Roadtrip to Sweden
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2018 21:29 #1447872
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic LPG tanken in Duitsland kan
LPG tanken in Duitsland kan echt wel: je moet het juiste verloop hebben (brede schroefnippel). Daar schroef je de bus van de pompslang op, dan vergrendel je het handel, en tot slot bedien je de knop op de pomp. Er zit gewoon een veiligheidsding meer in dan bij ons. En soms moet je je even bij de kassa melden voordat ze 'm ontgrendelen.
Heel soms kom je in Duitsland de nederlandse vullers tegen.
In Zweden zal je waarschijnlijk geen LPG vinden, dus hopelijk heb je hier iets aan voor de terugweg. Ondertussen: plezierige vakantie!
Heel soms kom je in Duitsland de nederlandse vullers tegen.
In Zweden zal je waarschijnlijk geen LPG vinden, dus hopelijk heb je hier iets aan voor de terugweg. Ondertussen: plezierige vakantie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2018 22:56 #1447881
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Leuk om te lezen allemaal
Leuk om te lezen allemaal Pascal! Ben blij dat het dit jaar wel allemaal gelukt is en dat je veel plezier hebt van de blauwe baksteen! Veel plezier nog daar en een goede terugreis!
P.s, tof die chrome randen rond je tellers, hoe heb je dat zo gedaan? Is dat origineel of 960 achtig o.i.d?
P.s, tof die chrome randen rond je tellers, hoe heb je dat zo gedaan? Is dat origineel of 960 achtig o.i.d?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 08:44 #1447892
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Lpg en tellerbak
@Willem: Bedankt, een fijne vakantie is het nu al! Mbt lpg tanken in Dld: ik weet hoe dat werkt en heb ook diverse keren in Dld gas getankt zonder problemen. Ik heb altijd beide vulnippels in de auto liggen ( de zgn Italiaanse en Europese nippel). Lpg tanken in Z-Zweden is redelijk te doen ( in het Noorden wordt de spoeling dunner), vooral langs de West kust kun je prima gas tanken vanwege de aanwezigheid van raffinaderijen die de lpg als restproduct maken ( scheelt weer affakkelen). Ik heb hiervoor een handig appje op mijn telefoon gezet ( myLPG.eu.eu) , je kunt dan vanaf je huidige locatie het dichtstbijzijnde lpg vulstation vinden. Vaak staan die hier verstopt op industrieterreinen. Als je het een beetje uitkient en op tijd tankt (niet wachten tot je gastank leeg is) kun je het hier zonder benzine af. Denemarken is een ander verhaal: daar schijnen maar 2 lpg stations in het hele land te staan. Dus in Lubeck nog ff lpg tanken om de 200 km naar Malmö op gas te overbruggen en dan in Malmö weer lpg tanken. Dat ging mij dus deze keer mis. Alhoewel benzine hier omgerekend €1.50 kost, dus ook goedkoper is dan in Ned. Een redelijk volle tank aanhouden is in Zweden wel handig met name op de binnenwegen zijn de pompstations schaars. Met alle tanks vol heb ik een actieradius van ruim 1000 km, bovendien heb ik een jerrycan met 8 liter (reserve) benzine aan boord voor noodgevallen ( verplicht in Dld om niet met een lege tank komen te staan), dus brandstof voldoende.
@ Stijn: die verchroomde tellerringen zaten al in de auto toen ik hem kocht, ik heb ze laten zitten. Je kunt ze er zo uithalen, maar ik vind ze wel grappig: ze breken het zwarte in de bak een beetje.
Vandaag gaat de 940 terug naar haar geboortegrond: Torslanda, met in de buurt het Volvomuseum . Ik ben erg benieuwd.
Groet, Pascal
@ Stijn: die verchroomde tellerringen zaten al in de auto toen ik hem kocht, ik heb ze laten zitten. Je kunt ze er zo uithalen, maar ik vind ze wel grappig: ze breken het zwarte in de bak een beetje.
Vandaag gaat de 940 terug naar haar geboortegrond: Torslanda, met in de buurt het Volvomuseum . Ik ben erg benieuwd.
Groet, Pascal
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 09:12 #1447893
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Let op
Pascal, misschien lees je dit nog, neem voor Göteborg de grote weg genaamd Västerleden, volgens mij E6 richting Oslo, dan over de grote brug bij Stena Line, Älvsborgsbron, en na de brug weg weg 155 Arendalsvägen.
