuit Zweden rijd je via Denemarken en Duitsland naar Nederland zonder ook maar één douane-beambte tegen te komen. Tenminste als je niet tot het vrachtverkeer wordt gerekend. Dus met een niet geschorste en verzekerde auto kun je tot aan de Nederlandse grens komen. Tenzij vanwege ontbrekende apk-goedkeuring de verzekering wordt geweigerd. Dat hoor ik later vandaag.
Adriaan
Adriaan
Adriaan
Adriaan
Moderators: Jerry Stam