Distributie riem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 10:46 #1109156
door V700 register
Distributie riem is gemaakt door V700 register
In het onderhoudsboekje van mijn Volvo S90 staat dat de distributieriem om de tien jaar of 90.000 km vervangen moet worden.
De laatste keer dat de distributieriem werd vervangen was in 2009 bij km stand 215.116. Nu, tien jaar later, zou de riem dus weer vervangen moeten worden.
Maar mijn km stand is nu 272.956,dus heb ik slechts slechts 57.940 km gereden. Dat zijn dus geen 90.000 km!
Ik heb ook nog nooit last gehad van storing en nooit iets gemerkt van slijtage.
Mijn vraag is dan ook toch vervangen of gewoon nog even doorrijden.
De laatste keer dat de distributieriem werd vervangen was in 2009 bij km stand 215.116. Nu, tien jaar later, zou de riem dus weer vervangen moeten worden.
Maar mijn km stand is nu 272.956,dus heb ik slechts slechts 57.940 km gereden. Dat zijn dus geen 90.000 km!
Ik heb ook nog nooit last gehad van storing en nooit iets gemerkt van slijtage.
Mijn vraag is dan ook toch vervangen of gewoon nog even doorrijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 11:09 #1456801
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Het antwoord geef je zelf al eigenlijk.
90000 km ..OF... 10 jaar.
Dat betekent niet dat je kan kiezen welk vd twee van toepassing is.
Het is wat het eerste komt.
Omgekeerd zou je ook niet met 90000 km in 5 jaar nog een x 5 jaar doorrijden.
vervangen dus,
Dat betekent niet dat je kan kiezen welk vd twee van toepassing is.
Het is wat het eerste komt.
Omgekeerd zou je ook niet met 90000 km in 5 jaar nog een x 5 jaar doorrijden.
vervangen dus,
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 14:38 #1456807
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Deze 6 cylinder "whiteblocks"
Deze 6 cylinder "whiteblocks" zijn geen vrijlopers.
Dit betekent dat als de kleptiming niet goed is de kleppen tegen en zelfs door de zuiger kunnen slaan. Als de distributieriem tijdens het rijden breekt treedt dit bijna altijd op en is de motor financieel gezien total-loss.
Dus het is zeer aan te bevelen om de distributieriem op tijd te vervangen. Meestal worden dan ook de door de distributieriem aangedreven waterpomp en diverse rollers vervangen om te voorkomen dat bij een defect lager de distributieriem tijdens het rijden vast loopt en alsnog breekt.
Piet
Dit betekent dat als de kleptiming niet goed is de kleppen tegen en zelfs door de zuiger kunnen slaan. Als de distributieriem tijdens het rijden breekt treedt dit bijna altijd op en is de motor financieel gezien total-loss.
Dus het is zeer aan te bevelen om de distributieriem op tijd te vervangen. Meestal worden dan ook de door de distributieriem aangedreven waterpomp en diverse rollers vervangen om te voorkomen dat bij een defect lager de distributieriem tijdens het rijden vast loopt en alsnog breekt.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 16:17 #1456808
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10 is veel.....
Ondanks dat het boekje 10 jaar aangeeft, zou ik het toch liever om de 5 jaar doen. 10 jaar is veel voor een stukje rubber.....
Ik rijdt er maar 5000/7000 per jaar dus na 5 jaar en pl/min 30.000 km gaat er toch een nieuwe op (riem plus rol, geen waterpomp).
Ik rijdt er maar 5000/7000 per jaar dus na 5 jaar en pl/min 30.000 km gaat er toch een nieuwe op (riem plus rol, geen waterpomp).
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2019 00:47 #1456842
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vervangen!
Hallo Volvisti
Veel belangrijker dan al dan niet economisch total loss zijn van de motor c.q. de auto vind ik persoonlijk de rompslomp die je in het geval van een kapotte distributieriem hebt. Met veel defecten is de auto c.q. de motor nog wel aan de gang te krijgen, al is dat niet altijd zoals je het graag hebt. Maar op het moment dat je distributieriem eraf ligt, loopt het ding gewoon niet meer. Da's kort bij huis en in je eentje al niet prettig, maar je zult maar een stuk verder van huis zijn en niet alleen.
groetjes
Mathy
Veel belangrijker dan al dan niet economisch total loss zijn van de motor c.q. de auto vind ik persoonlijk de rompslomp die je in het geval van een kapotte distributieriem hebt. Met veel defecten is de auto c.q. de motor nog wel aan de gang te krijgen, al is dat niet altijd zoals je het graag hebt. Maar op het moment dat je distributieriem eraf ligt, loopt het ding gewoon niet meer. Da's kort bij huis en in je eentje al niet prettig, maar je zult maar een stuk verder van huis zijn en niet alleen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2019 13:38 #1456847
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Distributie riem
Moderators: Jerry Stam