Er is namelijk een grote brand gaande 10 km noordelijker en er zijn vandaag veel wegen afgesloten.
Goeie reis,
Er is namelijk een grote brand gaande 10 km noordelijker en er zijn vandaag veel wegen afgesloten.
Goeie reis,
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 09:28 #1447894
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Die app heb ik inderdaad ook
Die app heb ik inderdaad ook gebruikt tijdens onze roadtrip door noorwegen en zweden. Werkt redelijk goed, en is aardig up-to-date.
Kans is alleen groot dat je vaak niet naar een tankstation gestuurd wordt, maar naar een soort handelaar die gasflessen vult. Waar verder niets mis mee is, die krijgt hem ook prima volgepompt, maar houdt wel even rekening mee dat dergelijke plekken niet de openingstijden van tankstations hebben, en je dus niet altijd naar een tankstation op zoek moet
Wat betreft de problemen met LPG tanken, ik heb dit ook al eens gehad op vakantie.
Ik heb het idee, echt bewijzen kan ik niet, dat er te veel druk staat achter de afsluiter bij de vulnippel. Dit kan te maken hebben met de hoge temperaturen, of misschien met lagere druk op de buitenlandse tankstations. Wat bij mij toen hielp is voorzichtig de afsluitklep in je vulopeningen in te drukken met bijvoorbeeld een lange schroevendraaier. Er ontsnapt dan wat gas, de druk neemt af, en bij mij lukte tanken toen weer zonder problemen. Ik moest dit steeds herhalen bij elke keer tanken, maar elke keer (stuk of 4 keer) lukte het op deze manier wel. Neem overigens wel een redelijk lange schroevendraaier, dat gas is koud
Kans is alleen groot dat je vaak niet naar een tankstation gestuurd wordt, maar naar een soort handelaar die gasflessen vult. Waar verder niets mis mee is, die krijgt hem ook prima volgepompt, maar houdt wel even rekening mee dat dergelijke plekken niet de openingstijden van tankstations hebben, en je dus niet altijd naar een tankstation op zoek moet

Wat betreft de problemen met LPG tanken, ik heb dit ook al eens gehad op vakantie.
Ik heb het idee, echt bewijzen kan ik niet, dat er te veel druk staat achter de afsluiter bij de vulnippel. Dit kan te maken hebben met de hoge temperaturen, of misschien met lagere druk op de buitenlandse tankstations. Wat bij mij toen hielp is voorzichtig de afsluitklep in je vulopeningen in te drukken met bijvoorbeeld een lange schroevendraaier. Er ontsnapt dan wat gas, de druk neemt af, en bij mij lukte tanken toen weer zonder problemen. Ik moest dit steeds herhalen bij elke keer tanken, maar elke keer (stuk of 4 keer) lukte het op deze manier wel. Neem overigens wel een redelijk lange schroevendraaier, dat gas is koud

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 16:49 #1447923
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bestemming bereikt!
Bestemming bereikt: vandaag het Volvo museum bezocht. (@ Ton: nog bedankt voor je bericht, ik had het op tijd gelezen, geen omleidingen gezien of brand geroken tot nu toe.). Een foto gemaakt bij de ingang met op mijn portiersticker “Made in Gothenburg Sweden” en dan ben je vlak bij de geboortegrond waar je auto 20 jaar geleden vd band kwam. Ik vond het museum de moeite waard, al komen sommige modellen er karig vanaf (geen enkele V70). O.a stonden daar de laatst vd band gelopen V90 met 17 km op de teller en een vd laatste 940 HPT sedan (een mooie rode) met 23 km op de teller. Verder mooi opgezet in diorama stijl met leuke achtergronden. Genoeg foto’s gemaakt. Na ruim 2 uren hadden we alles wel gezien en zijn we doorgereden naar het Volvo Experience Center (3,5 km verder op) om daar de nieuwste modellen te bekijken ( oa de nieuwe XC40 cross country met oranje gordels). Als toetje langs Volvo Headquarters gereden en toen een camping gezocht, alwaar Kamp Kogelman weer opgebouwd is met uitzicht op zee. Hier blijven we 2 nachten om morgen de stad te verkennen. Gotenburg ademt inderdaad VOLVO. Overal zie he het blauwe logo en ik schat dat 1 op de 3 a 4 auto’s hier een Volvo logo heeft.
Groet, Pascal ( en Siem, want die geniet ook met volle teugen)
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 16:57 #1447924
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bestemming bereikt!
Bestemming bereikt: vandaag het Volvo museum bezocht. (@ Ton: nog bedankt voor je bericht, ik had het op tijd gelezen, geen omleidingen gezien of brand geroken tot nu toe.). Een foto gemaakt bij de ingang met op mijn portiersticker “Made in Gothenburg Sweden” en dan ben je vlak bij de geboortegrond waar je auto 20 jaar geleden vd band kwam. Ik vond het museum de moeite waard, al komen sommige modellen er karig vanaf (geen enkele V70). O.a stonden daar de laatst vd band gelopen V90 met 17 km op de teller en een vd laatste 940 HPT sedan (een mooie rode) met 23 km op de teller. Verder mooi opgezet in diorama stijl met leuke achtergronden. Genoeg foto’s gemaakt. Na ruim 2 uren hadden we alles wel gezien en zijn we doorgereden naar het Volvo Experience Center (3,5 km verder op) om daar de nieuwste modellen te bekijken ( oa de nieuwe XC40 cross country met oranje gordels). Als toetje langs Volvo Headquarters gereden en toen een camping gezocht, alwaar Kamp Kogelman weer opgebouwd is met uitzicht op zee. Hier blijven we 2 nachten om morgen de stad te verkennen. Gotenburg ademt inderdaad VOLVO. Overal zie he het blauwe logo en ik schat dat 1 op de 3 a 4 auto’s hier een Volvo logo heeft.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 17:04 #1447925
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Museum
Tweede poging:
Oa de caravan die Volvo in de jaren 50 ontwikkelde met 4 slaapplaatsen en die in een handomdraai ongebouwd kon worden tot een aanhanger stand er. Er zijn geen exemplaren meer van over.
Oa de caravan die Volvo in de jaren 50 ontwikkelde met 4 slaapplaatsen en die in een handomdraai ongebouwd kon worden tot een aanhanger stand er. Er zijn geen exemplaren meer van over.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 17:16 #1447926
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Mooi!
Als wij met Stena aankomen in Göteborg nemen wij ook altijd die brug, iedereen staat voor de verkeerslicten om linksaf richting Stockholm te gaan.
Wij nemen een achterafje op het haventerrein, twee keer rechtsaf en je zit op de route naar de brug. Daarna weg 45 naar het noorden, Karlstad enzovoort.
Veel plezier in Göteborg morgen.
Denk nog even aan de trängselskatt, een soort spitsheffing maar dan de hele dag.
Je krijgt een rekening thuis in Nederland van EPass24.
Het gaat qua bedrag om niets maar niet betalen levert een hoge boete op, SEK 500
Openbaar vervoer heet lokal trafik, misschien wel zo slim om op de campimg te vragen of ze een dagkaart verkopen, op de bus of tram kun je niet met contant geld terecht, in Stockholm niet tenminste ik denk in Göteborg ook niet.
We horen morgen wel weer iets van je denk ik.
Groeten,
Wij nemen een achterafje op het haventerrein, twee keer rechtsaf en je zit op de route naar de brug. Daarna weg 45 naar het noorden, Karlstad enzovoort.
Veel plezier in Göteborg morgen.
Denk nog even aan de trängselskatt, een soort spitsheffing maar dan de hele dag.
Je krijgt een rekening thuis in Nederland van EPass24.
Het gaat qua bedrag om niets maar niet betalen levert een hoge boete op, SEK 500
Openbaar vervoer heet lokal trafik, misschien wel zo slim om op de campimg te vragen of ze een dagkaart verkopen, op de bus of tram kun je niet met contant geld terecht, in Stockholm niet tenminste ik denk in Göteborg ook niet.
We horen morgen wel weer iets van je denk ik.
Groeten,
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 19:10 #1447929
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Gratis
@ Ton: het is vandaag en morgen nog juli, dus hoeven wij geen tol (congestion tax) te betalen. De gehele maand juli is nl. gratis!
We gaan morgen met de auto naar de stad, dit is volgens de campingreceptie beter te doen dan OV vanaf de camping.
Groet, Pascal
We gaan morgen met de auto naar de stad, dit is volgens de campingreceptie beter te doen dan OV vanaf de camping.
Groet, Pascal
Moderators: Jerry Stam